در گفتگوی «اصفهان امروز» با رئیس عقیدتی سیاسی مرکز آموزش شهید وطن پور

طرح های فرهنگی مصباح شناسنامه کار های فرهنگی در ارتش

ازمان عقیدتی سیاسی ارتش با فرمان حضرت امام خمینی (ره)، در روزهای حساس تثبیت و تحکیم انقلاب شکوهمند اسلامی تاسیس شد که ثمرات بسیاری در تقویت ارکان معنوی و بصیرتی و ارتقاء روحیه رزم دراجرای ماموریت‌های متعدد و موفق ارتش داشته است.

طرح های  فرهنگی مصباح  شناسنامه کار های فرهنگی در ارتش

سید مهدی رضوی : سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با فرمان حضرت امام خمینی (ره)، در روزهای حساس تثبیت و تحکیم انقلاب شکوهمند اسلامی تاسیس شد که ثمرات بسیاری در تقویت ارکان معنوی و بصیرتی و ارتقاء روحیه رزم دراجرای ماموریت‌های متعدد و موفق ارتش داشته است.

تأسیس این نهاد با تکیه بر افراد مذهبی و انقلابی موجب شد، ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان بازوی قدرتمند دفاعی کشور در حراست از نظام اسلامی در برهه‌های مختلف و تثبیت انقلاب اسلامی، موجب عزت و اقتدار ایران اسلامی شود.

به فرموده رهبر انقلاب «سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یکی از الهامات الهی  بر امام(ره) بوده» که با حضور روحانیان عالم و جهادی و کارکنان متدین برآمده از ارتش انقلابی، از روز تکوین تا جایگاه منیع امروز، بنیان عقیدتی و سیاسی آحاد ارتش مقتدر را با همدلی فرماندهان و کارکنان ولایی و ایثارگر ارتش به گونه‌ای مستحکم ساخته و مایه امید و اعتماد در ملت ایران و تقویت روحیه ارتش شده است.

تقویت ارتش جمهوری اسلامی ایران به ایمان مستحکم و بینش عمیق دینی و سیاسی از برکات مدبرانه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بود و تلاش‌های کارکنان مؤمن و متدین این نهاد ارزشمند نظامی و مکتبی در راستای تقویت ارزش‌های معنوی و تربیت جوانان متدین و مصمم در نیروهای سه‌گانه زمینی هوایی و دریایی بود که در نهایت تعالی مکتبی ارتش جمهوری اسلامی را موجب شد و سلاحی بی‌نظیر را در کنار توانمندی‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران در مقابله با دشمنان و دنیای کفر و استکبار قرارداد. 

رضا کیانی، رئیس عقیدتی سیاسی مرکز آموزش شهید وطن پور به مناسبت 24 مهرماه سالروز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با اصفهان امروز گفت: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در ارتش بر عهده این سازمان قرار دارد اقدامات فرهنگی است که روی پرسنل پایه و وظیفه، سربازان و دانشجویانی که در مرکز آموزشی شهید وطن پور تحصیل می‌کنند داریم. همچنین ازآنجایی‌که مقام معظم رهبری فرمودند: «خانواده، تنگه احد نظام است» و این برای ما کار را سنگین‌تر می‌کند در این حوزه نیز فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام می‌شود.

رئیس عقیدتی سیاسی مرکز آموزش شهید وطن پور ادامه داد: البته خانواده تقسیماتی دارد از جمله فرزندان، همسران و خود پرسنل که باید برای ایشان کارهای فرهنگی را بسط و تقسیم کنیم.اما به‌طورکلی اقداماتی که نقشه راه ماست بر اساس طرح‌های 16 گانه فرهنگی تحت عنوان «مصباح» انجام می‌شود و این طرح‌ها تمام مخاطبانی که اشاره شد را در برمی‌گیرد.

کیانی  افزود: در مصباح یک برنامه‌های ویژه پرسنل و سربازها انجام می‌دهیم از جمله استقبال از سربازهای جدید یا بدرقه قدیمی‌ها یا برگزاری جشن تولدهای ماهیانه سربازان یا متأهلان و ... .

او خاطرنشان کرد: مصباح دو مخصوص همسران می‌شود که در هر فصل با برگزاری دوره‌های آگاه‌سازی، بینشی، معرفتی، بصیرتی و ... ویژه‌ایشان همراه است.

رئیس عقیدتی سیاسی مرکز آموزش شهید وطن پور  گفت: طرح مصباح 3 ویژه فرزندان است که ابتکارات به‌روزی دارد از جمله برگزاری پویش‌های فضای مجازی، راهپیمایی‌ها، مسابقات جذاب و جایزه‌های نفیس در نماز جمعه، روز قدس و ... یا برای کسانی که در کلاس‌های دانشگاهی مقامی کسب کرده باشند و یا در مسابقات و کلاس‌های قرآنی شرکت کرده باشند و مواردی نظیر این.

رضا کیانی  گفت: مصباح 4 مربوط به خود پرسنل پایور بوده و مصباح 5 نیز جهت افزایش روحیه با سایر کارکنان ارتش جمهوری اسلامی و تعامل با نیروی انتظامی، کارکنان نیروی دریایی، سپاه پاسداران، عقیدتی سیاسی‌ها و ... است. مصباح 6 فرماندهان را در بردارد و مصباح 7 مربوط به پایگاه‌های بسیج در کوی سازمانی است چرا که یکی از پتانسیل‌های منازل سازمانی مربوط به فرماندهان بسیج است. در مصباح 8 آموزش‌های نهج‌البلاغه که کتابی فراموش‌شده برای مردم بویژه نسل جوان است را در نظر داریم. در مصباح 9 اقداماتی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی انجام می‌شود و مصباح 10 ساماندهی هیئت‌های مذهبی در منازل سازمانی در مناسبت‌های مختلف را بر عهده دارد. مخاطب مصباح 11 روحانیون هستند و در مصباح 12 به تقویت ارتباطات مردمی با ارتش پرداخته می‌شود. مصباح 13 تقویت روحیه ملی و میهن‌دوستی را در نظر دارد و مصباح‌های 14 و 15 مربوط به امور داخلی است. نهایتا در مصباح 16 به سبک زندگی اسلامی در می‌پردازیم که با برگزاری دوره‌های تخصصی و دعوت از اساتید برجسته و متخصص در این حوزه همراه است.

رئیس عقیدتی سیاسی مرکز آموزش شهید وطن پور افزود: اقدامات فرهنگی ما  شامل کارهایی است که برخی به صورت روزانه  است و مواردی همچون اقامه نمازهای جماعت در منازل سازمانی یا داخل پایگاه و یگان است؛ اما برای نسل جوان که به دهه 80 رسیده‌اند باید ابتکار و نوآوری ویژه‌ای در کارهای فرهنگی داشته باشد و علممان را به‌روز کنیم تا کارهای فرهنگی از سنتی به مدرن تبدیل شود.در همین راستا برنامه‌ای تحت عنوان عصر دلگشا در عصرهای 5 شنبه همراه با راوی عالم داریم که در آستان تاریخی تخت فولاد اجرا می‌شود و همراه با معرفی مشاهیر و علمای مدفون در این قبرستان تاریخی اصفهان است که در نوع خود این اقدام یک ابتکار و نوآوری بود.

رضا کیانی  با اشاره به اینکه در ایام کرونا یکی از ارگان های فرهنگی بودیم که فعالیت مجازی‌مان تعطیل نشد و گروه‌ها یا کانال‌هایی در فضای مجازی ایرانی همچون ایتا، سروش و گاها تلگرام تشکیل دادیم خاطرنشان کرد: در ایام نوروز برنامه‌هایی همچون «منبر مجازی» دو تا سه‌دقیقه‌ای همراه با طرح سؤال برگزار شد. اکنون نیز در تمام مناسبات همچنان فعالانه مشغول به تولید محتوا در این فضا هستیم و ازآنجایی‌که این حوزه اهمیت بسیار زیادی دارد در معاونت فرهنگی، بخشی به نام مدیریت فضای مجازی تشکیل شد تا به ارائه مطالب به‌روز که برای مخاطب جذاب باشد بپردازد.

او افزود: برگزاری دوره‌هایی با دعوت از اساتیدی از تهران و اصفهان که در حوزه سواد رسانه‌ای تخصص دارند را در دستور کار داشته و داریم که بعضا ویژه همسران و خانواده پرسنل است و به طور فصلی برگزارمی‌شود و تنها 3 ساعت هر دره صرفا به سواد رسانه‌ای و آسیب‌های فضای مجازی اختصاص دارد. این قبیل دوره‌ها برای تمام مخاطبان یادشده برگزارمی‌شود.

رئیس عقیدتی سیاسی مرکز آموزش شهید وطن پور  با بیان اینکه ازآنجایی‌که ما متولی فرهنگی هستیم خودمان و خانواده‌ها باید در این حوزه کامل و توانمند باشیم در باره برنامه هایی که برای روز تاسیس این نهاد در نظرگرفته شده گفت: برنامه‌هایی ویژه پرسنل که در عقیدتی فعالیت دارند در حوزه تعالی بصیرت خانواده‌ها برگزار خواهد شد. همچنین برنامه‌های دیگری همچون غبارروبی مرقد شهدا بویژه شهدای عقیدتی سیاسی، سرکشی به خانواده‌های روحانیون و شهدای دفاع مقدس، برگزاری محفل نورانی انس با قران کریم، دیدار با نمایندگان ولی‌فقیه در شهرستان‌ها و دیگر مواردی که هرسال اجرا می‌شود و امسال نیز باشکوه‌تر برگزار می‌کنیم.

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار