رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان وعده داد:

افزایش دو برابری بودجه ساخت مترو

رئیس شورای شهر اصفهان روز گذشته در نشست خبری اقدامات این نهاد در 21 ماه فعالیت آن را تشریح کرد و در ادامه به سؤالات اصحاب رسانه پرداخت.

افزایش دو برابری بودجه ساخت مترو


به تازگی خبر تعدیل تعدادی از نیروهای فعال در بدنه شهرداری اصفهان به گوش رسید که بازتاب وسیعی در فضای مجازی و غیرمجازی داشت و انتقادات زیادی به این اقدام مدیریت شهری وارد شد. محمد نورصالحی در این خصوص به خبرنگار اصفهان امروز گفت: تعدیل‌های انجام شده بر اساس قانون و بررسی شاخص‌هایی همچون عدم تطابق مدرک تحصیلی یا میزان کارآمدی فعالیت فرد در سمتش و ... صورت گرفت و هیچ‌گونه خط و ربط سیاسی در آن دخیل نبوده است؛ اما در کل شورای شهر نسبت به حذف این نیروها مقاومت داشت و در نهایت قرارداد ایشان برای یک دوره دیگر تمدید تا بررسی نهایی صورت بگیرد.

او افزود: بر اساس قانونی که این قانون در همه دستگاه‌های استان و کشور اجرا شده است بنابراین بحثی به نام ورود نیروهای جدید خانواده شهدا در شهرداری مطرح نیست، بلکه تبدیل وضعیت آنها مطرح است، در واقع یک نفر از این افراد بر اثر وابستگی‌های خطوط سیاسی یا در این دوره و دوره قبل به‌کارگیری نشده‌اند، بلکه از دوره‌های گذشته در شهرداری مشغول فعالیت بوده و تنها طبق قانون مجلس باید تبدیل وضعیت شوند.

مانعی برای حضور هنرمندان ملی در اصفهان وجود ندارد

او در پاسخ به سؤال دیگر اصفهان امروز نسبت به اثرگذاری برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در حوزه‌های مختلف زندگی مردم شهر و استفاده از هنرمندان و مجریان پایتخت در این برنامه‌ها گفت: حمایت از هنرمندان اصفهانی امری ضرورت دارد، اما این امر مانع از حضور هنرمندان ملی و کشوری در سطح برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان نمی‌شود.رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به 16 جلسه و ادامه‌دار شورای شهر با نمایندگان مجلس، بیان داشت: این جلسات در راستای پیگیری مطالباتی همچون زاینده‌رود، رفع آلودگی هوا و فرونشست شهر، موزه ریسباف، قطار سریع‌السیر و... بوده است که بنا داریم از کمک نمایندگان مجلس را برای تأمین منابع ملی در این خصوص بهره‌مند شویم. گرچه برخی از این موارد از حوزه شورا و مدیریتی شهری خارج است اما به سهم خود تلاش داریم صدای مردم شهر و مطالباتشان باشیم.

بازخورد دبیرخانه زاینده‌رود در مطالبه جاری شدن آب مطلوب بوده است

نورصالحی افزود: تجمع دو سال پیش کشاورزان در بستر خشک زاینده‌رود رخ داد، هشدار جدی به مسئولان کشور بود و اگرچه موافق تجمعات نیستیم اما باید تلاش کنیم و انصافا مسئولان استان امروز بیش از هر زمان دیگری پیگیر جاری شدن زاینده‌رود هستند. در مدیریت شهری نیز علاوه بر اقدامات انجام شده، دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود را راه‌اندازی کردیم که انعکاس و بازتاب مطالبات مردم در زمینه جاری شدن زاینده‌رود را بر عهده دارد.

