حدود 30 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند

چندی پیش حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن میزبان نشست خبری با اصحاب رسانه استان بود. گلایه از روند پروژه بهشت‌آباد، بودجه 96 و برنامه ششم توسعه، قانون‌های کسب و کار، اعمال تحریم‌های جدید نقض برجام است و مواردی از این دست محور اصلی این نشست بود. آنچه می‌خوانید بخش‌هایی از این برنامه است.

حدود 30 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند

چندی پیش حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن میزبان نشست خبری با اصحاب رسانه استان بود. گلایه از روند پروژه بهشت‌آباد، بودجه 96 و برنامه ششم توسعه، قانون‌های کسب و کار، اعمال تحریم‌های جدید نقض برجام است و مواردی از این دست محور اصلی این نشست بود. آنچه می‌خوانید بخش‌هایی از این برنامه است. در مورد وزارتخانه‌ها ادغام صورت نگرفته، بلکه الحاق انجام شده است؛ نمی‌توان در مورد مناسب یا نامناسب بودن ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها نظری ارائه کرد؛ چرا که شرح وظایف همچنان پس از حدود 5 سال مشخص نشده است. بررسی‌های بودجه 96 با برنامه ششم توسعه همزمان شده و به همین دلیل بودجه سال 96 به صورت صد درصدی مبتنی بر برنامه ششم توسعه نشد، اما توانستیم بسیاری از احکام برنامه ششم را با بودجه 96 هماهنگ و برایش ردیف تعیین کنیم. در اواخر اسفند سال گذشته، کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 در مجلس رأی آورد و مسئولیتش را بر عهده من گذاشتند، بلافاصله در همان اسفند کارهای کمیسیون را آغاز کردیم. برای این کمیسیون چهار کارگروه اشتغال و رفع موانع اشتغال، حمایت از تولید داخل و رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار و تداوم نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 در نظر گرفته شد.مقام معظم رهبری در مراسم افطاری که با مسئولان داشتند، بار دیگر به اصل 44 اشاره کردند؛ این موضوع جزو خواسته‌های رهبری و مردم از مسئولان است. یکی دیگر از محورهایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار دارد، تولید داخل و حمایت از تولید داخل است؛ بنابراین موضوعاتی مانند اشتغال، تولید و بهبود کسب و کار که در کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل 44 مطرح شده، همان موضوعاتی است که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری، قوه مجریه و قوه مقننه است.در کمیسیون تولید ملی روال بر این قرار است که از دولت و دستگاه‌های اجرایی دعوت می‌کنیم تا جلسات به صورت مستقل از دستگاه‌های اجرایی برگزار نشود. بنابراین یکی از ارکان جلسات کارگروه‌ها بخش دولتی است و بخش خصوصی و نمایندگان مجلس نیز از دیگر ارکان کارگروه‌ها محسوب می‌شوند.
خوشبختانه قانون‌ تولید داخل و رفع موانع تولید به صورت کامل بررسی شده است، در کارگروه اشتغال و کارگروه تولید داخل در جلسات کمیسیون در مرحله اول به قانون‌گذاری نمی‌پردازیم؛ بلکه زمانی به این سمت حرکت می‌کنیم که به دلیل خلأ قانون نیاز به اصلاح باشد. در کارگروه بهبود کسب و کار، قانون‌های کسب و کار، اجرا، خلأها و کمبودهای قانونی بررسی شده است. در چند سال قبل، ایران در فضای کسب و کار از بین 183 کشور، رتبه 153 را داشت و در حال حاضر به رتبه 120 رسیده‌ایم. کسب این رتبه با اصلاح اطلاعات بوده است و معتقدیم باید بیشتر روی محتوا کار کنیم تا شاخص‌های بهبود کسب و کار را افزایش دهیم. در مجلس نیز 22 مؤلفه در فضای بهبود کسب و کار هر سه ماه یک‌بار در سراسر کشور، پایش و گزارش ارائه می‌شود. بخش خصوصی (اتاق بازرگانی) نیز اخیراً کار مشابهی را آغاز کرده است و 27 مؤلفه محیطی کسب و کار را پایش می‌کند. نکته قابل توجه این است که پایش اتاق بازرگانی و مرکز پژوهش‌های مجلس همگرایی‌هایی داشته‌اند. در هر دو پایش، سرمایه در گردش، عدم دسترسی به منابع مالی برای سرمایه در گردش و دسترسی دشوار به تسهیلات بانکی از جمله شاخص‌ها بوده‌اند. در کارگروه اشتغال دیگر به سراغ قوانین نرفتیم؛ بلکه از دولت خواسته‌ایم تا گزارش‌هایی را ارائه کند که برای اشتغال چه کرده‌اند. حدود 30 درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. دولت اعلام کرده است که 12.5 درصد بیکار هستند؛ در حالی که این میزان بر مبنای یک ساعت کار در روز محاسبه شده است، اما اشتغال پایدار و مستمر چیزی حدود 24 درصد است.

ارسال نظر