ادب مرد به ز دولت اوست...

به‌تازگی صحبت‌های عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مبنی بر اینکه «با تعیین قیمت بلیت هواپیما، مردمی را که تا الان با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند، به سمت هواپیما می‌آوریم!»

ادب مرد به ز دولت اوست...

به نظر می‌رسد قرار است استفاده از جملات تحقیرآمیز و دور از ادب توسط مسئولان تبدیل به رویه‌ای تکراری شود. مسئولانی که قرار بود خادم مردم باشند؛ اما در واقعیت و نوع ادبیاتی که گاهی از آنها شنیده می‌شود چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. در جدیدترین ورژن استفاده از ادبیات نادرست توسط مسئولان به‌تازگی صحبت‌های عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، مبنی بر اینکه «با تعیین قیمت بلیت هواپیما، مردمی را که تا الان با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند، به سمت هواپیما می‌آوریم!» بسیار جنجال‌برانگیز شده است. حقیقت این است که سخن‌گفتن کار هرکسی نیست و پرگویی و در امتداد آن استفاده از ادبیات سخیف و کوچه‌بازاری آفتی است که بسیار لطمات و صدمات جبران‌ناپذیری بر این کشور تحمیل کرده است. در مجموع دور از انصاف نیست اگر ادعا کنیم پرگویی و سخنگویی یکی از آفات موجود در بین برخی از مسئولین کشور است؛ به‌خصوص کسانی که بر مسند کاری بوده‌اند و دوربین‌هایی به سراغ آنها می‌رود و گمان می‌کنند الزاما باید حرف بزنند و دراین‌بین دیده می‌شود که بی‌تأمل هم حرف می‌زنند و این چالشی است که هر بار موجی از نارضایتی را در جامعه رقم می‌زند.

اما از سوی دیگر تصور می‌شود هنگامی که شخصی عنوان یا سمتی را کسب می‌کند دیگر نیازی به نظارت بر آن وجود ندارد درحالی‌که باید باور کرد نظارت بر ادبیات مسئولان اگر جایگاهی بالاتر از عملکرد مسئولان نداشته باشد کمتر هم نخواهد بود. برخی مواقع نیز ادعا می‌شود که جملات تقطیع می‌شود تا بار معنایی منفی به مخاطب انتقال داده شود؛ اما اگر مسئولان تسلط بر تک‌تک جملات خود داشته باشند بدون شک شاهد چنین اتفاقات نیز نخواهیم بود. فارغ از تمام گفته‌ها مردم کشور ایران با تمام صبوری در تحمل مشکلات لیاقت رفتار و برخوردی فراتر از چیزی که امروز شاهد هستیم را دارا هستند لطفا ادبیات خود را تغییر دهید.

از بی‌ادبی کسی به جایی نرسد

دری است ادب به هر گدایی نرسد

ارسال نظر