حمایت مدیریت شهری از 350 مسجد و مجموعه فرهنگی

او با تشریح حمایت مدیریت شهر از مساجد و مراکز فرهنگی شهر، اظهار داشت: در اصفهان 1100 مسجد وجود دارد که در سال گذشته به ۲۸۰۰ مرکز فرهنگی مبلغ ۲۱ میلیارد تومان و به ۳۵۰ مسجد و مجموعه فرهنگی نزدیک یا مجاور آن نیز ۱۸ میلیارد تومان کمک شد که در بستر طرح شفافیت می‌توان تمام این اقدامات را از جمله تاریخ و تعداد، مبلغ و ... آن را مشاهده کرد. همچنین این کمک‌ها در زمینه بهبود نما، نظافت درون مسجد، فعالیت‌های عمرانی و ساخت‌وساز سرویس‌های بهداشتی به‌ویژه مراکز که اماکن عمومی بودن آن را فراهم می‌کنند، انجام شده است.

ساخت موزه ریسباف پشت سد ناسازگاری‌های ملی است

نورصالحی در مورد آخرین وضعیت تبدیل کارخانه ریسباف به موزه، گفت: کارخانه ریسباف به‌عنوان نماد آخرین کارخانه از دوران صنعتی اصفهان دست کم در زمینه ریسندگی بود و به منظور تبدیل به موزه ملی شهر توسط بانک ملی و وزارت راه و شهرسازی خریداری شد اما در ادامه به دلیل عدم همکاری ایشان پروژه راکد ماند. اگرچه مدیریت شهر حتی پیشنهاد خرید آن و اجرای موزه را داشت اما تاکنون این امر محقق نشده است.

بودجه ساخت مترو دو برابر شده است

رئیس شورای شهر اصفهان از تلاش این دوره مدیریت شهری برای تکمیل خط 2 متروی اصفهان سخن گفت و بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ بودجه اجرای قطار شهری دو برابر شده است به‌طوری‌که در حال حاضر بالغ بر 3700 میلیارد تومان بودجه برای قطار شهری اختصاص یافته است؛ اما با وجود اینکه بنا بود سهم دولت و شهرداری در تأمین هزینه‌های آن 50-50 باشد دولت همچنان سهم خود را به طور کامل ادا نکرده و از این میزان فقط ۳۰۰ میلیارد تومان توسط دولت و اوراق مشارکت تأمین می‌شود.

او تأکید کرد: مهم‌ترین اولویت‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در دوره ششم پیگیری تحقق شهر هوشمند و حرکت به سمت ارائه خدمات غیرحضوری شهرداری به مردم است که در این راستا اقدامات و مصوبات بسیار خوبی صورت گرفته و برای سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

45 محله کمتر برخوردار ردیف بودجه عمرانی و فرهنگی دارند

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه توجه به مناطق محروم و کم برخوردار شهری و توسعه عدالت‌محوری از دیگر اولویت‌ها و راهبردهای این دوره شورای اسلامی شهر اصفهان است، ادامه داد: در این راستا ۹۰ محله کم‌تر برخوردار شهر اصفهان شناسایی و ۳۰ محله در سال ۱۴۰۱ انتخاب و برای آن‌ها ردیف‌های بودجه عمرانی و فرهنگی برای ارتقای سطح امکانات و بهبود وضعیت اختصاص داده شد، همچنین امسال ۱۵ محله دیگر به این عدد افزوده شده و برای آن ردیف‌های بودجه اختصاص داده شده است.رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به رشد 58 درصدی اصلاحیه بودجه شهرداری در سال 1402، بیان داشت: این بودجه ۲۲ هزار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی اگرچه نسبت به سال 1396 رشد چهار برابری داشته است اما تورم و تأثیرگذاری آن در مسیر اجرای پروژه‌های مختلف شهری بیشتر از این رشد بوده است.رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه وابستگی شهرداری به ساخت‌وساز کمتر شده است، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۲۶ درصد درآمد شهرداری به ساخت‌وساز وابسته است و ۷۴ درصد غیر ساختمانی است.

ارسال نظر