از بی‌نظمی در چهارباغ تا دست‌فروش‌های میدان نقش‌جهان

تابستان، فصلی است که مردم بیشتر از سایر فصول در خیابان‌ها و معابر شهری تردد می‌کنند و پیاده‌راه‌ها و مراکز تجمع شهری بیش‌ازپیش بااهمیت می‌شوند. پیاده راه چهارباغ و میدان نقش جهان دو مکانی است که در تابستان میزبان جمعیت زیادی از مردم به‌ویژه عصرها و شب هاست.

از بی‌نظمی در چهارباغ تا دست‌فروش‌های میدان نقش‌جهان

 

تابستان، فصلی است که مردم بیشتر از سایر فصول در خیابان‌ها و معابر شهری تردد می‌کنند و پیاده‌راه‌ها و مراکز تجمع شهری بیش‌ازپیش بااهمیت می‌شوند. پیاده راه چهارباغ و میدان نقش جهان دو مکانی است که در تابستان میزبان جمعیت زیادی از مردم به‌ویژه عصرها و شب هاست. پیاده‌راه چهارباغ که قرار بود خیابانی بی‌نظیر و گذر فرهنگی باشد این روزها اما بیشتر به خیابانی بی‌نظم تبدیل شده که هرچیزی در آن پیدا می‌شود الا فرهنگ و هنر. بگذارید از وضعیت اغذیه فروشی‌های چهارباغ شروع کنیم؛ خوراکی‌هایی که هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی ندارند. چهارباغ پر شده از سیب زمینی سرخ کرده و فست فود و ساندویچ و حتی موچی ژاپنی و تنها یک مغازه کوچک گوشفیل و دوغ  در میان انبوهی از فست فودها وجود دارد. از این که هیچ نظارت و سلیقه‌ای درباره چیدمان اغذیه‌فروشی‌های خیابان چهارباغ وجود ندارد شکی نیست اما با جمع آوری صندلی‌های این اغذیه فروشی‌ها وضعیت بدتر هم شده است، چمن و باغچه و لبه حوض‌های چهارباغ و حتی روی زمین به محلی برای نشستن مردم و خوردن غذا تبدیل شده است.

 موضوعی که نه فرهنگی است و نه در شأن مردم اصفهان و مسافرانی که از سراسر ایران به اصفهان سفر کرده‌اند. مشخص نیست هدف شهرداری از جمع‌آوری این صندلی‌ها چیست و چرا شهرداری اصفهان به بی‌نظمی این پیاده راه دامن زده است؟

وضعیت چهارباغ اما تنها به همین مشکلات ختم نمی‌شود در حالی که این خیابان ویترین شهر است و با وجود دوربین‌هایی که در این خیابان نصب شده اما امنیت آن در برخی از ساعات روز بسیار ضعیف است و هیچ نیرویی برای تامین امنیت این خیابان وجود ندارد تنها گشت‌های اندکی انجام می‌شود و نظارت انتظامی بر این پیاده راه به ویژه در تابستان که شلوغ‌تر از فصول دیگر سال است دیده نمی‌شود. نکته دیگر درباره چهارباغ عدم نظارت بر منظر مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی است که در این مکان مهم فعالیت می‌کنند.

 دیگر مکان پرتردد و مهم شهر، میدان نقش جهان است که جمعیت زیادی عصرها در این میدان رفت و آمد دارند و کاربری مانند پارک پیدا کرده و عده‌ای در چمن‌هایش و کنار حوضش می‌نشینند و در حوض میدان آب تنی می‌کنند! درست یا غلط بودن اتراق کردن مردم در میدان نقش جهان در این یادداشت مورد نظر نیست اما میدان نقش جهان که یکی از ویترین‌های اصلی شهر اصفهان است از دستفروش ها پر شده و به نظر می‌رسد در این باره نظارتی وجود ندارد. هرچند نباید اقدام تحسین برانگیز شهرداری اصفهان در ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ها به میدان نقش جهان را نادیده بگیریم اقدامی که نقش مهمی در حفظ منظر و زیبایی میدان نقش جهان داشته است اما شهرداری و سایر ارگان‌های مربوط باید مشکلات و ضعف‌ها را نیز رفع کند. 

همه اینها را گفتیم اما نمی‌توان از نقش مردم برای حفظ زیبایی شهر غافل شویم. مردم اصفهان به تمیزی و نظم شهر بسیار حساس هستند اما درباره حفظ میراث تاریخی از آنها توقع بیشتری می‌رود. در میدان نقش جهان همیشه افرادی را مشاهده می‌کنید که در کنار مساجد و بناهای مهم این میدان ارزشمند مشغول بازی والیبال هستند و هیچ کس نسبت به این موضوع واکنشی نشان نمی‌دهد شاید بهتر باشد در این موضوع هم مردم حساسیت بیشتری به خرج دهند و میدان نقش جهان و همه میراث تاریخی و شهری اصفهان را همچون خانواده خود عزیز بدانند و نسبت به آن متعهد باشند. 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار