کسب و کارهای اینترنتی؛ برنده بازی در بازار امروز

مدت‌ها بود که طیفی از صنف داروسازان هجمه وسیعی به فروش اینترنتی دارو توسط پلتفرم‌های مختلف و البته شناخته‌شده‌ای داشتند که برخی باتجربه وسیع در ارائه خدمات گوناگون از جمله تاکسی اینترنتی راهگشای ارائه خدمات مختلف در زمینه‌های گوناگون موردنیاز مردم شدند

کسب و کارهای اینترنتی؛ برنده بازی در بازار امروز


مدت‌ها بود که طیفی از صنف داروسازان هجمه وسیعی به فروش اینترنتی دارو توسط پلتفرم‌های مختلف و البته شناخته‌شده‌ای داشتند که برخی باتجربه وسیع در ارائه خدمات گوناگون از جمله تاکسی اینترنتی راهگشای ارائه خدمات مختلف در زمینه‌های گوناگون موردنیاز مردم شدند. اگرچه تاکسی اینترنتی نیز یک الگوبرداری از اوبر، یک سرویس هم‌سفری آنلاین مستقر در سان‌فرانسیسکو بوده؛ اما هر چه بود توانست به‌سرعت جای خود در میان مردمی باز کند که در زندگی پرترافیک و شلوغ امروز نیاز داشتند خدماتی را از درب منزل دریافت کنند. موضوع «نیاز» به خدمات اینترنتی در زندگی امروز جامعه ما زمانی احساس شد که بیماری کرونا جهان را فراگرفت و در این بحران آنان که توانستند به ارائه خدمات غیرحضوری مسلط شوند، برنده این رقابت بودند. موافقان می‌گویند مجموعه‌هایی مانند اسنپ به‌نوعی کامل‌ترین ارائه‌دهنده خدمات مذکور بوده است که روزبه‌روز فعالیت خود را در زمینه‌های مختلف گسترش می‌دهد و نیازهای بیشتری از مردم در بستر اینترنت پاسخ می‌دهد.

این شرکت اگرچه در قالب یک پلتفرم و به‌عنوان واسطه‌گر میان خدمت‌دهنده و خدمت گیرنده نقش خود را ایفا می‌کند و به جز نکات مثبتش نقص‌هایی هم دارد؛ اما از ابتدای کار صدای اعتراض خیلی‌ها را بلند کرد. از جمله تاکسیرانان که خود امروز در جریان این تغییر قرار گرفته و به تاکسی‌های اینترنتی پیوستند؛ اما تازه‌ترین گروه جامعه داروسازان هستند که نسبت به فروش اینترنتی دارو معترض شده‌اند. دلایل ایشان از ابتدا بر حریم خصوصی بیماران تاکید داشت؛ اما به نظر می‌رسد مسئله اقتصادی این خدمت بود که به مذاق برخی از ایشان خوش نیامد چرا که یک واحد اقتصادی به این بخش ورود کرده بود و سود حاصل از توزیع و فروش دارو در جیب کسی بیشتر می‌رفت که با ذائقه مردم جورتر باشد. همین‌طور هم شد و در مورد صرفا داروخانه اسنپ که دو بخش فروش دارو با نسخه و بدون نسخه را دارد، استقبال زیادی از خرید اینترنتی دارو شد که برای مصرف‌کنندگان با زحمت و هزینه کمتری همراه بود؛ اما این مسئله به بهانه حریم خصوصی بیماران بارها از سوی جامعه داروسازان مطرح و با آن مقابله شد. تا اینکه به‌تازگی موضوع اسنپ فود و هک این پلتفرم پیش آمد و موضوع تازه‌ای به دست مخالفان داد. موافقان در پاسخ به این موضوع می‌گویند این تنها سیستمی نیست که مورد حمله سایبری قرار گرفته است و در چند سال اخیر موارد بزرگ‌تر و مهم‌تری در کشور بوده است که هک شده‌اند و اطلاعات زیادی از مردم یا سازمان‌های مذکور به خطر افتاده است؛ بنابراین این اتفاق نمی‌تواند دلیلی بر ناایمن بودن خدمات اینترنتی از جمله فروش دارو یا غذا از این طریق باشد. این گروه همچنین معتقدند ضمن اینکه باید اشاره داشت وقتی علاقه و از آن مهم‌تر نیاز مردم به‌خدمت‌گرفتن از طریق اینترنت و راه دور مطرح است که از اتفاق به کاهش آلودگی هوا و بسیاری هزینه‌های دیگر در اجتماع کمک بزرگی می‌کند، چرا صنف عرضه دارو خود وارد میدان رقابت نشده و سیستم ارائه خدمات اینترنتی با ایمنی‌های مدنظر خود ارائه نمی‌دهند؟ کاری که شدنی بودن آن توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی که کم تعداد هم نیستند، ثابت شده است.
در نهایت باید به این مهم نیز پرداخت که مشکلات و نقص‌هایی در تمام سیستم‌ها از جمله کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد که قابل کتمان نیست؛ اما در قبال خدمات مثبتی که در زمینه‌های مختلف از جمله اشتغال‌زایی برای جوانان، کاهش هزینه‌های مادی و غیرمادی، تسریع در روند زندگی مردم، کاهش خروج از منزل یا محل کار به دلایل غیرضروری، رفع نیاز بزرگ از بیماران و افراد ناتوان در استفاده خدمات حضوری و کسر بسیاری هزینه‌های دیگر دارد، می‌توان در این زمینه‌ها با آینده‌نگری به موضوعات نگاه کرد.

ارسال نظر