تجهیز سازمان آتش‌نشانی شهرداری به آزمایشگاه علت‌یابی حریق

کشف عامل آتش‌سوزی در اصفهان تخصصی شد

روز گذشته سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان از آزمایشگاه علت‌یابی حریق که بی‌همتا در کشور و البته غرب آسیاست،

کشف عامل آتش‌سوزی در اصفهان تخصصی شد

روز گذشته سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان از آزمایشگاه علت‌یابی حریق که بی‌همتا در کشور و البته غرب آسیاست، رونمایی کرد و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان در این مراسم گفت: در راستای تحقق شعار «پای ایمنی شهر ایستاده‌ایم» تلاش کردیم تا آزمایشگاه حریق‌یابی را در اصفهان که بی‌همتا در کشور و غرب آسیاست، بسازیم.

ابراهیمی مطلبی افزود: این ظرفیت پیش از این در سازمان آتش‌نشانی وجود داشت اما ساخت آن به نتیجه نرسیده بود بنابراین در سال گذشته طی امضای تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده شیمی دانشگاه اصفهان آن را در 3 فاز قرارداد بستیم و اکنون فاز نخست آن را گشایش و بهره‌برداری می‌کنیم.

او بیان داشت: تاکنون برای علت‌یابی حریم از تجربه استفاده می‌شد که در برخی موارد با دشواری‌هایی همراه بود و امکان تشخیص وجود نداشت. اکنون این آزمایشگاه کمک می‌کند تا به صورت علمی علت حریق را بررسی کنیم.

مطلبی گفت: ازآنجایی‌که تنها 5 آزمایشگاه علت‌یابی حریق در دنیا از جمله آمریکا، اروپا و کانادا وجود دارد، این آزمایشگاه در اصفهان با مصالح و تجهیزاتی که در کنار خود دارد می‌تواند همپای آن‌ها عمل کند و برگ زرینی بر افتخارات کشورمان باشد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان تصریح کرد: این آزمایشگاه می‌تواند در زمینه‌های جنایی و انتظامی نیز کمک‌کننده باشد و علاوه بر افزایش ایمنی شهر در کشف دلایل حریق‌ها، نقش مهمی در جرم یابی و روشن شدن ابهامات قضایی ایفا کند.

ضرورت پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی با کشف دلایل ایجاد آن

در ادامه معاون محیط‌زیست و خدمات شهر شهرداری اصفهان در این مراسم بیان داشت: اگرچه این ضرورت وجود دارد که سرعت رسیدن به حریق را در شهرمان بالا ببریم اما باید توانایی‌مان را در کشف دلایل ایجاد حریق به منظور پیشگیری از وقوع آن نیز افزایش دهیم.

این آزمایشگاه که دارای تجهیزات خوبی است که مقرر شده است در سال جاری امکانات دیگری خریداری و به آن افزوده شود.

در ادامه نماینده دانشگاه اصفهان در بخش علمی این آزمایشگاه بیان داشت: یکی از اهداف مهم این آزمایشگاه تهیه شواهد علمی و جمع‌آوری آن است که می‌تواند با انتقال‌یافته‌ها و تجربیات به تشخیص جرائمی که در این بستر انجام می‌شود کمک بزرگی کند.

کمک بزرگ آزمایشگاه علت‌یابی حریق به کشف جرائم

شهرام تنگستانی افزود: اگرچه علم توسعه‌یافته، جرائم نیز توسعه‌یافته اند و در شرایطی که نیم‌قرن پیش عامل 70 درصد آتش‌افروزی‌های عمدی بنزین و گازوئیل بود اما این عوامل اکنون به 8 مورد افزایش یافته است؛ بنابراین حسن آزمایشگاه حریق‌یابی این است که با تشخیص دقیق عوامل صورت گرفته در جرائم آتش‌افروزی و فراهم شدن زمینه پیشگیری از آن، از گستاخ شدن مجرمان و تکرار جرم جلوگیری کند.

او تصریح کرد: پیش از این وقوع جرائم سایبری با چنین گستردگی پیش‌بینی نمی‌شد و ساز و کار تشخیص و برخورد با آن هنوز ایجاد نشده بود اما این اتفاق به سرعت رخ داد و اکنون پلیس فتا در تشخیص و برخورد به موقع ورود کرده است؛ در مورد حریق عمدی نیز چنین است و ازآنجایی‌که در دنیا ابتدای قرن بیستم چنین آزمایشگاه‌هایی ایجاد ورود ما به این حوزه نیز به موقع است و می‌توان گفت خیلی عقب نیستیم.

تنگستانی بیان داشت: مبنای تجزیه‌وتحلیل علت‌یابی‌ها در این آزمایشگاه بر اساس استانداردهای جهانی است که در 5 آزمایشگاه موجود در آمریکا، اروپا و کانادا رعایت می‌شود و امیدواریم این آزمایشگاه بتواند در مقابل موج آتش‌افروزی‌های عمدی سراسر کشور به خوبی ایستادگی کند.

او تأکید کرد: استفاده از تجهیزات موجود در این آزمایشگاه و روند استانداردی که برای تشخیص علت حریق وجود دارد می‌تواند نه تنها به تأمین ایمنی مردم بلکه به حفظ جان و سلامت آتش‌نشانان نیز کمک کند.

وزارت نیرو به صدور مجوز تربیت نیروهای چابک و تأمین تجهیزات با اصفهان همکاری کند

مدیر بحران استانداری اصفهان نیز در این مراسم اظهار کرد: در قانون مدیریت بحران کشور 53 مخاطره تعیین شده که 42 مورد آن در اصفهان رصد شده است.

منصور شیشه‌فروش افزود: عمده‌ترین مخاطرات طبیعی مربوط به سیل، زلزله و خشکسالی بوده و بزرگترین مخاطره انسانی نیز حریق است. در نتیجه بر آن شدیم تا با همکاری دانشگاه و استفاده از ظرفیت آن استراتژی‌های مناسبی برای کنترل و مدیریت این موضوعات تدوین کنیم. ضمن اینکه در زمینه رسیدگی به این حوادث و مخاطرات تکلیف هر دستگاهی مشخص بوده و حریق نیز مشخص بوده و شهرداری باید به آن رسیدگی کند.

او گفت: در زمان وقوع حوادث، اصفهان معین جانشین تهران بوده و معین 8 استان دیگر است که در سال گذشته به حوادثی همچون سیل، راه‌بندان حاصل از بارش برف و بازسازی مسکن با اعزام خودرو و نیروهای امدادی خود، کمک‌رسانی کرده است؛ در این راستا از وزارت نیرو درخواست داریم در زمینه صدور مجوز برای تربیت نیروهای چابک و تأمین تجهیزات با ما همکاری داشته باشد.

شیشه‌فروش تأکید: این روزها ضرورت دارد در هر برنامه و نشستی به موضوع زاینده‌رود اشاره کنیم و از وزارت نیرو درخواست کنیم نسبت به احیای دائمی آن اقدامات لازم را انجام دهد. خشکی این رودخانه مشکلاتی همچون فرونشست، ریزگرد و غبار، آلودگی هوا و ... را برای اصفهان و اصفهانی‌ها به دنبال دارد بنابراین وزارت نیرو در رفع این مسئله با بازگشایی دائمی زاینده‌رود به داد اصفهان برسد.

ارسال نظر