بیتوجهی تاکی؟! قسمت ۲۳۱۴
رقابتهای درونسازمانی
البته اتفاقات ناخوشایند پیرامون افزایش فقر، بخصوص در میان کودکان کار که این روزها به همراه خانوادههای فقیرتر از خود در حاشیه شهرها و خانههایی که به دلیل فرسودگی و بیم تخریب توسط مالکان به حال خود رها شده یا به اینگونه افراد اجاره داده میشوند،
البته اتفاقات ناخوشایند پیرامون افزایش فقر، بخصوص در میان کودکان کار که این روزها به همراه خانوادههای فقیرتر از خود در حاشیه شهرها و خانههایی که به دلیل فرسودگی و بیم تخریب توسط مالکان به حال خود رها شده یا به اینگونه افراد اجاره داده میشوند، میتوانست سازمان بهزیستی کشور را که شاخهای از مدیریت کلان ریاست جمهوری در قالب معاونت است با چالشهایی عظیم مواجه سازد؛ بنابراین نیازمند مساعدتهایی از جانب دیگر ارگانها و نهادها بود اما نه اینکه در امتداد و موازی با آن به رقابت بپردازند! امروز وزارت آموزش را باید جدا و رهاشده از بخش پرورش آن بهحساب آورد که طی سه دهه اخیر بهجز افزایش کادر اداری و پشتمیزنشین و کاهش معلم بهشدت افول کرده و از یک نهاد راهگشا توسط عوامل خود یعنی دانش آموزان برای دیگر اقشار جامعه به یک مؤسسه توانبخشی همانند بهزیستی اما بیشتر از نوع رواندرمانی تبدیل شده که نهتنها نمیتواند سکان کشتی بهگلنشسته خود را در دست گیرد و به نجات آن از طوفانهای سهمگینی چون سند ۲۰۳۰ یونسکو بپردازد بلکه خود نیازمند مساعدت است و شاهد این ادعاها و پروپاگانداهای معاون پرورشی این وزارتخانه با خبرگزاری فارس
است که دم از رفع آسیبشناسیهای اجتماعی میزنند درحالیکه سرشت این نهاد توسط شهید رجاییها و شهید باهنرها برای تبلور جامعه و نه رسیدن به استدلالهای آسیبشناختی رقم زده شده است! بنابراین چهبهتر که عین سخنان معاونت پرورشی بازنشر و قضاوت دراینباره به عهده مخاطبان گذاشته شود. «اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش درباره سامانه 1570 اظهار داشته: سامانه ۱۵۷۰ یا خط فوریتهای مشاورهای در سراسر کشور از ساعت ۸ صبح تا 8 شب در دو شیفت کاری فعال است و در این سامانه تعدادی از مشاورین آموزشوپرورش پاسخگوی سوالات مشاورهای درزمینه مشاوره تربیتی ـ آموزشی و مسائل آسیبهای اجتماعی هستند؛ هرکسی میتواند با این سامانه تماس بگیرد که مبلغی بهاندازه هزینه تماس تلفنی هم کسر خواهد شد! اگر سؤالات فوریتی باشد، جوابها و پاسخهای کوتاه از طریق مشاورین دریافت میکنند و اگر نیاز به مشاوره داشته باشند، آنها را به مراکز مشاورهای آموزشوپرورش (دفاتر نوبت عصر خصوصی) ارجاع میدهند تا بهصورت حضوری در مراکز مشاوره بیایند و مشکل خود را در این مراکز حل کنند. (البته با پرداخت هزینه مشاوره) ۲۷ هزار تماس موفق در سامانه
۱۵۷۰ کل کشور در سهماهه گذشته ثبت شده است و از این تعداد ۱۹ هزار تماس توسط دانشآموزان بوده که مسائلی ازجمله مشکلات آموزشی، ارتباط با خانواده و دوستان و آسیبهای اجتماعی مطرح شده است، همچنین تعداد ۴ هزار عدد (قابلتوجه معلمان دستور زبان فارسی پیرامون بکار بردن عدد توسط معاونت وزارت آموزش) از تماسها از طرف اولیا، اطرافیان و بستگان دانشآموزان بوده است. کیفیتبخشی برنامههای فرهنگی و پرورشی در 30 درصد مدارس به کمک مجموعههای بیرون از آموزشوپرورش است؛ ما وظیفه کیفیتبخشی فعالیتها را در همه مدارس داریم، اما حداقل در 30 درصد مدارس با کمک مجموعه بیرونی انجام میدهیم و در حال حاضر هم این اتفاق میافتد و با مجموعههای حوزه علمیه و در حوزه مشاوره با مراکز دانشگاهها و پژوهشی همکاری میکنیم اردوهای پیشرفت بهصورت منطقهای، استانی و ملی طراحی شده و استانها مقاصد گردشگری اعم از مراکز علمی و پژوهشی، مراکز صنعتی و معدنی، مراکز پدافندی، پارکهای علم و فناوری و مراکز تاریخی و تمدنی را در منطقه و استان خود شناسایی کردند و در کشور هم ستاد آموزشوپرورش مقاصد گردشگری را شناسایی و احصا کرده است و با توجه به وضعیت اعتباری و
امکانی مدارس برای بازدید به مقاصد گردشگری، پیشرفت گردی و به مراکز موجود در منطقه دعوت میشوند برگزیدگان آن گروه از دانشآموزانی که از مقاصد گردشگری بازدید کرده و یک واکنش صوتی، نوشتاری، تصویری و یک کنش تربیتی نسبت به این بازدید داشته باشند، به مراکز پیشرفت گردی و استانی دعوت شوند و بعدازآن به مقاصد گردشگری ملی دعوت شوند.» آنچه تکرار میشود مکررات این مدیریت در وزارتخانه تعلیم و تربیت است که طی ۳۰ سال گذشته نسبت به دهه آغازین انقلاب اسلامی بهنوعی عقبنشینی موضعی شباهت دارد زیرا در آن سالها دانش آموزان در بدنه تلاشهای انقلاب واقع شده بودند و جبههها جایگاه آنها بود تا انسانسازی از طریق عملی باشد نه مجازی اما پروژههای تدوینشده در این سالها همگی بر محور دورکاری استوار شده است تا بازهم نوجوانان و جوانان را مخیر به انتخاب از بین مجازیها کنند که بالتبع و بر اساس غریزه سنی بهسوی جذابیتهای ظاهری میروند، بنابراین چهبهتر که وزارت آموزش بخش پرورش خود را به بهزیستی ثانویه تبدیل نکند و اجازه دهد این قشر فعال و پرانرژی در کنار خادمان نظام همچنان که به تحصیل میپردازند، حضوری خدمت کنند و بحث گردشگری را به
تشکیلی اردوهای خدمتی در بین آحاد محروم جامعه همچون گذشته تغییر دهند تا تحولات روحی و جسمی مثبت را در آنها مشاهده نمایند.
ادامه دارد