استاد سیدعبدالله هاشمی‌نسب نمین، عکاس پیشکسوت درگذشت

خدا حافظ مرد بزرگ و ایران‌دوست

استاد سید عبدالله هاشمی نسب نمین پیشکسوت عکاسی دارفانی را وداع گفت

خدا حافظ مرد بزرگ و ایران‌دوست

سید عبدالله هاشمی نسب نمین پیشکسوت عکاسی اصفهان در 16 آذر 1310 متولد شد و در طول عمر ارزشمندش مجموعه غنی از عکس‌های دیده نشده از ایران و به ویژه اصفهان و تاریخ معاصر این سرزمین فیروزه‌ای را با دوربین خود ثبت کرد.

سید عبدالله هاشمی نسب نمین ۱۶ آذرماه ۱۳۱۰ در شهرستان نمین اردبیل متولد شد. پدرش «سید هاشم» در تهران پزشک راه‌آهن ایران بود. سیدعبدالله نیز مدرسه را در اراک شروع کرد و بعد از دوران دبیرستان به تهران رفت. در تهران، ابتدا در پخش روزنامه کیهان کار می‌کرد و سپس به «جنرال مد» رفت و تبلیغات آن را به عهده داشت. ضمن اینکه سوژه‌های مورد نظر مجلۀ «گنجینه» را نیز عکاسی می‌کرد.

photo_۲۰۲۴-۰۶-۲۵_۱۸-۱۰-۵۳

هاشمی نسب نمین دربارۀ داستان ورودش به عکاسی چنین توضیح داده بود: «پدرم درعین‌حال که رئیس بیمارستان بود، اما صدای خیلی خوبی داشت و مثنوی را با آواز می‌خواند. ما در اراک یک خانه‌باغِ ۵۰۰۰ متری داشتیم که انواع درخت‌ها در آن وجود داشت و وقتی پدرم به سر کار می‌رفت به ما سفارش‌هایی می‌داد تا انجام دهیم. یک روز به ما گفت که وقتی به خانه برگشت هرکس خوب آواز بخواند برای او جایزه می‌خرد. من آوازهای استاد تاج اصفهانی و قمرالملوک وزیری را دوست داشتم و زمزمه می‌کردم. یادم است ما اجازه نداشتیم بدون اجازه با پدرمان حرف بزنیم برای همین وقتی پدر از بیمارستان آمد و ناهارش را خورد به او گفتم که «بابا اجازه» پدرم نگفت بگو پسرم، گفت «بگو پسر» گفتم که «من می‌خواهم بخوانم» و بعد از شادروان تاج اصفهانی برای او خواندم. پدرم شنید و دست زد و گفت «فردا برای تو جایزه می‌خرم.» و فردای همان روز یک دوربین کداک انگلیسی که فیلم ۱۲۰ سیاه‌وسفید می‌خورد همراه با دو حلقه فیلم ۱۲ تایی برای من خرید. به‌این‌ترتیب من از سن ۱۶ سالگی عکاسی را شروع کردم و وقتی به تهران رفتم و کار کردم دوربین خوب تهیه کردم و به عکاسی ادامه دادم.»

DSC_0573

استاد سیدعبدالله هاشمی نسب نمین سال ۱۳۵۸ به اصفهان آمد و به گفته خودش و هرچه داشت و نداشت در راه عکاسی بود.

4 میلیون عکس با دوربین‌های آنالوگ و گنجینه‌ای از مناظر مختلف کشور شامل9 هزار و 422 قطعه عکس از 42 مورد نتیجه تلاش‌های چندین دهه فعالیت این استاد پیشکسوت عکاسی بود.

در میان گنجینه عکس‌های استاد هاشمی نسب عکسی از ترک پل خواجو و سی و سه پل مشهورترین عکس ایشان است که انتشار این عکس سبب شد تا دستور عدم رفت و آمد وسایل از روی این دو پل صادر شود و دو پل تاریخی اصفهان از تخریب در امان باشند. او که شعار زندگیش «خدا، میهن و محبت» بود روز سه‌شنبه (پنجم تیرماه) مصادف با عید سعید غدیر خم در منزلش درگذشت. آئین خاکسپاری این هنرمند امروز در باغ رضوان اصفهان برگزار می‌شود.

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار