سود 18 درصدی وام برای تولیدکننده منطقی نیست

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش مشکلات بانک‌ها، تسهیلات دهی آن‌ها کاهش یافته و بانک‌ها خواستار سپرده کردن 40 درصد وام توسط قطعه‌ساز هستند.

سود 18 درصدی وام برای تولیدکننده منطقی نیست

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان گفت: در حال حاضر به دلیل افزایش مشکلات بانک‌ها، تسهیلات دهی آن‌ها کاهش یافته و بانک‌ها خواستار سپرده کردن 40 درصد وام توسط قطعه‌ساز هستند.

ابراهیم احمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، در رابطه با وضعیت صنعت قطعه‌سازی در استان اصفهان اظهار کرد: وضعیت تولید و فروش در ماه مبارک رمضان به دلیل کاهش نوبت‌های تولید خودروسازان در شب‌های قدر با کاهش خفیفی مواجه می‌شود.

وی در ادامه افزود: با این حال وضعیت تولید در سال 96 تغییری نسبت به سال 95 نداشته، اما در مقایسه با سال 94 که مشکلات فراوانی گریبان‌گیر قطعه‌سازان شده بود وضعیت بهبود یافته است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان همچنین تصریح کرد: وضعیت پرداخت خودروسازان به قطعه‌سازان بهبود یافته است، اما مشکلات ساختاری اقتصاد که ربطی هم به خودروساز ندارد وجود دارد و قطعه‌سازان را آزار می‌دهد.

احمدی بیان داشت: سود تسهیلات در کشور بسیار زیاد است و هم برای خودروساز و هم قطعه‌ساز ایجاد مشکل کرده است.

وی متذکر شد: در حال حاضر نیز به دلیل افزایش مشکلات بانک‌ها، تسهیلات‌دهی آن‌ها کاهش یافته و بانک‌ها خواستار سپرده کردن 40 درصد وام توسط قطعه‌ساز هستند.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان خاطرنشان کرد: سپرده کردن وام از سوی تولیدکننده به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست، چرا که هر بنگاه تولیدی مانند یک موجود زنده در طول روز در حال فعالیت است و نیاز به سرمایه در گردش دارد.

احمدی با اشاره به وجود مطالبات از خودروسازان تأکید کرد: همه ما مطالبات از خودروساز داریم اما علت آن کم‌کاری خودروساز نیست و مشکل در ساختار بانکی و تأمین مالی کشور است؛ به این معنی که در همه دنیا، زمانی که قطعه تحویل خودروساز می‌شود به وسیله LC داخلی، پول توسط بانک به قطعه‌ساز پرداخت می‌شود و با بهره 2 درصدی سالانه، 90 روز پس از آن از خودروساز اخذ می‌شود.

وی یادآور شد: در کشور ما چنین نظامی وجود ندارد و اگر هم ایجاد شود، با سود 18 و 20 درصدی هیچ تولیدکننده‌ای قادر به بازپرداخت تعهدات خود نیست.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان در رابطه با صادرات قطعه نیز اذعان کرد: صادرات در ابتدای راه است و لازمه بهبود آن، تسهیل روابط بانکی و روابط سیاسی است و مهم‌تر از همه قیمت دلار باید به قیمت واقعی خود برسد تا صادرات صرفه پیدا کند.

احمدی تأکید کرد: وقتی دلار 5 برابر شده و هزینه‌های تولید در همان بازه 25 برابر شده، یعنی ما بازار را به تولیدکننده خارجی واگذار کرده‌ایم.

وی همچنین اظهار داشت: صادرات قطعه‌سازی در تمام دنیا در دست نام و نشان‌های تجاری (برند) است و قطعه‌ساز صرفاً محصول خود را به یک نام معتبر خودروساز مثل بنز، پژو یا رنو می‌فروشد و آن خودروساز، قطعه مربوطه را در هر جای دنیا که نیاز دارد عرضه می‌کند.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان در پایان تصریح کرد: از این رو، ورود مقطعی و انفرادی به بازارهای جهانی امکان‌پذیر نیست و موفقیتی به دنبال نخواهد داشت.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار