تردید، تکذیب و ترمیم

همه چیز از شایعات جاری در تلگرام و همین کانال‌های پر ممبر اصفهانی آغاز شد. پالایشگاه منفجر شده و کلی شایعه دیگر. ابهام در اطلاع رسانی و عدم شفافیت این وقت‌ها درد بزرگی است. دردی که درمان بشو هم نیست. روز دوشنبه مصادف با عید فطر حادثه عجیبی در پالایشگاه اصفهان رخ داد، حادثه‌ای که گویا خط قرمز مدیران زیادی است ؛چرا که با اخبار ضد و نقیض زیادی روبه‌رو شد.

تردید، تکذیب و ترمیم

همه چیز از شایعات جاری در تلگرام و همین کانال‌های پر ممبر اصفهانی آغاز شد. پالایشگاه منفجر شده و کلی شایعه دیگر. ابهام در اطلاع رسانی و عدم شفافیت این وقت‌ها درد بزرگی است. دردی که درمان بشو هم نیست. روز دوشنبه مصادف با عید فطر حادثه عجیبی در پالایشگاه اصفهان رخ داد، حادثه‌ای که گویا خط قرمز مدیران زیادی است ؛چرا که با اخبار ضد و نقیض زیادی روبه‌رو شد. خبر ساده و کوتاه بود، خبری که ساعاتی بعد از آتش گرفتن این مرکز بزرگ نفتی از زبان مدیریت بحران اصفهان نقل شد و دقیقاً ساعت 11 و 5 دقیقه پیش از ظهر دوشنبه در صدر خبرهای خبرگزاری فارس قرار گرفت. منصور شیشه فروش با اعلام اینکه حریق پالایشگاه اصفهان بر اثر گرمای هوا در قسمت ضایعات گوگرد اتفاق افتاد و منجر به آتش سوزی مختصر در این بخش شد که در همان دقایق ابتدایی مهار شد، در رابطه با آتش‌سوزی پالایشگاه اصفهان اظهار کرد: وزش باد، دود و غبارات حاصل از این خودسوزی را نزد کارگرانی که در فاصله ۸۰ متری محل، مشغول کار بودند برده و ۱۰ نفر از کارگران مذکور، با استنشاق دود حاصله، دچار سوزش چشم و گلو شدند که با انتقال به بهداری پالایشگاه و استفاده از ماسک اکسیژن، بهبود یافتند و به محل کار بازگشتند. یک نفر هم به بیمارستان گلدیس شاهین شهر منتقل شده که وی نیز حدود ساعت ۱۳ روز دوشنبه از بیمارستان ترخیص شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تأکید کرد: در جریان این حادثه هیچ مصدومی به بیمارستان منتقل نشده و تمام اخبار پیرامون این موضوع کذب است.
این خبر در حالی منتشر شد که گویا مدیر روابط عمومی پالایشگاه اصفهان از حادثه خبر نداشته یا به روال معمول عادت به تکذیب داشته است؛ چرا که دقیقاً یک ساعت بعد از این ماجرا به خبرنگار ایسنا اعلام کرد: در استعلام آتش‌نشانی اصفهان از پالایشگاه اصفهان هرگونه حریقی در این مجموعه تکذیب شده است.
هم‌چنین غفور راستین، مدیر اورژانس پیش بیمارستانی اصفهان گفت: هیچ امداد خواهی از اورژانس در این رابطه درخواست نشده است و حراست پالایشگاه اصفهان هرگونه حریق را تکذیب کرده است.شاید مسئولان ما یا در تلگرام و فضاهای مجازی که اخبار را شفاف اعلام می‌کنند حضور ندارند و یا کبکی شده‌اند که سرشان را زیر برف کرده‌اند؛ چرا که همزمان با خبر تکذیب این ماجرا خبرگزاری ایرنا هم خبر تکمیلی را منتشر کرد: «و به دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مدیرکل تعاون، کار ورفاه اجتماعی استان اصفهان برای پیگیری حادثه آتش سوزی پالایشگاه اصفهان اعلام شد: این حادثه خسارت مالی قابل توجهی نداشته است و کارگران آسیب دیده بهبود یافته و به محل کار خود بازگشته‌اند.
در گزارش مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان و تیم بازرسان کار آمده که همه نکات ایمنی در پالایشگاه اصفهان رعایت شده و حادثه مذکور خسارت مالی قابل توجهی به همراه نداشته و خبرهای منتشره در فضای رسانه‌ای کذب محض است. به دنبال وقوع حادثه آتش سوزی در پالایشگاه اصفهان، ربیعی دستور پیگیری سریع و بررسی حادثه را به مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان صادر کرد.اما دود شایعه این ماجرا به چشم خیلی‌ها رفت تا جایی که شایعه پررنگ‌تر از متن شد و صفرها خبرسازتر شدند تا جایی که خبرهای جسته گریخته از اطراف و در فضای مجازی با عکس‌های متفاوت نشان می‌داد که 100 مصدوم از حادثه پالایشگاه جان به در نبرده‌اند. این خبر آنقدر در فضای مجازی پیچید تا جایی که باعث شد رئیس آتش نشانی پالایشگاه اصفهان بالاخره به حرف بیاید و اعلام کند که در اثر آتش سوزی گوگرد در پارکینگ گوگرد پالایشگاه اصفهان ۸ نفر مصدوم شدند و در حال حاضر حال همه آنها خوب است.محمد مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات آتش سوزی در انبار گوگرد پالایشگاه اصفهان افزود: پارکینگی در محل پالایشگاه وجود دارد با نام پارکینگ گوگرد، در آنجا گوگردها جمع آوری شده و بعد از آن توسط لودر بارگیری می‌شود. وی با اشاره به گرمای هوا، افزود: بر اثر اصطکاک لودر با هوای گرم زمین، میزانی از گوگردها آتش می‌گیرد که از این موارد زیاد اتفاق می افتد.مختاری افزود: آتش نشانی حداکثر در مدت ده دقیقه این آتش را خاموش می‌کند که دود ناشی از گوگرد باعث مصدومیت تعدادی از کارگران در حال ساخت تصفیه آب شاهین شهر که در پالایشگاه مشغول فعالیت هستند، می‌شود.رئیس آتش نشانی پالایشگاه اصفهان ادامه داد: تعداد مصدومین ۸ نفر بوده و رقمی که در برخی شبکه‌های مجازی عنوان شده تکذیب می‌شود.مختاری افزود: از این تعداد ۵ نفر به اورژانس پالایشگاه می‌روند و سه نفر نیز به اروژانس بخش دیگر منتقل می‌شوند و در حال حاضر حال همه مصدومان خوب است. مدیرکل ستاد بحران اصفهان نیز برای آسایش خاطر مردم اعلام کرد: حادثه پالایشگاه اصفهان، یک آتش سوزی جزیی بوده است.منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص آتش سوزی پالایشگاه اصفهان اظهار کرد: بامداد امروز به دلیل گرمای هوا در یکی از انبارهای بخش ضایعات پالایشگاه یک حریق خود به خودی اتفاق افتاده است. این خبر مهری بر تمام شایعاتی بود که گفته می‌شد این حادثه عمدی بوده است.به گفته بسیاری از کارشناسان اهل فن اگر از همان ابتدا اخبار به شکل شفاف‌تری بیان می‌شد، این حادثه به این شکل بحرانی به نظر نمی‌رسید یا شاید کانال‌های تلگرامی هم برای اینکه خوانندگان بیشتری پیدا کنند حجم مصدومان را با اعداد و ارقام عجیب و غریب بالا و پایین نمی‌بردند تا دودش به چشم‌های بسیاری برود....

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار