وعده‌های آبی در اصفهان به‌وقت انتخابات

دو نامزد از ۶ نامزد ریاست‌جمهوری چهاردهم به اصفهان سفر کردند. مسعود پزشکیان هفته پیش و در آخرین روزهای خرداد در سفر به اصفهان هم در تجمع کشاورزان و هم در جمع اقشار مردم وعده احیای زاینده‌رود و صنعت گردشگری اصفهان را داد. او چاره رفع مشکلات اقتصادی اصفهان را در باز شدن درها به روی گردشگران دانست

 وعده‌های آبی در اصفهان به‌وقت انتخابات

دو نامزد از ۶ نامزد ریاست‌جمهوری چهاردهم به اصفهان سفر کردند. مسعود پزشکیان هفته پیش و در آخرین روزهای خرداد در سفر به اصفهان هم در تجمع کشاورزان و هم در جمع اقشار مردم وعده احیای زاینده‌رود و صنعت گردشگری اصفهان را داد. او چاره رفع مشکلات اقتصادی اصفهان را در باز شدن درها به روی گردشگران دانست. روز گذشته هم سعید جلیلی به اصفهان سفر کرد تا در میدان نقش‌جهان در برابر مردم اصفهان قرار بگیرد و وعده‌های آبی دولت سیزدهم را تکرار کند و بگوید مسیر دولت قبل ادامه خواهد داشت. او در جمع مردم اصفهان گفت دولت نه‌تنها مشکل حقابه‌های قانونی را حل خواهد کرد؛ بلکه به فکر تأمین منابع جدید آب مانند انتقال‌های بین حوضه‌ای خواهد بود. معاون اجرایی دولت سیزدهم نیز پیش از سفر جلیلی به اصفهان در ویدئویی از پروژه‌های انتقال آب به اصفهان و دیگر اقدامات تأمین آب در استان گفت و تأکید کرد در صورت پیروزی جلیلی در این انتخابات حتماً این مسیر ادامه خواهد داشت.

  او اینها را گفت اما نگفت پس وعده پمپاژی که قرار بود پیش از اینها از کوهرنگ سه انجام شود چه شد و چرا اجرا نشد یا اگر اجرا شده چرا به احیای زاینده‌رود هیچ کمکی که نکرده هیچ، میزان ذخیره پشت سد در حال حاضر 24 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.

 اینکه این پروژه‌های آبی که بیشتر به کام صنایع است و به نام اصفهان باید اجرا شوند تا بعد تأثیر آن در احیای زاینده‌رود را قضاوت کرد؛ اما امروز بیش از هر چیز دیگر و این شعارها و وعده‌ها هر یک از نامزدها که به اصفهان می‌آیند باید بگویند برای حوضه آبریز زاینده‌رود چه برنامه‌ای دارند؟ چه‌طور می‌خواهند برداشت‌ها و بارگذاری‌های بالادست را کنترل کنند و چه تصمیمی برای حکمرانی درست بر این حوضه دارند؟ آیا قرار است باوجوداینکه حوضه زاینده‌رود و گاوخونی از بی‌آبی رنج می‌برد باز طرح‌های انتقال آب به سایر حوضه‌ها و استان‌ها ادامه داشته باشد یا خیر؟ با توسعه صنایع آب بر و احداث شهرک‌های صنعتی در اصفهان چه می‌کنند؟ برای کشاورزان اصفهانی که اقتصاد و معیشت‌شان به خطر افتاده چه راهکاری دارند؟  برای آلودگی، فرونشست و احیای تالاب گاوخونی چه برنامه‌ای خواهند داشت؟

 اقتصاد و گردشگری اصفهان جدای از گشودن درها و نیاز به زیرساخت‌هایی همچون توسعه هتلینگ و امکانات رفاهی و گردشگری و... به جریان دائمی و احیای دوباره زاینده‌رود وابسته است و امروز رفع بسیاری از چالش‌های زیست‌محیطی استان به مسائل آبی گره‌خورده است و دولت چهاردهم باید در این زمینه برنامه و اصولی وارد شود و به قول و وعده بسنده نکند.

 متأسفانه در برنامه‌های انتخاباتی و مناظره‌های تلویزیونی هیچ‌کدام از نامزدها از برنامه خود برای رفع مشکلات آبی در حوضه‌های مختلف صحبت نکردند. باوجوداینکه کشور دچار تنش آبی است و این باید حتماً دولت‌ها برای رفع این تنش با برنامه عمل کنند.

 به هر جهت خوب است که نامزدها در فرصت باقی‌مانده دقیقاً بگویند برای احیای زاینده‌رود چه‌کار خواهند کرد و برای هر یک از وعده‌هایی که به مردم اصفهان می‌دهند زمان دقیق برای اجرا بگذارند و تنها به این امر بسنده نکنند که همچون دولت‌های قبل بیایند و حرفی بزنند و پس از تشکیل دولت نه‌تنها آنچه را وعده دادند فراموش کنند؛ بلکه با اجرای پروژه‌ای دیگر باری سنگین‌تر بر دوش شهر و استان بگذارند و مشکلات اصفهان را دوچندان کنند.

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار