برهکشان بهاری
اگرچه دیگر خبری از ارزانی و فراوانی گوشت گوسفند بومی در سهماهه اول سال نیست که به برهکشان سیاه بهار معروف بود زیرا بر اساس آخرین گزارشهای موثق طی همین روزها تعداد یکصد و ده هزار رأس از این متاع ارزشمند توسط قاچاقچیان از مرزها خارج شده
اگرچه دیگر خبری از ارزانی و فراوانی گوشت گوسفند بومی در سهماهه اول سال نیست که به برهکشان سیاه بهار معروف بود زیرا بر اساس آخرین گزارشهای موثق طی همین روزها تعداد یکصد و ده هزار رأس از این متاع ارزشمند توسط قاچاقچیان از مرزها خارج شده تا نهتنها ارزانی و فراوانی وجود نداشته باشد بلکه کمبود گرانی آن به مرغ هم تسری پیدا کند و قیمت گرم آن به مرز کیلویی یکصد هزار تومان برسد اما در مقابل فصل بهار و بخصوص پایان خرداد و تیرماه آن را میتوان برهکشان رونق مالیات برای دولت دانست تا مؤدیان با ارائه مفاصا حسابها دیون خود را به خزانه واریز کنند که در این میان بازهم متخصصان خبره دفترنویسی بتوانند راههای فرار از پرداخت حقوق بیتالمال را به مؤدیان بیاموزند و بفروشند! و با استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ اقدام به دور زدن قوانین و پرداخت مالیات توافقی کنند تا این بخش از سال هم برهکشان بهاری برای بعضیها باشد! غلامحسین کرمی، عضو کمیسیون برنامهوبودجه مجلس، میگوید: «متأسفانه سیستم درستی برای جلوگیری از فرار مالیاتی تعریف نشده است. باید این سیستم و فرآیند را اصلاح و یک نظام مالیاتی صحیح، عادلانه و هوشمند تهیه کنیم. عمده
مشکلات ما درزمینه فرار مالیاتی از نبود سامانههای دقیق اطلاعاتی رصد مشاغل و همچنین برخی معافیتها نشئت میگیرد و اگر این دو موضوع بهدرستی حل شود، قطعاً هیچ صنفی فرار مالیاتی نخواهد داشت. در تمامی کشورهای دنیا، چون قانون خوب اجرا میشود و همچنین راهی برای فرار مالیاتی وجود ندارد، همه اصناف و مشاغل مالیات خود را پرداخت میکنند. قانون بهصراحت به بحث سامانه محوری بهجای ممیز محوری اشاره کرده است و اگر اطلاعات تکمیل شود و سازمان امور مالیاتی بهطور دقیق این اطلاعات را مرجع قرار دهد بهراحتی بخش بزرگی از فرار مالیاتی اصناف و مشاغل خاص با درآمدهای بالا کاهش خواهد یافت. ما میتوانیم ریگی را در افغانستان شناسایی کنیم، اما نمیتوانیم کسی را که فرار مالیاتی دارد شناسایی کنیم؟ این اراده باید بین مسئولان باشد که با کسانی که فرار مالیاتی دارند برخورد قاطع شود. اتفاقاً مردم عادی مالیات واقعی خود را میپردازند و با کاهش فرار مالیاتی خوشحال هم میشوند. اشکال ما قانون و خلأ قانونی نیست، در اجرا ما مشکل داریم که این اجرا نیاز به ابزار دارد و این ابزارها هم سختافزار و هم نرمافزارهایی میتواند باشد که لازم داریم. ما هم
در سختافزاری و هم نرمافزاری مشکل داریم. هم دستگاههای نظارتی ما باید نظارت را دقیقتر کنند و هم باید سیستم بهگونهای هوشمند باشد که من هر گردش مالی دارم ثبت شود. هر فرد ایرانی چند کارت دارد. در دنیا هر فرد یک کارت دارد و یک حساب بیشتر ندارد. باید این حسابها متمرکز شود و حتی حساب تجاری از غیرتجاری تفکیک و گردش حسابها نیز کنترل گردد تا بهآسانی مالیات اخذ شود.» کسری بودجه یکی از موارد مهم در ایجاد تورمهای ساختاری و همچنین فشار بر نظام بانکی در جهت خلق پول در همین چهارچوب است. بحث توزیع ثروت و کاهش فاصله طبقاتی نیز میتواند کمک شایانی به این امر کند و اصلاح نظام مالیاتی و وجود درآمد پایدار را برای دولت رقم بزند که نظام مالیاتی هوشمند، عادلانه و مبتنی بر جریان درآمد هر فرد یکی از مهمترین رویکردها در بحث مهار تورم و کاهش شکاف طبقاتی خواهد بود. در سال 1401 تعداد مؤدیان مالیاتی که اظهارنامه داده بودند، افزایش اندکی داشت ولی تعداد مؤدیان استفادهکننده از تبصره ماده ۱۰۰ تقریبا 2/4 برابر شد و از حدود 1/2 میلیون نفر به 3 میلیون نفر و درآمد وصولی مالیات بر حقوق کارکنان بخش عمومی، سرانه مالیات دریافتی از کارمندان
در سال 1400 حدود 8/8 میلیون تومان و در سال ۱۴۰۱ حدود 10 میلیون تومان بوده است که به عبارتی کارمندان دولت 1/5 برابر مشاغل آزاد مالیات پرداخت کردهاند. جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامهوبودجه مجلس، دراینباره میگوید: «اصلیترین دلیل درزمینه فرار مالیاتی مشاغل خاص نیز بحث تبصره ماده 100 است. مهمترین و پرکاربردترین حکم در حوزه مالیات بر درآمد مشاغل، تبصره ماده 100 قانون مالیاتهای مستقیم است که در این تبصره آمده است سازمان امور مالیاتی کشور میتواند برخی از مشاغل یا گروههایی از آنان را که میزان فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ۳۰ برابر معافیت موضوع ماده ۸۴ این قانون باشد از انجام بخشی از تکالیف از قبیل نگهداری اسناد و مدارک موضوع این قانون و ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف و مالیات مؤدیان مذکور را بهصورت مقطوع تعیین و وصول نماید. در مواردی که مؤدی کمتر از یک سال مالی به فعالیت اشتغال داشته باشد، مالیات متعلق نسبت به مدت اشتغال محاسبه و وصول میشود. حکم این تبصره مانع از رسیدگی به اظهارنامههای مالیاتی تسلیمشده در موعد مقرر نخواهد بود.» حالا این تبصره ماده 100 مالیاتی است که میتواند حکم برهکشان
بهاری را برای بعضی از مؤدیان مالیاتی داشته باشد و البته همین ماده 100 معجزهگر در شهرداریها هم نقش ارزندهای دارد تا ساختهای خلاف و تعدی به حریم زندگی دیگر شهروندان که بابت محافظت و مراقبت از آن بر اساس قانون عوارضی چون اخذ پروانه دادهاند نادیده گرفته شود و این روزها مجوزی از وزارت کشور برای کان لم یکن بودن رأیهای تخریب ماده ۱۰۰ به شرط توافق و پرداخت وجوه کلان و کسب رضایت شهرداریها صادر شود تا برهکشان آنها
باشد!
ادامه دارد