رئیس دانشگاه آزاد استان در افتتاحیه مرحله کشوری طرح ملی اعتلا «دوره تعالی بخشی معرفتی، مهارتی و حرفهای ویژه استادان»:
با بیتوجهی به تحولات نوین از عرصه تصدیگری آموزش حذف میشویم
رئیس دانشگاه آزاد استان در افتتاحیه مرحله کشوری طرح ملی اعتلا «دوره تعالی بخشی معرفتی، مهارتی و حرفهای ویژه استادان» که با حضور 500 نفر از استادان دانشگاههای سراسر کشور به میزبانی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه بیش از 28 واحد و مرکز در این استان فعال است، گفت: ۹۸ هزار دانشجو در نیم سال نخست انتخاب واحد کردهاند و در مقاطع مختلف پذیرش شدهاند که ۲۳ درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بقیه دانشجویان کاردانی و کارشناسی هستند.
پیام نجفی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان هم یک دانشگاه نخبگانی و هم یک دانشگاه اجتماعی بوده و دانشجویانی داریم که توانمندی و مهارت عمومی و اجتماعی آنها بسیار بالا است، به همین دلیل در بخشهای مختلف شاهد موفقیتهای ایشان هستیم که هم در المپیادها حائز رتبه شدهاند و هم دانشجویانی داریم که در جشنوارههای متعدد فرهنگی و اجتماعی و پژوهشی و مهارتی و کارآفرینی به رتبههای برتر دست یافتند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: گفتنی است فارغالتحصیلان این دانشگاه نیز در کشور بسیار تأثیرگذار بوده و تعداد قابلتوجهی از مسئولین استان اصفهان بویژه در این دوره دولت ب فارغالتحصیلان این دانشگاه هستند.
او گفت: دانشگاه آزاد استان اصفهان برای شیوههای آموزشی نوین اقدامات زیادی انجام داده است و فرآیندهای آموزشی رو به تغییر است چرا که باید بپذیریم بهزودی شیوههای سنتی آموزش تغییر خواهد کرد و ما باید متناسب با مأموریتی که مدیریت کلان دانشگاه در سند راهبردی ابلاغ کرده و چشماندازی که برای آینده داریم؛ فعالیت کنیم.
نجفی با اشاره به بارگذاری محتواهای درسی در سامانه کاتب، اشاره داشت: باید به سمتی حرکت کنیم که شروع آموزش دانشجو صرفا در کلاس درس نباشد و بیاموزد که پیشاپیش از همه ظرفیتهای فناوری و ابزارهای مختلف استفاده کند تا در کلاس بتواند گفتگو و بحث کند.
او افزود: دانشگاه آزاد استان اصفهان فعالیتی جدی در حوزه هوش مصنوعی دارد و در همین راستا نیمه دوم بهمنماه میزبان رویداد هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال خواهیم بود و که پیشبینی میشود به دنبال آن اتفاقات خوبی در این رویداد بویژه در حوزه آموزش شاهد باشیم. چراکه توجه به این حوزه از نظر انتقال مطالب و تولید محتوا و تحقیق و پژوهش زیاد است و دانشگاه تلاش میکند در جهت عمق بخشیدن به آموزش در این حوزه ورود جدی داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: اگر به آموزشهای مدرن ورود نکنیم و تحولات را نپذیریم بهزودی از عرصه مسئولیت و تصدیگری در امر آموزش کنار گذاشته خواهیم شد بنابراین باید گامبهگام با نوآوریهای علمی و فرهنگی پیش برویم.
او بیان داشت: گفتنی است امروز شرکتهای موفق و دانشبنیانی وجود دارد که فعالیت خود را با یک ایده در این دانشگاه شروع کرده و توسط دانشگاه حمایت شدند و به اوج موفقیت رسیدند؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان متولی بخشی از برترین شرکتهای دانشبنیان بوده و در تلاشیم بهزودی یکی از این شرکتها را وارد بورس کنیم که این امر اهمیت حوزه فناوریهای نوین، خلاقیت و نوآوری را میرساند.
اصفهان تعلق به همه کشور و تاریخ است
در ادامه دبیر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز بیان داشت: اصفهان یکی از شهرهای بزرگ تاریخی و فرهنگی و جزو شهرهای افتخارآمیز کشور است که هم در گذشتههای دور و هم در دوره معاصر نقش زیادی در تمدن ایران اسلامی داشته است.
مهدی نویدادهم افزود: اصفهان مرکز علم و دانش و هنر و معماری و تعاملات مذهبی کشور است و اینها نشان از ظرفیت علمی و فرهنگی و تمدنی این شهر و مردمان آن دارد.
دبیر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اصفهان تعلق به همه کشور و تاریخ است و قطعا اصفهانیها امانتدار این میراث هستند که اگر این نگاه را داشته باشیم و از منظر هویتی به این مباحث نگاه کنیم و رابطه آن را با هویت ملی بررسی کنیم درمییابیم اینها چه نقشی در ترسیم تاریخ، هویت ما و نسل جوان دارد.
نوید ادهم افزود: میراث فرهنگی، از آن همه ما ایرانیان است، اما باید دید این میراث گرانسنگ فرهنگی چه نسبتی با هویت ملی ما دارد. در رابطه باید به چند نکته اشاره داشت. از جمله اینکه بازتاب تمدن و هویت ملی، ما بسیار پراهمیت است. چرا که میراث فرهنگی حافظه تاریخی یک ملت بوده و از این طریق باورها، ارزشها ف هنرها و دانش گذشته به نسل جدید منتقل میشود.
او گفت: میراث فرهنگی شکلدهنده هویت است یعنی اگر امروز نگران فرآیند هویتیابی فرزندان و نسل جوان هستیم این موضوع و آشنایی نسل جوان با مباحث ارزشمند فرهنگی یکی از مباحثی که میشود روی آن تأکید کرد.
نوید ادهم با اشاره به اینکه اگر سخن از هویت باشد بخش مهمی از آن در میراث فرهنگی قرار دارد، گفت: نکته دیگر رابطه میراث فرهنگی و هویت است که اگر این کار در محیطهای آموزشی و در دانشگاه اتفاق بیفتد، نخستین پیامدش انسجام اجتماعی است. چرا که این مواریث میتواند انسجام اجتماعی و وحدت ملی ما را حفظ کنند.
دبیر هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: وحدت ملی با انسجام اجتماعی به هم گره خورده است و اگر هر کدام آسیب ببیند دیگری آسیب میبیند؛ بنابراین یکی از پیامدهای تقویت و پاسداشت میراث فرهنگی، انسجام اجتماعی بوده و نیز تقویت روحیه مقاومت در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن است. در این میان نباید از اهتمام و بزرگداشت میراث فرهنگی و تقویت روحیه خودباوری غافل شد.
نوید ادهم تأکید کرد: میراث فرهنگی و صیانت از مواریث آن زمینه دیپلماسی فرهنگی را فراهم میکنند و نقطه مشترکی بین ما و دیگران است؛ بنابراین این پیشنهاد را دارم در هر درس و رشته که تدریس میکنید به بحث صیانت از مواریث فرهنگی و آشنا کردن دانشجویان با آن بپردازید.