خوشا شیراز  و وضع بی‌مثالش

مجمع شهرداران آسیایی، پایتخت‌های محیط زیستی، فرهنگی و گردشگری خود برای سال ٢٠٢۴ را به صورت رسمی معرفی کرد و در میان این پایتخت‌ها دو شهر ایرانی نیز به چشم می‌خورد.

خوشا شیراز  و وضع بی‌مثالش


مجمع شهرداران آسیایی، پایتخت‌های محیط زیستی، فرهنگی و گردشگری خود برای سال ٢٠٢۴ را به صورت رسمی معرفی کرد و در میان این پایتخت‌ها دو شهر ایرانی نیز به چشم می‌خورد. شهر شیراز به عنوان پایتخت محیط زیستی و شهر همدان به عنوان پایتخت گردشگری انتخاب شد و شهر غبیری (لبنان) به عنوان پایتخت فرهنگی انتخاب شدند. انتخاب این سه شهر پس از انتشار فراخوان و بررسی درخواست‌های دریافت شده از میان شهرهای عضو صورت گرفته است. حضور دو شهر ایرانی خوشحال کننده و مسرت بخش است به ویژه انتخاب شیراز به عنوان پایتخت محیط زیستی آسیا، شهری در نزدیکی و همسایگی اصفهان که همیشه این دو شهر را به دو خواهر زیباروی ایران تشبییه می‌کنند. شیراز شهری با قدمت و زیباست که همیشه به داشتن هوای دلکش و خوش، شهرت داشته و مانند اصفهان از مقاصد اصلی گردشگران خارجی است. اما آنچه برای اصفهان اتفاق افتاده و آن را از شهری با زاینده رود جاری و هوای خوش به شهری همیشه آلوده با زاینده رود خشک و مشکلات متعدد زیست محیطی تبدیل کرده توسعه بی رویه صنعت است همان نکته ای که شیراز از آن مصون مانده و از معدود کلان‌شهرهایی است که با آلودگی هوای کم‌تری مواجه است، تا امروز به عنوان پایتخت محیط زیستی آسیا نام گذاری شود.

اصفهان هم روزگاری مانند شیراز هوای خوشی داشت و زندگی در آن دلکش‌تر از امروز بود اما توسعه صنعت در حال بلعیدن این شهر است و هیچ کس به اعتراضات مردم به توسعه بی حد و اندازه صنعت و تبعات زیست محیطی و هم چنین آسیب‌هایی که بر روی سلامتی شهروندان می‌گذارد، توجهی نمی‌کند و ظاهرا هیچ عزمی برای نجات اصفهان از این وضعیت تاسف بار وجود ندارد. باید به مردم شیراز تبریک گفت که توانسته اند بر عطش توسعه بی اندازه صنعت در شهر و استانشان غلبه کنند و انتخابش به عنوان پایتخت محیط زیستی آسیا نشان می‌دهد وضعیت محیط زیست در این شهر از بسیاری از شهرهای ایران و آسیا بالاتر است و این جای تحسین و تشویق دارد. امید که شهرهایی مانند اصفهان، یزد، شیراز، کرمان و... به جای اینکه برای توسعه، اشتغال و پیشرفت شهرشان دست به دامن صنایع و معادن شوند، از گردشگری و صنایع دستی و میراث‌های ماندگارشان ثروت آفرینی کنند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار