حواسمان به کرونا باشد

در کمتر از دو هفته باقی‌مانده تا پایان سال 1401 شاهد اقداماتی هستیم که از سوی ارکان مختلف جامعه در حال انجام است تا به دست پر به استقبال نوروز 1402 بروند؛ اما در شرایطی که اخبار و اتفاقات منفی قصد دست برداشتن از سر مردم کشور ما را ندارد کرونا بار دیگر لکه‌های قرمز رنگی بر تن نقشه استان اصفهان و برخی مناطق کشور انداخته است.

   حواسمان به کرونا باشد

در کمتر از دو هفته باقی‌مانده تا پایان سال 1401 شاهد اقداماتی هستیم که از سوی ارکان مختلف جامعه در حال انجام است تا به دست پر به استقبال نوروز 1402 بروند؛ اما در شرایطی که اخبار و اتفاقات منفی قصد دست برداشتن از سر مردم کشور ما را ندارد کرونا بار دیگر لکه‌های قرمز رنگی بر تن نقشه استان اصفهان و برخی مناطق کشور انداخته است.مردم کشور ما در چند سال اخیر به‌ویژه سالی که نفس‌های آخر خود را می‌کشد، شاهد اتفاقات سخت و ناگواریً بودند اما این روزها آمار بروز وقایع تلخ به شکل تصاعدی در حال افزایش است و خبرهای بد از یکدیگر پیشی می‌گیرند. در همین روز گذشته که خبر بازگشت کرونا به نقشه استان اصفهان اعلام شد، همزمان خبر تلخ فوت یک کودک در جریان تیراندازی تعقیب و گریز پلیس و مجرمان در محدوده ورزنه اصفهان همه‌جا پیچید و نیز فوت فرد سالمندی به علت تصادف در حاشیه یک مراسم افتتاحیه عمرانی در گرگاب شاهین‌شهر در رسانه‌ها منتشر شد. در چنین وضعیتی که نوروز به‌خودی‌خود باعث می‌شود در بازه زمانی کوتاه خدمات ویژه‌ای برای جمعیت بالایی از مردم در سراسر کشور ارائه شود طبعا پیش‌بینی مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی از باران و سیل و زلزله بگیر تا تصادفات جاده‌ای، کاری دشوار خواهد بود که در ستادهای نوروزی برای آن تمهیداتی در نظر گرفته شده است اما اینکه به فهرست این حوادث، شیوع دوباره کرونا را نیز اضافه کنیم، قطعا می‌تواند دردسرآفرین باشد.

چرا که مردم ما هم از آنچه کرونا در دو سال گذشته بر سرش آورد هنوز کمر راست نکرده است و هم اینکه وقوع اتفاقات ناگوار متعدد اندک توان و امید باقی و جاری در جامعه را نیز مورد تهدید قرار داده است؛ اما این‌ها دلیل نمی‌شود که از الآن آن‌هم وقتی آلارم و هشدار خیز دوباره کرونا را شنیده‌ایم نسبت به پیشگیری تلفات احتمالی آن در تعطیلات نوروزی بی‌تفاوت عمل کنیم. مشکلی که وجود دارد وضعیت روحی مردم و خستگی‌شان از رعایت پروتکل‌های دست و پاگیر بهداشتی در طول سفر است. اینجاست که به چیزی بیشتر از قانون یا اجبار نیاز است. تجربه نشان داده است که تا وقتی اوضاع بحرانی نشود عده کمی از مردم هستند که به اقدامات پیشگیرانه رغبت نشان می‌دهند. حال اینکه همین اقدامات است که می‌تواند عامل جلوگیری از وقوع بحران باشد. پس در نوروز 1402 نیاز است بار دیگر دست به دامان سرمایه اجتماعی شده و با استعانت از بنیه فرهنگی جامعه بازهم در مقابل کرونا بایستیم. چه بخواهیم چه نخواهیم، کرونا با مردم کشور ما و نیز جهان کاری کرد که اثرات آن به تلخی ماندگار خواهند ماند و همین بس که تلاش کنیم این تلخی را با اقدامات آگاهانه و سنجیده به حداقل برسانیم؛ به همان اندازه که باید بر بستن کمربند ایمنی، نگاه روبه‌جلو در موقع رانندگی، فاصله گرفتن از بستر رودخانه‌ها در اسکان‌های موقت نوروزی، عدم استفاده از گاز پیک‌نیکی در فضای داخلی چادرهای برپا شده مسافرتی و دیگر هشدارهای نوروزی تأکید داریم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک، شستن دست‌ها و مواردی نظیر این را نیز باید جدی گرفته شود.

ارسال نظر