به‌دنبال تاثیرگذاری جهانی هستم

۱۷ساله است اما مانند بیشتر هم‌سن‌وسال‌های خودش فکر نمی‌کند. ۱۷ساله است؛ اما ایده‌های بزرگی در سر دارد و کارهای بزرگی انجام داده؛ از طراحی سایت و آموزش آن گرفته تا نگارش کتاب و چاپ آن. ۱۷ساله است و پرچم دهه هشتادی‌ها را بالا نگه داشته است. گفتگوی اصفهان امروز با شایان فرهنگ‌پژوه، نوجوان اصفهانی؛ نویسنده کتاب «هوشمندسازی آموزش»، طراح سایت و بنیان‌گذار شایان وب را در ادامه می‌خوانید:

به‌دنبال تاثیرگذاری جهانی هستم


۱۷ساله است اما مانند بیشتر هم‌سن‌وسال‌های خودش فکر نمی‌کند. ۱۷ساله است؛ اما ایده‌های بزرگی در سر دارد و کارهای بزرگی انجام داده؛ از طراحی سایت و آموزش آن گرفته تا نگارش کتاب و چاپ آن. ۱۷ساله است و پرچم دهه هشتادی‌ها را بالا نگه داشته است. گفتگوی اصفهان امروز با شایان فرهنگ‌پژوه، نوجوان اصفهانی؛ نویسنده کتاب «هوشمندسازی آموزش»، طراح سایت و بنیان‌گذار شایان وب را در ادامه می‌خوانید:

از کودکی با آرزوهای بزرگ

شایان از ۴-۵ سالگی علاقه‌اش را به کامپیوتر و زیرمجموعه‌های مربوط به آن نشان داده است. از سوی دیگر از کودکی یعنی در حدود ۵-۶ سالگی علاقه وافری به راه‌اندازی شرکت و کسب‌وکار برای خودش داشته و در سر رؤیای موفقیتش را در این عرصه می‌پرورانده و حتی برای کسب‌وکارش نام انتخاب می‌کرده است. خودش در مورد روزهای کودکی می‌گوید: کلاس اول دبستان که بودم، با کمک پدرم در وبلاگ‌سازهای مختلف، اولین وبلاگ‌های خودم را راه‌اندازی کردم. نه‌تنها نوشتن در وبلاگ برایم جذاب بود، بیشتر از هر چیز به آنچه در پشت‌صحنه اتفاق می‌افتاد فکر می‌کردم؛ اینکه دقیقاً چطور کار می‌کند.

خیلی دوست داشتم یک وب‌سایت برای خودم داشته باشم. یک روز دیدم در یک روزنامه نوشته بود «طراحی سایت». به پدرم گفتم می‌خواهم یک وب‌سایت داشته باشم و ایشان هم وب‌سایت w3schools.com را به من معرفی کردند و از این طریق، کدنویسی HTML و CSS را یاد گرفتم و این ورود من به دنیای کدنویسی بود. بعدها زبان برنامه‌نویسی PHP و Python را هم یاد گرفتم.

چند سال بعد وقتی ۹ سال داشتم، با وردپرس آشنا شدم. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که برای راه‌اندازی وب‌سایت استفاده می‌شود. به طور خودآموز به‌قدری با وردپرس کار کردم تا در آن حرفه‌ای شدم.

تجربه‌گرایی از سنین کودکی

شایان از کودکی به دنبال ایده‌های خلاقانه بوده و کسب‌وکارهای گوناگون را در این عرصه امتحان کرده است. خودش می‌گوید: «در حدود سال ۱۳۹۵ صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامی خودم را برای چند ایده مختلفی که داشتم راه انداختم. به‌عنوان‌مثال یک عروسک نمدی با طرح کتاب داستان کودکان ساختم که یک اسپیکر بلوتوثی داخلش قرار داده بودم و برای کودکان، داستان کتاب را تعریف می‌کرد و یا در عرصه گردشگری و آشپزی ایده‌های خلاقانه‌ای داشتم که آن‌ها را اجرایی کردم. اگرچه در حال حاضر در این زمینه‌ها فعالیت نمی‌کنم؛ اما تجربه آن روزها به کمک من آمده تا ایده‌های بزرگ‌تری را اجرایی کنم.

ورود به دنیای آموزش

سال ۱۳۹۷ را می‌توان نقطه عطف زندگی این نوجوان اصفهانی دانست؛ سالی که در آن آموزش‌دادن وردپرس را آغاز کرده و مسیر آموزش‌دیدن و آموزش‌دادنش تاکنون ادامه یافته است. خودش در این باره می‌گوید: پس از راه‌اندازی چند وب‌سایت مختلف برای ایده‌های خودم و اطرافیان و کسب تجربه‌های بیشتر، در سال ۱۳۹۷ یک صفحه اینستاگرام ساختم که در آن آموزش وردپرس می‌دادم. در این صفحه اینستاگرام، روزانه چندین پست قرار می‌دادم و با جستجوی کلمه «وردپرس» در اینستاگرام، اولین نتیجه، صفحه اینستاگرام من بود. از این صفحه اینستاگرام (و وب‌سایتی که چند ماه بعد هم راه‌اندازی کردم) مشتریان طراحی سایت به دست آوردم. مطالعاتی که در زمینه کسب‌وکار و بازاریابی اینترنتی داشتم را به‌صورت عملی روی این وب‌سایت اجرا می‌کردم و سعی می‌کردم با ابزارهای مختلف، برنامه‌ریزی مناسبی برای کسب‌وکارم داشته باشم. در ادامه مقالات آموزشی، ویدئوها و دوره‌های آموزشی مختلفی در وب‌سایت خودم به اشتراک می‌گذاشتم.

اواخر پاییز ماه ۱۳۹۸ تصمیم گرفتم یک ری‌برندینگ برای کسب‌وکارم انجام بدهم. این ری‌برندینگ شامل تغییر نام برند، تغییر در خدمات و مجموعه‌ها و... می‌شد. در خردادماه ۱۳۹۹، طراحی و برنامه‌نویسی وب‌سایت شایان وب را تمام کردم و رونمایی شد.

من همیشه عاشق آموزش‌دادن بودم! درباره یاد دادن و مخصوصا «آموزش آنلاین» تحقیقات و بررسی‌های زیادی انجام داده‌ام. همکاری با مدرسان و مجموعه‌های آموزشی و همچنین برگزاری وبینارهای آنلاین و دوره‌های آموزشی در زمینه‌های کسب‌وکار اینترنتی، برنامه‌نویسی وب، طراحی سایت و بازاریابی، یکی از ارزشمندترین تجربیات من بوده است.

در سال ۱۳۹۸ قالب وردپرس آموزش آنلاین همیار لرن را برنامه‌نویسی کردم که به مدرسان آنلاین و مجموعه‌های آموزشی کمک می‌کند دوره‌های آموزشی خود را به‌صورت آنلاین به مخاطبانشان ارائه دهند. این قالب وردپرس همچنان به‌روزرسانی می‌شود و تاکنون نزدیک به هزار نفر آن را خریداری کرده‌اند.

از تیزهوشان تا دبیرستان اقتصاد

کلاس هفتم به مدرسه استعدادهای درخشان -تیزهوشان- رفته است؛ اما به دلایلی ترجیح داده در این مدرسه ادامه تحصیل ندهد و دبیرستان اقتصاد را برای متوسطه اول انتخاب کرده که از انتخابش راضی است و نقش معلمان این مدرسه را در موفقیت‌هایش پررنگ می‌داند و می‌گوید: معلم‌هایی چون آقای صالحی و دکتر طغیانی در زمینه بهبود کسب‌وکار به من کمک کردند. در این مدرسه در زمینه آموزش اقتصاد قوی عمل می‌شد؛ خاطره جالبی از دکتر طغیانی دارم. در کلاسمان بچه‌ها طبق روال شلوغ می‌کردند و موشک کاغذی به هم پرتاب می‌کردند. ایشان موشک را در هوا گرفتند و گفتند: وقتی این‌طرف کلاس عرضه می‌کنند؛ یعنی آن طرف تقاضا وجود دارد که عرضه انجام می‌شود و همین باعث شد به‌صورت کاربردی مبحث عرضه و تقاضا در اقتصاد را یاد بگیریم و در خاطرمان بماند. همچنین مدیریت مدرسه، آقای رحیمی، به دانش‌آموزان کتاب‌های ارزشمندی معرفی می‌کردند و به سؤالات دانش‌آموزان صبورانه پاسخ می‌دادند. از آن‌جایی که همیشه روحیه‌ی پرسش‌گری دارم، ایشان به من توصیه کردند که دفترچه سؤالی تهیه کنم و سؤالات بنده را شرح و بسط می‌دادند تا بتوانم بهتر به این پرسش‌ها فکر کنم.

