۱۶ خدمت تامین اجتماعی به بیمه شدگان/طرح ۳۰۷۰ و خدمات غیرحضوری در کرونا
مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان اصفهان ارائه ۱۶ نوع خدمات این سازمان به افراد تحت پوشش، تاثیر کرونا در نحوه ارائه خدمات، برنامههای حمایت از تولید داخلی، اجرای طرح ۳۰۷۰ و و ارائه ۳۰ خدمت غیرحضوری و چالشهای پیش روی این سازمان را تشریح کرد.
محسن ریاضی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا در خصوص ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی، اظهار کرد: در استان اصفهان حدود یک میلیون و ۱۶۲ هزار بیمه شده از آمار ۱۴ میلیون بیمه شده سطح کشور، قریب به ۳۶۸ هزار مستمری بگیر از حدود سه میلیون و ۶۰۰ مستمری بگیر کشور و حدود ۱۲۰ هزار کارفرما از بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارفرمای کشور فعال هستند و به قریب ۲۰ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت میشود و حدود سه هزار و ۶۰۰ نفر از اتباع خارجی نیز تحت پوشش این سازمان در استان هستند.
وی افزود: در سطح استان اصفهان در سال ۹۹ قریب به ۱۱۲ هزار کمک هزینه کوتاه مدت داشتیم و با سه گروه در سازمان تأمین تأمین اجتماعی مواجه هستیم، یکی بیمه شدگان (کارکنان شرکتها و مؤسسات)، مستمری بگیران که حق بیمهها را در شرایط قانونی به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کردند و پس از دوران کاری از سازمان مستمری دریافت میکنند که همان بازنشستههای سازمان هستند و گروه دوم از کارفتادهها هستند که بیمه شده تأمین اجتماعی بودند که توانایی انجام کار را ندارند و مانند بازنشستهها مستمری میگیرند و گروه سوم بازماندگان خانواده بیمه شدگان یا بازنشستگانی هستند که سرپرست خانوار آنها فوت شده و اعضای خانواده به نیابت از بیمه شده اصلی از سازمان تأمین اجتماعی خدمات میگیرند.
خدمات تأمین اجتماعی به افراد تحت پوشش
مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان، تصریح کرد: بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان قریب به ۱۶ خدمت از سازمان تأمین اجتماعی میگیرند که یکی از آنها دفترچه خدمات درمانی است، مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی، بازماندگی، هزینههای ایام بیماری، ایام بارداری، اروتز و پروتز و وام هم به افراد تحت پوشش این سازمان ارائه میشود، تأمین اجتماعی به معنی حمایت از افراد در بیمه پردازی دوران کاری و دوران بازنشستگی است و پس از فوت خانواده آنها هم تحت حمایت تأمین اجتماعی قرار میگیرند.ریاضی خاطرنشان کرد: مطابق آمار سال ۹۹ قریب به ۱۱۲ هزار کمک هزینه کوتاه مدت، ۱۱ هزار کمک هزینه بارداری، ۲۶ هزار کمک هزینه اروتز و پروتز، شش هزار کمک هزینه ازدواج پرداخت شده و هزینه سفر برای افرادی که دچار بیماری شدند و برای درمان باید به سفر بروند در سال قبل برای ۶۵ نفر صورت گرفت، ۶۳ کمک هزینه غرامت نقص عضو، پنج هزار و ۹۰۰ مورد کمک هزینه کفن و دفن، غرامت دستمزد ایام بیماری برای افرادی که در دوران کاری بیمار شده و نیاز به استراحت چند ماهه داشتند انجام و در کل برای ۶۳ هزار مورد کمک هزینه داشتیم.
وی تصریح کرد: در سال ۹۹ قریب به چهار هزار و ۴۰۰ نفر از افراد حادثه دیده از سازمان تأمین اجتماعی خدمات گرفتند و در شرایط کنونی ماهیانه حدود ۶۰ میلیارد تومان هر ماه مقرری بیمه کاری ارائه میدهیم و ماهیانه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هم مستمری پرداخت میکنیم، اگر مقایسهای در نظر بگیریم در واقع حدود هشت تا ۱۰ درصد فعالیت سازمان تأمین اجتماعی از نظر کارفرمایی و بیمه شدهها و مستمری بگیران در سطح استان ارائه میشود.
تأثیر کرونا در نحوه ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی
مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان، گفت: در استان اصفهان قریب به هزار و ۲۰۰ نفر کارکنان را داریم که در ۴۴ شعبه اصلی، ۱۶ شعبه کارگزاری و ۱۹ شعبه فرعی، خدمات سازمان را به افراد تحت پوشش ارائه میکنند، سازمان تأمین اجتماعی با ۶۵ درصد از مردم استان در تعامل است و در ایام کرونا تأثیرپذیری زیادی از این ویروس داشته است. کرونا از دو جهت تأمین منابع و مصارف سازمان را تحت تأثیر قرار داد و درآمد سازمان از حق بیمهای است که از کارفرما دریافت میشود و کرونا باعث شد حق کسب و کارها فروکش کرده و بسیاری از مشاغل تعطیل شدند و کارفرمایان برای پرداخت حق بیمه مشکل داشتند و بیمه شده جدیدی هم نداشتیم.وی ادامه داد: برای کمک به کسب و کار کارفرمایانی که از کرونا آسیب دیده و توانایی پرداخت هزینه به سازمان تأمین اجتماعی را نداشتند بر اساس تصمیمهایی که گرفتند کمکی که سازمان به این افراد کرد با صدور بخشنامههایی در چند نوبت برای پرداخت حق بیمه آنها فرصت از دو تا شش ماه در بخشها و رشتههای مختلف داده شد تا افرا طی چند ماه بتوانند حق بیمه خود را پرداخت کنند.
ریاضی تاکید کرد: افرادی هم مستمری بگیر سازمان بودند و کرونا گرفتند، کمک هزینه درمان برای آنها پرداخت شد، در کرونا کسانی که بیمار بوده و نیاز به استراحت داشتند، سازمان تأمین اجتماعی مطابق قانون موظف به ارائه خدمات به بیماران در ایام بیماری آنها بود. در بخش بیمه بیکاری برای بسیاری از مشاغل که در کرونا سطح فعالیت آنها کمتر بود و مشاغلی که تعطیل شده بودند در سه ماه اول با کمک دولت به صندوق بیمه بیکاری سازمان این افراد را تحت پوشش قرار داد.
مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان، اظهار کرد: با توجه به اینکه در کرونا مراجعه حضوری افراد به شعب خطرناک بود و سرعت انتقال ویروس را افزایش میداد، به شدت غیر حضوری کردن خدمات را در کرونا در دستور کار قرار دادیم و تحولی از نظر دیجیتالی در سازمان تأمین اجتماعی اتفاق افتاد و به عنوان یکی از دستگاههای پیش رو در این زمینه معرفی شدیم و علاوه بر این مسائل بسیاری زیادی برای حمایت از کارفرمایان مطرح بود و سازمان تأمین اجتماعی هم در حد و توان و خود عملکرد خوبی داشته است.
حمایت تأمین اجتماعی از تولید داخلی
وی در مورد برنامههای سازمان تأمین اجتماعی برای حمایت از تولید داخلی، اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی در توسعه کسب و کار تأثیر مؤثر بوده است، هر جایی که توسعه اقتصادی بوده تأمین اجتماعی حضور یافته و هر کجا تأمین اجتماعی توسعه داشته اقتصاد هم متناسب با آن توسعه پیدا کرده و این رابطه دوسویه همواره وجود داشته است.ریاضی خاطرنشان کرد: سازمان تأمین اجتماعی با توجه به ماهیت کار و بخش اصلی درآمد خود که حق بیمه است به وسیله کارفرمایان صورت میگیرد، هر موقع صحبت از اشتغال و موانع کسب و کرا شود پای تأمین اجتماعی پیشرو بوده است، در سال پشتیبانیها و مانع زدایی ها هستیم و همیشه به دنبال ارائه کمکها به کارفرمایان بودیم، بسته حمایت از تولید برای حمایت از کارفرمایان استان اصفهان را ارائه دادیم و مهمترین برنامههای آن بخشودگی جرایم برای کارفرمایان در روند برنامهها بوده است.
مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان، گفت: در سال جاری از اردیبهشت تا تیرماه به کارفرمایانی که اصل بدهی را به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نکردند، جرایم آنها را مورد بخشودگی قرار دادیم و عدهای از کارفرمایان از این فرصت مناسب استفاده کردند و بدهیهای خود را به سازمان پرداخت کردند، مشکلاتی که کارفرمایان در راستای کارهای خود به سازمان تأمین اجتماعی داشتند در ۱۴ بند در هیئتهای تجدید نظر تصویب شده است.
وی تصریح کرد: تسهیل در هیئت تجدید نظر، تسریع و ایجاد امکانات جدید از ماده ۳۷ از نقل و انتقال، برگزاری دورههای آموزشی، اصلاح فرایندهای کاری مرتبط با کارفرمایان برای مراجعه به شعب، غیر حضوری کردن خدمات برای کارفرمایان در کرونا، تسهیلاتی برای بخشودگی بدهیها، رسیدگی به بدهیها، اصلاح فرایندهای کاری و دغدغههایی که کارفرمایان با سازمان داشتند در قالب همان ۱۴ بند به عنوان بسته حمایتی اداره کل سازمان تأمین اجتماعی برای کارفرمایان از ابتدای سال ۱۴۰۰ روند اجرایی داشته است.
وی افزود: آموزشها یکی از نکات مهم برای کارفرمایان است و دورههای آموزشی خوبی داشتیم با توجه به اینکه بخش عمدهای از شکایت کارفرمایان از سازمان تأمین اجتماعی به دلیل بدهیها و جرایم است و بیش از نیمی از این بدهیها به دلیل عدم آگاهی کارفرمایان است، به اصناف و اتاق بازرگانی و شرکتها مراجعه و اعلام کردیم دورههای آموزشی را برای کارفرمایان آموزش میدهیم و این کار انجام گرفته است، آگاهی رسانی در این بخش صورت گرفته است و این اتفاق از بروز بسیاری از بدهیهای کارفرمایان جلوگیری میکنند، در حقیقت این ۱۴ بند در اولویت کاری است و امیدواریم با این برنامه کمک حال کارفرمایان استان باشیم.
ارائه ۳۰ خدمت غیرحضوری پر مراجعه به سازمان
ریاضی با اشاره به اینکه در استان اصفهان با ۶۵ درصد افراد برای ارائه خدمات در تعامل هستیم، اظهار کرد: در ابتدای دهه ۹۰ غیر حضوری کردن خدمات را داشتیم و ارسال لیست حق بیمه به صورت غیرحضوری را انجام دادیم و خواستار ایجاد انقلاب دیجیتالی در سازمان تأمین اجتماعی بودیم، در کرونا این فرصت را برای سازمان فراهم شد تا کارفرمایان، مستمری بگیران و بیمه شدگان برای دریافت خدمات به سازمان تأمین اجتماعی مراجعه نکنند و از دی ماه طرح ۳۰۷۰ شروع شد و مطابق این طرح ۳۰ خدمت پر مراجعه به سازمان به صورت غیرحضوری صورت گرفته است.مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان، ادامه داد: با ایجاد برنامه دوشنبههای دیجیتال هر هفته دو یا سه مورد این طرحها را رونمایی کردیم و قرار بود با این طرح ۷۰ درصد از مراجعات حضوری به شعب سازمان تأمین اجتماعی کاهش پیدا کند و ۳۰ خدمت غیرحضوری شود و شاید به این رقم نرسیده باشیم اما تاکنون ۴۰ درصد مراجعههای حضوری کاهش پیدا کرده است، در این طرح باید بیمه شده، کارفرما و مستمری بگیر در سامانه ثبت نام کرده و بدون مراجعه به شعب خدمات دریافت کنند.
تأمین اجتماعی سازمان حمایتی نیست
وی خاطرنشان کرد: در بخش درمان هم حذف دفترچههای بیمه درمان را داشتیم، درمان مستقیم در بیمارستان و درمانهای غیرمستقیم در درمانگاهها ارائه میشود، این طرح از دو سال قبل با ارائه کد ملی بیمار و بدون نیاز به دفترچه بیمه در درمانگاهها صورت گرفته و از ابتدای اسفندماه سال گذشته مراکز درمانی طرف قرار داد انجام این کار را شروع کردند و پاسخگویی به متقاضیان از طریق شماره ۱۴۲۰ است و مردم میتوانند اطلاعات لازم را بگیرند.وی با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با راه اندازی بخش ۳۰۷۰ تحول بزرگی را در حوزه خدمات دیجیتالی داشتیم، تصریح کرد: اما این سازمان همواره چالشهایی را هم پیش رو داشته است، عدم شناخت کافی جامعه از ماهیت تأمین اجتماعی یکی از مشکلات است، باید مردم بدانند صندوق بازنشستگی ادبیات خاص خود را دارد و سازمان تأمین اجتماعی سازمان حمایتی نیست، وظیفه حمایت بر عهده سازمانهای بهزیستی و کمیته امداد است.
مدیر کل تأمین اجتماعی استان اصفهان، گفت: کارفرمایان انتظاراتی برای پرداخت حق بیمه دارند و از سوی دیگر مستمری بگیران و بازنشستهها با توجه به شرایط تورم و مشکلات اقتصادی انتظار ارائه خدمات بیشتری را دارند، از سوی دیگر برنامههای صندوق بازنشستگی و ارائه همه خدمات آن بر مبنای علمی است و باید انتظارات و کیفیت گرفتن خدمات بر مبنای توان این سازمان باشد، توجه به این اصول باعث میشود تا پایداری مالی این صندوق به خطر نیفتاده و بتواند خدمات ارائه کند و عاملی در توسعه اقتصادی کشور باشد.