تعطیلی مدارس گزینه اول یا آخر؟

تهران ،مشهد،تبریز،البرز و اصفهان ،چند شهر آلوده ایران که این روزها باشدت بالایی از آلاینده‌ها دست‌به‌گریبان شده‌اند.

تهران ،مشهد،تبریز،البرز و اصفهان ،چند شهر آلوده ایران که  این روزها  باشدت بالایی از آلاینده‌ها دست‌به‌گریبان شده‌اند.

ماجرایی تکراری که به دنبال وارونگی هوا در فصل سرد سال،بیشترازهرزمان شاهد آن هستیم .این‌چنین که با وقوع وارونگی هوا سرعت باد به‌ شدت کاهش و منتهی به تجمیع آلاینده‌ها در کلان‌ها شهرها می‌شود و درنتیجه شاخص کیفیت هوا افت چشمگیری می‌کند.

علاوه برآن که تردد هزاران خودروی سبک و سنگین ،استقرار واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ و وجود کانون‌های بحرانی ریز گردها ازجمله دلایلی است که بر میزان آلودگی دامن زده به‌ویژه برای این سال‌هایی که مازوت سوزی هم به چالش‌های دیگر افزوده‌شده است.

درنتیجه  شدت آلودگی بیشتر و درنهایت، تعطیلی مدارس را به‌عنوان نخستین راهکار در مناطق  آلوده به دنبال داشته است.

یک‌راه حل موقت که امسال هم در شهرهای مختلف اجرایی هرچند هنوز اصفهان به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین کلان‌شهرها مشمول این تصمیم نشده است.با این توضیح که  شاخص آلودگی هوا در 2 روز ابتدایی هفته ،در آلوده‌ترین وضعیت حدود ۱۳۰ ( AQI) بود درحالی‌که میزان شاخص آلودگی هوای شهر تهران به بیش از ۱۷۰ هم رسید و همین موضوع باعث تعطیلی مدارس پایتخت ویا کلان‌شهرهای دیگر بوده است.

در این حال عده‌ای از مسئولان معتقدند آلودگی هوا بحران و تعطیلی مدارس تنها یک مسکن موقت است؛ دولت باید از راهکارهای واقعی استفاده کند.

محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نیز با تأکید براین موضوع ، اعلام کرده است تعطیلی مدارس راه‌حل مناسبی برای مقابله با آلودگی هوا نیست و باید به دنبال راهکارهای مؤثرتر باشیم.

ازنقطه‌نظر این مسئول آموزش باید در هر شرایطی ادامه یابد و تعطیلی مدارس نباید به‌عنوان یک گزینه مطرح شود.

در طرف مقابل ،تعدادی دیگر نیز تعطیلی درزمان آلودگی را راهکاری درجهت حفظ سلامت دانش آموزان قلمداد کرده و تأکید برآن دارند حضور دانش‌آموز در محلی خارج از خانه ، در این شرایط آب‌وهوایی با خطر فراوانی همراه خواهد بود .

هرچند شواهد میدانی نشان داده است با توقف آموزش حضوری نه‌تنها  از حجم ترددها کمتر نمی‌شود بلکه عده‌ای عزم سفرهای کوتاه‌مدت را می‌کنند و این روند ،فقط موجب عقب ماندن دانش‌آموز از برنامه درسی می‌شود.

دیدگاه برخی هم آن است که به‌جای تعطیلی مدارس ،مراکز دیگر تعطیل شوند تا از حجم ترافیک و آلاینده‌ها کاسته شود.

همچنین استفاده از تعطیلات زمستانی در شرایط آلودگی و کاهش تعطیلات تابستانه از دیگر توصیه‌هایی است که ارائه می‌شود.

گفتنی است که افزون بر  200 میلیون دانش‌آموز در سطح جهان وجود دارد که بخشی از این دانش آموزان درزمان هایی گرفتار آلاینده‌هایی حتی خطرناک تراز ایران هم می‌شوند .راه‌حل ابتدایی برای آن‌ها تعطیلات و درنهایت ،اجرای راهکارها و سیاست‌هایی که دانش‌آموز بدون تعطیلی ،آسیب کمتری را از این آلاینده‌ها ببیند.

دراین حال ،اجرای تدابیری برای جلوگیری از ورود آلاینده‌ها مانند کاهش تردد خودروهای تک‌سرنشین به‌ویژه دودزا و جایگزینی وسایل نقلیه عمومی به‌علاوه نظارت جدی‌تر بر صنایع بزرگ و کوچک بسیار تأثیرگذار تراز آن است که آلودگی شدت یابد و سپس از راهکارهایی مانند تعطیلی مراکزآموزشی استفاده شود.

 قابل‌تأمل آن‌که باوجود پرخطر بودن آلاینده‌ها وعلی رغم یکسری از واکنش‌ها نسبت به عدم تعطیلی مدارس اصفهان ، اما برخی از خانواده‌ها با توجه به تجربه ناموفق دوران کرونا از آموزش‌های آنلاین و وابستگی فرزندانشان به تلفن‌های همراه ،اکنون هم با غیرحضوری شدن مدارس موافق نیستند .

 یک تدبیر ناصحیح که ناکارآمد بودن و پیامدهای نامطلوبش بر سیستم آموزشی به‌مراتب بیشتر از فوایدش تلقی می شود.

 

 

 

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار