سهل‌انگاری انسان‌ها آتشی به جان طبیعت

یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین اخباری که در حوزه محیط‌زیست در روزهای داغ تابستان جان دوستداران طبیعت را خدشه‌دار می‌کند و خسارات جبران‌ناپذیری را بر پیکر محیط‌زیست وارد می‌کند و هرساله نیز تکرار می‌شود آتش‌سوزی مراتع است که درصد بالایی از آنها با منشأ انسانی معرفی می‌شود.

سهل‌انگاری انسان‌ها آتشی به جان طبیعت

یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین اخباری که در حوزه محیط‌زیست در روزهای داغ تابستان جان دوستداران طبیعت را خدشه‌دار می‌کند و خسارات جبران‌ناپذیری را بر پیکر محیط‌زیست وارد می‌کند و هرساله نیز تکرار می‌شود آتش‌سوزی مراتع است که درصد بالایی از آنها با منشأ انسانی معرفی می‌شود. با آغاز فصل تابستان و گرما و خشک‌شدن طبیعت؛ محیط‌زیست قربانی آتش بی‌تدبیری، ناآگاهی و غفلت عده‌ای می‌شود که خسارت و زیان‌های جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. از ابتدای سال جاری تاکنون طی ۱۰ فقره حریق ۳۴ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اصفهان دچار آتش‌سوزی شده است. آخرین روزهای هفته گذشته ۱۰ هکتار از مراتع روستای قلعه اخلاص شهرستان بوئین میاندشت در آتش سوخت و علت این تخریب عظیم بی‌احتیاطی در رهاکردن ته‌سیگار در مرتع اعلام شده است. این بار هم پای سیگار این مخرب همیشگی در میان است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان پیش‌ازاین اعلام کرده بود: عامل ۹۵ درصد از وقایع حریق در عرصه‌های طبیعی را عوامل انسانی و بی‌احتیاطی است .

 لازم است گردشگران، مسافران، کشاورزان، مرتع‌داران و ساکنان مجاور منابع طبیعی از روشن‌کردن آتش در مراتع حاشیه جاده‌ها و پوشش‌های گیاهی، رهاکردن ته‌سیگار و کبریت و اشیا صیقلی و بطری‌های آب‌معدنی و کنسرو در مراتع و حاشیه جاده‌ها خودداری کنند. شاید لازم باشد بدانیم 5 درصد از آتش‌سوزی‌ها بر اثر رهاسازی بطری آب و تکه‌های شیشه در مراتع است که با تابش نور خورشید به آتش‌سوزی می‌انجامد موضوعی که به‌شدت توسط انسان‌ها مغفول باقی می‌ماند. اما با وجود تمام اخطارهای داده شده باز هم مراتع اصفهان قربانی بی‌احتیاطی انسانی می شوند. پوشش گیاهی، مراتع، جنگل‌ها و فضای سبز در هر کشوری جزو سرمایه‌ها و ثروت ملی به‌حساب می‌آیند و حفاظت از این گنجینه ارزشمند در توسعه و آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند. جنگل، فضای سبز و پوشش گیاهی نقش مهمی در سلامتی جسم و روح انسان دارد و تحقیقات نشان داده کسانی که در فضاهای سبز و پردرخت زندگی می‌کنند یا در محیط‌های طبیعی سکونت دارند نسبت به دیگر افرادی که در فضای آلوده و پرتراکم شهری زندگی می‌کنند از سلامتی بیشتری برخوردار هستند. بی‌تردید تأثیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی‌ها نخستین و اصلی‌ترین گامی است که باید برداشته شود تا کمتر شاهد حوادثی چنین باشیم.

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار