چرخه باطل دستگیری خرده‌فروشان مواد و معتادان متجاهر

یکی از اقدام‌های مهم پلیس انتظامی استان اصفهان در سال گذشته اجرای طرح محله محور بوده است که طی آن پلیس به دستگیری مجرمان در حوزه‌های مختلفی همچون معتادان متجاهر، خرده‌فروشان موارد مخدر، سرقت و ... پرداخت.در تازه‌ترین آمار اعلام شد که سال 1402 20 تن موادمخدر کشف شده و دستگیری، انهدام باندهای موادمخدر و جمع‌آوری معتادان متجاهر استان اصفهان 41 درصد افزایش داشته است.

 چرخه باطل دستگیری خرده‌فروشان مواد و معتادان متجاهر

یکی از اقدام‌های مهم پلیس انتظامی استان اصفهان در سال گذشته اجرای طرح محله محور بوده است که طی آن پلیس به دستگیری مجرمان در حوزه‌های مختلفی همچون معتادان متجاهر، خرده‌فروشان موارد مخدر، سرقت و ... پرداخت.در تازه‌ترین آمار اعلام شد که سال 1402 20 تن موادمخدر کشف شده و دستگیری، انهدام باندهای موادمخدر و جمع‌آوری معتادان متجاهر استان اصفهان 41 درصد افزایش داشته است.این آمار مدت‌هاست که روند افزایشی دارد نمی‌توان به طور کامل آن را نکته‌ای مثبت در نظر گرفت چرا که دستگیری مجرمان به‌تنهایی عامل کاملی برای کاهش وقوع جرم به شمار نرفته و نیاز به همکاری دستگاه‌های دیگر در این مسیر است. آن‌چنان‌که شاهدیم برخی از مجرمان یادشده برای چندمین بار دستگیر می‌شود و تکرار جرم ایشان گویا امر عادی شده است، اما اینکه چرا متنبه نمی‌شوند را باید در چگونگی احکام بازدارنده جرائم جستجو کرد.

 پلیس وظیفه خود را که کشف و دستگیری است انجام می‌دهد اما در ادامه این مجرمان باید وارد چرخه دادگستری با آن حجم بالا و سنگین پرونده‌هایی که دارد شده و سپس به فراخور جرم و حکمشان به زندان، مراکز ماده 15 یا 16 منتقل شوند. در این مراکز و زندان‌ها نیز کمبود جا و محدودیت پذیرش مانع از امکان نگهداری همه این افراد بوده و ناچار پس از مدت‌زمان کوتاهی به دل جامعه بازمی‌گردند. آنها دوباره توسط پلیس دستگیر شده و وارد این چرخه باطل می‌شوند و این نیرو انرژی پلیس است که به سادگی هدر می‌رود درحالی‌که باید صرف امور مهم‌تر و کشف و کنترل جرائم بزرگ‌تری شود که در جامعه ما رو به افزایش است. حتی نقشی که پلیس در پیشگیری از وقوع جرائم دارد نیز بسیار پررنگ است اما شاهدیم که توان آن به سادگی در این چرخه معیوب گرفته می‌شود.

بنابراین لازم است نخست اقداماتی برای بازدارنده‌تر بودن جرائم در سطح کلان انجام شود و در ادامه سقف پذیرش و نگهداری مجرمانی که باید از نعمت زندگی در جامعه محروم شده و آلودگی کمتری برای آن ایجاد کنند، افزایش یابد. 2 زندان و مرکز ماده 16 برای استان اصفهان کافی نیست و استفاده از وثیقه برای آزادی مجرمان یا پایبند الکتریکی آن‌چنان‌که باید و شاید نمی‌تواند به کاهش جرم در شهر و استان ما کمک کند.

در عوض استفاده از توان‌بخش‌های مختلف مانند شهرداری، فرمانداری، استانداری، سپاه، ارتش، سمن‌ها و دیگر نهادهای فعال استان با بهره گرفتن از سرمایه‌های مالی یا زیرساختی آنها می‌تواند به قرنطینه کردن مجرمان برای مدت‌زمانی که لازم و کافی است، کمکی واقعی بکند.

شاید دیگر زمان بهانه کردن کمبود بودجه و انتظار برای اعتبارات ملی به پایان رسیده باشد وقت آن باشد که این مشکل را به یاری یکدیگر و درون استان حل کنیم.

 

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار