از دود کجا گریزیم؟!

وضعیت هوای اصفهان روزبه‌روز بدتر می‌شود و تغییر مثبتی در شاخص‌های هوا و کم‌شدن آلودگی هوا به چشم نمی‌خورد. آلودگی هوا نفس‌های نصف جهان و مردمانش را گرفته و تداوم سکون جوی مشکل را بحرانی‌تر و گره را کورتر کرده است و آلودگی هوایی که دیگر تنها به شهر اصفهان و یکی دو شهر صنعتی اطرافش محدود نمی‌شود

از دود کجا گریزیم؟!

وضعیت هوای اصفهان روزبه‌روز بدتر می‌شود و تغییر مثبتی در شاخص‌های هوا و کم‌شدن آلودگی هوا به چشم نمی‌خورد. آلودگی هوا نفس‌های نصف جهان و مردمانش را گرفته و تداوم سکون جوی مشکل را بحرانی‌تر و گره را کورتر کرده است و آلودگی هوایی که دیگر تنها به شهر اصفهان و یکی دو شهر صنعتی اطرافش محدود نمی‌شود با نگاهی به فهرست شهرستان‌های درگیر آلودگی هوا نام شهرهایی همچون فلاورجان، پیربکران، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، برخوار، مبارکه، زرین شهر و فولادشهر به چشم می‌خورد شهرهایی که روزگاری به هوای خوش مشهور بود و می‌شد برای نفس کشیدن به آنها پناه برد نیز در میان شهرهای درگیر آلودگی هوا هستند. روزگاری زرین‌شهر شهری خوش‌آب‌وهوا در حاشیه زاینده‌رود بود که آسمانش از تمیزی به زلالی آب زاینده‌رود می‌چسبید، نجف‌آباد و خمینی‌شهر به باغ‌های به و هوای خوششان مشهور بودند و پیربکران و فلاورجان آسمان آبی داشتند. اما روزگارانی است که هوای پاک و نفس کشیدن سخت شده و حتی نمی‌توان از این هوای آلوده به شهرهای هم‌جوار اصفهان پناه برد. نفس نطنز را معادن گرفته است و باغشهر نطنز را به خاکشهر تبدیل کرده و صدای اره‌برقی‌هایی که خواب را از چشم درختان و باغات خوانسار دزدیده و ساخت‌وسازهایی که شهر چشمه‌های جاری را به نابودی می‌برد.

روزگار غریبی است، زاینده‌رود سالی یک‌بار به گاوخونی می‌رسد تا تالاب مهم گاوخونی لبی تر کند و رودی که باید در تمام روزها و ماه‌های سال جاری باشد مقطعی باز و بسته می‌شود. وضعیت محیط‌زیست اصفهان از آلودگی هواگرفته تا خشکی زاینده‌رود و فرونشست بحرانی است و مسئولین و مدیران در خوابی عمیق به سر می‌برند. وضعیت استان‌های هم‌جوار هم چندان خوب نیست و آلودگی هوا دیریازود گریبان استان‌های خوش و آب‌وهوایی همچون چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه و بویراحمد را نیز می‌گیرد. اکثر استان‌های ایران با آلودگی هوا درگیر هستند و توسعه بی حد و اندازه صنعت، ایران را به خفگی رسانده است.

ارسال نظر

New Project اخرین اخبار
New Project پربیننده‌ترین اخبار