هوایی که با باران پاک نمی‌شود

آنچه در اصفهان و شهرهای صنعتی اطرافش از شدت آلودگی هوا در جریان است حتی دیگر با باران‌های سیل‌آسا نیز ذره‌ای پاک نمی‌شود. روزگاری بارش باران به داد هوای اصفهان می‌رسید و اجازه می‌داد مردم شهر کمی نفس بکشند اما اکنون وضعیت آلودگی هوای اصفهان به‌قدری پیچیده شده که باران هم از پس میزان آلودگی این شهر برنمی‌آید.

هوایی که با باران پاک نمی‌شود

چند روزی است باران چتر خودش را بر روی استان اصفهان بازکرده و بارش‌های مطلوب و مناسبی اصفهان و شهرستان‌های استان را فراگرفته است. باران در فصل پاییز نعمت بزرگی است که علاوه بر پر کردن سفره‌های آب زیرزمینی به بهترشدن هوای شهرهای آلوده نیز کمک می‌کند اما باران ، هوای اصفهان و شهرهای صنعتی نزدیک به آن را تنها برای چند ساعت کمی قابل‌تنفس می‌کند و پس از آن همان آش و همان کاسه. آلودگی هوا در اصفهان به‌قدری افزایش‌یافته که در چند روز اخیر بارش باران هم از پس هوای آلوده برنیامد و هوای اصفهان به مرز هشدار نیز رسید و در سه روز اخیر هوای اصفهان بی‌وقفه ناسالم بوده است.

آنچه در اصفهان و شهرهای صنعتی اطرافش از شدت آلودگی هوا در جریان است حتی دیگر با باران‌های سیل‌آسا نیز ذره‌ای پاک نمی‌شود. روزگاری بارش باران به داد هوای اصفهان می‌رسید و اجازه می‌داد مردم شهر کمی نفس بکشند اما اکنون وضعیت آلودگی هوای اصفهان به‌قدری پیچیده شده که باران هم از پس میزان آلودگی این شهر برنمی‌آید. خشکی صددرصدی تالاب گاوخونی و جاری نبودن زاینده‌رودی که قرار است بازهم برای مدتی کوتاه بیستم آبان‌ماه بازگشایی شود مشکلات هوای اصفهان و شهرهای نزدیکش را چندین برابر کرده است و استقرار واحدهای صنعتی و تولید آهن و فولاد، شهرک‌های صنعتی، معادن سنگ‌بری‌ها و واحدهای صنفی کوچک و بزرگ مختلف در اطراف اصفهان نیز که از دیرباز مشکل اصلی آلودگی هوای اصفهان و شهرهایی همچون شاهین‌شهر،لنجان،مبارکه،خمینی شهر و... بوده است. به همه اینها وجود کانون‌های بحرانی ریزگردها در شمال و شرق اصفهان و محصور شدن استان با بیابان‌های متعهد و پهناور استان‌های یزد، سمنان و خراسان شمالی را نیز اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا اصفهان بارانی نیز بازهم آلوده است و هوای خوش پس از باران برای اصفهانی‌ها آرزویی کوتاه است.

به استناد قانون هوای پاک که در ۲۵ تیرماه سال ۹۶ تصویب شده، مقامات اجرایی و مراجع قضائی استان اصفهان باید نسبت به احقاق حق مردم بر هوای پاک اقدام کنند. اما آنچه سال‌هاست در عمل مشاهده می‌کنیم انجام‌ندادن وظیفه و کوتاهی در این مورد است، کوتاهی که به قیمت جان مردم اصفهان تمام می‌شود.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار