اصفهان ظرفیتی برای معرفی گردشگری مذهبی در جهان

آیین ها و رسوم فرهنگی و دینی همواره از جذابیت های بسیاری به ویژه در گردشگری برخوردار بوده است. یکی از مدخل های ورود به شناخت فرهنگ مردمان یک سرزمین، آیین های دینی آن هاست.

اصفهان ظرفیتی برای معرفی گردشگری مذهبی در جهان

آیین ها و رسوم فرهنگی و دینی همواره از جذابیت های بسیاری به ویژه در گردشگری برخوردار بوده است. یکی از مدخل های ورود به شناخت فرهنگ مردمان یک سرزمین، آیین های دینی آن هاست. حتی در مطالعات گردشگری، حضور گردشگر و بازدید از آیین های دینی و فرهنگی که ریشه در اعتقادات مردم یک منطقه دارد، همواره از جذابیت ویژه ای برخوردار بوده است. تنوع کم‌نظیر آیین‌های عزاداری و محرمی استان اصفهان سبب شده که در ایام محرم و صفر شاهد مراسم‌ها و مناسک متعددی در استان باشیم که هرکدام ریشه عمیقی در سنت‌ها و باورهای ملی مذهبی دارد. آیین‌ها و رسوم فرهنگی و دینی همواره از جذابیت‌های بسیاری به‌ویژه در گردشگری برخوردار بوده است. تاکنون ۷۵ آیین عاشورایی استان اصفهان به ثبت ملی رسیده و مستندنگاری پرونده ثبت تعداد دیگری از آیین‌ها نیز در دست اقدام است. همین تعداد آیین می تواند ابزاری باشد که بتواند با خود گردشگران زیادی را به اصفهان سرازیر کند.

  اصفهان از نظر تعداد آیین‌های عاشورایی ثبت ملی شده در سطح کشور دارای بیشترین عملکرد است اما تا چه حد توانسته از این ظرفیت ها بهره برداری لازم را داشته باشد؟ آیین‌های محرم متنوع در این خطه به گفته برخی کارشناسان گردشگری بستر مناسبی برای توسعه و صادرات فرهنگی و مذهبی ماست که می‌تواند حتی به تقویت باورهای مذهبی جامعه میزبان و گردشگر کمک کند. هر ساله بسیاری از ایرانی‌ها برای دیدن مراسم‌ محرم در سنتی دیگر، سفر می‌کنند و حالا با تبلیغاتی که انجام شده،‌ گردشگران خارجی بخصوص اروپایی نیز علاقمند حضور در مراسم تاسوعا و عاشورای اباعبدلله حسین(ع) در اصفهان هستند. آنچه امروز حائز اهمیت است اینکه آیین های ویژه محرم و واقعه عاشورا به قدری جاذبه دارد که اگر به‌خوبی در دنیا معرفی شود می‌تواند گردشگران زیادی را به خود جذب کند. هرچند  که این رویداد در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود اما اصالت مذهبی آن و گستردگی و تنوع ظاهری آن در ایران و به خصوص اصفهان می‌تواند کشور را به قطب گردشگری محرم که یکی از ظرفیت‌های گردشگری تعالی‌بخش است، تبدیل کند. اگرچه تا به‌ حال کمتر به گردشگری معنوی پرداخته‌ایم، اما این ظرفیت وجود دارد و می توان از آن بهره برداری کرد. برنامه ریزی و استفاده از این ظرفیت بدون شک نه تنها خللی در برگزاری هر چه بهتر این مراسم ایجاد نمیکند بلکه باعث می شود این فرهنگ که قدمتی طولانی دارد بتواند بر سایر ملل و فرهنگ ها نیز اثرگذار باشد .

 

 

ارسال نظر