ایده نگارش کتاب

اگرچه ارتباط نسل جدید با کتاب چاپی را کمتر می‌بینیم و آثار مکتوب جایش را به تصویر و شبکه اجتماعی داده؛ اما ایده نگارش کتاب به ذهنش خطور می‌کند. در کتاب هوشمندسازی آموزش، نگاه فنی و نگاه کسب‌وکاری با هم آشتی کرده است و این ویژگی منحصربه‌فرد کتاب، آن را بسیار متمایز و ارزشمند می‌کند. او در این زمینه می‌گوید:

از بچگی به خواندن رمان و اشعار فارسی علاقه‌مند بودم و پدر و مادرم من را در این زمینه یاری می‌کردند. همین امر باعث شد با کتاب عجین باشم و بعد از آن به کتاب‌های عرصه کسب‌وکار علاقه‌مند شدم. بر اساس همین مطالعاتم، همواره نوشتن کتاب را در سر داشتم. برای اشتراک‌گذاری تجربیاتم نوشتن کتاب را برای مخاطبان مفید دانستم. بر همین اساس در ۱۵ سالگی نوشتن کتاب هوشمندسازی آموزش را آغاز کردم. نگارش این کتاب یک سال و نیم طول کشید تا در نهایت به ثبت کتابخانه ملی ایران رسید. مخاطب کتاب هوشمندسازی آموزش بیشتر متخصصینی هستند که حرف برای گفتن دارند اما نمی‌دانند چگونه دوره‌های آموزشی‌شان را به‌صورت کسب‌وکار، به مخاطبان ارائه دهند. اصول راه‌اندازی و توسعه‌ی کسب‌وکار، طراحی محتوای آموزشی و بازاریابی اینترنتی از مطالب اصلی این کتاب است. در مسیر نگارش کتاب تجربیات بسیاری به دست آوردم؛ هم اطلاعاتم افزایش یافت و هم به‌واقع یک فعالیت پژوهشی انجام شد تا هرچه بهتر کتاب نگارش شود.

نقش پدر و مادر در موفقیت

پدر و مادرش را حامیان اصلی‌اش می‌داند و می‌گوید: مادر و پدرم همواره حامی من بودند و از من پشتیبانی کرده‌اند. اگر حمایت‌های آن‌ها نبود من نمی‌توانستم در مسیر موفقیت گام بردارم. آن‌ها همواره نظر من را در مورد مسائل مختلف می‌پرسیدند به من روحیه مطالبه‌گری و سؤال پرسیدن را آموختند و هیچ‌گاه سؤالات من را سرکوب نمی‌کردند.

چشم‌انداز شایان ۲۷ساله

شایان در سرش رؤیاهای بزرگی دارد و چشم‌انداز ده‌ساله‌اش را ترسیم کرده است. می‌گوید: دوست دارم تأثیرگذاری جهانی داشته باشم، یک شرکت بین‌المللی تأسیس کنم، ارتباطاتم را گسترش دهم، برای افراد بیشتری مفید واقع شوم و دوست دارم تیم بزرگ‌تری برای فعالیت‌هایم تشکیل دهم.

//////////////

توانایی‌های مورد نیاز از نگاه شایان فرهنگ پژوه

۱. یادگیری مهارت‌های ارتباطی

۲. یافتن دوستان ارزشمند و ارتباطات مؤثر

۳. خلاقیت و یادگیری بهتر فکرکردن

۴. تفکر انتقادی و بررسی مسائل از جنبه‌های گوناگون

۵. مهارت گرایی و اکتفانکردن به آموزش‌های مدرسه

۶. تجربه‌گرایی و یافتن علایق بر اساس تجربه؛ تجربه‌گرایی مسیر موفقیت را هموار می‌کند

راهکارهای توسعه کسب‌وکارها

۱. ساختار کسب‌وکارها قابل توسعه و علمی باشد

۲. تمرکز بر تأثیرگذاری و تجربه ایجاد شده برای مشتری از محصولات و خدمات باشد تا درآمدزایی

۳. در حوزه مارکتینگ و بازاریابی از ابزارهای نوین استفاده شود

۴. بازخورد گرفتن از مشتریان و مخاطبان فراموش نشود

کتاب‌های پیشنهادی

۱. کتاب خلق مدل کسب‌وکار اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور

  1. کتاب خودباوری در خلاقیت اثر تام و دیوید کلی

  1. کتاب برنامه بازاریابی یک‌صفحه‌ای اثر آلن دیب

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار