آسمان به زمین آمد

صبح روز گذشته یک هواپیمای مسافربری ملخ‌دار ATR به شماره پرواز 3704 که ساعت 8 صبح فرودگاه مهرآباد در تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده بود پس از 50 دقیقه پرواز از صفحه رادار محو شد و تنها چند دقیقه بعد خبر آمد که این هواپیما ناپدیدشده است.

مینا عباسپور- اصفهان امروز: صبح روز گذشته یک هواپیمای مسافربری ملخ‌دار ATR به شماره پرواز 3704 که ساعت 8 صبح فرودگاه مهرآباد در تهران را به مقصد یاسوج ترک کرده بود پس از 50 دقیقه پرواز از صفحه رادار محو شد و تنها چند دقیقه بعد خبر آمد که این هواپیما ناپدیدشده است. به فاصله حدود یک ساعت و 15 دقیقه پس از اعلام این خبر اعلام شد که این هواپیما در نزدیکی منطقه پادنای شهرستان سمیرم اصفهان سقوط کرده است. در خبرهای نخستین سرنشینان این هواپیما 66 نفر اعلام شد که شامل ۶۰ مسافر و ۶ نفر از اعضای گروه پرواز بود. مسافران این هواپیما ۵۹ بزرگسال، یک کودک و همچنین یک خلبان، یک کمک‌خلبان، دو مهماندار و دو نفر از کارکنان امنیت پرواز بودند. در همان ابتدا رئیس سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرد که همه سرنشینان این پرواز کشته‌شده‌اند. علی عابدزاده در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد «در 22 کیلومتری یاسوج ارتباط هواپیما با مرکز کنترل قطع‌شده و اطلاعی از آن نداشتند. پس از تشکیل کمیته بحران در چهار استان کشور، ستاد رسیدگی به این موضوع تشکیل شد و گروه‌های امدادی به محل سانحه اعزام شدند. چون منطقه کوهستانی است و شرایط بارانی دارد شاید دسترسی گروه‌های امدادی به محل سخت است.»

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز پیش از ظهر دیروز از تشکیل کمیته بحران توسط این سازمان خبر داد؛ اما اعلام کرد که روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان در مورد جزئیات این حادثه اخباری اعلام نکرده است. وی با ابراز نگرانی نسبت به انتشار اخبار نادرست از وضعیت مسافران درخواست کرد تا درباره وضعیت مسافران قبل از اطلاعات دقیق خبری منتشر شود.

پس‌ازآن بنا بر اعلام ستادهای بحران و هلال‌احمر استان اصفهان در همان ساعت های نخستین 23 آمبولانس به منطقه احتمالی سقوط اعزام شدند. هرچند در همان ابتدا فهرستی از فوت‌شدگان احتمالی منتشر شد اما هواپیمایی آسمان آن را تکذیب کرد و گفت که نمی‌تواند این لیست را مورد تأیید قرار دهد.

محسن مؤمنی مدیرکل جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان درحالی‌که خود راهی این منطقه بود در گفتگو با اصفهان امروز از اعزام 20 گروه عملیاتی برای جستجوی این هواپیما در محل‌های احتمالی خبر داد و اعلام کرد در جستجوهای انجام‌شده تا ظهر روز گذشته در روستاهای بیده، کهنگان و نقل اثری از این هواپیما به دست نیامده و احتمال می‌رود هواپیما پس از برخورد با کوه در ارتفاعات دنا سقوط کرده باشد.

مهدی مقدم، دهیار روستای بارند شهرستان سمیرم نیز در گفتگو با اصفهان امروز از تلاش تمام گروه‌های امداد و نجات منطقه به همراه افراد محلی در این منطقه خبر داد و گفت: بارش برف و باران و وجود مه شدید شرایط جستجو را دشوار کرده و هنوز کسی موفق به یافتن اثری از این هواپیما نشده است.

اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز در مورد سانحه هوایی برای هواپیمای ATR شرکت هوایی آسمان به اصفهان امروز گفت: صبح روز حادثه مردم منطقه دناکوه صدای مهیبی شنیدند. پس‌ازآن بسیج، بخشدار، رئیس سپاه، هلال‌احمر و نیروهای انتظامی به جستجو برای پیدا کردن محل وقوع این حادثه مشغول شدند. متأسفانه به علت مه غلیظ و وزش باد شدید محل دقیق این سانحه پیدا نشده است ولی گروه‌های اعزامی همچنان در حال جست‌وجو هستند.

اما درحالی‌که همه چشم‌انتظار رسیدن خبری از پیدا شدن این هواپیما بودند، حدود ساعت 16 بعدازظهر بود که خبر پیدا شدن لاشه هواپیما در سمیرم به نقل از کانال تلگرامی کن نیوز دست‌به‌دست شد. در پی این خبر با مسلم موسوی از اعضای گروه امداد و نجات روستای پادنا که در منطقه حضور داشت تماس گرفتیم اما وی اعلام کرد که این خبر موثق نبوده و وضعیت هوا به حدی نامساعد است که شرایط جستجو بسیار دشوار شده و امکان بررسی ارتفاعات وجود ندارد. وی از ادامه جستجوها در دامنه کوه دنا در این منطقه خبر داد. وی گفت: بارندگی در منطقه خیلی شدید شده و وسعت دید تا 3 یا 4 متری کاهش‌یافته است. همچنین بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی وضعیت جوی بدتر خواهد شد و این شرایط احتمالاً تا دو روز آینده ادامه خواهد داشت. بر اساس گفته وی در بعدازظهر روز گذشته به علت بارش برف دیگر امکان جستجو در ارتفاعات وجود نداشت و گروه‌های امدادی تنها به جستجو در دامنه‌های کوه تا پایان روز ادامه دادند و روند جستجو امروز صبح دوباره از سر گرفته خواهد شد.

به گفته منصور شیشه‌فروش رئیس ستاد مدیریت بحران استان اصفهان جلسه ویژه ستاد مدیریت بحران در سمیرم تشکیل‌شده و 70 کوهنورد متخصص عملیات جستجو را در کوهستان‌های دنا انجام می‌دهند اما به دلیل صعب‌العبور مسیر و شرایط جوی حاکم بر منطقه امکان ادامه جستجوها در تاریکی هوا وجود نخواهد داشت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشور دستور تشکیل ستاد بررسی سانحه سقوط هواپیما را بر اساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری صادر کرد. بر اساس این دستور، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی مأموریت یافت با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در سازمان هواپیمایی کشور، ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی‌های لازم جهت خدمات امدادی، علل حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان را به‌سرعت گزارش کند.

هرچند که شرکت هواپیمایی از همان ابتدای انتشار خبر اعلام کرد که همه سرنشینان این پرواز جان باختند؛ اما با توجه به اینکه لاشه هواپیما پیدا نشده بود، همچنان کورسوی امیدی برای زنده‌بودن مسافران وجود داشت. بااین‌حال پیام‌های تسلیت و همدردی مسئولان و سران کشورهای دیگر به مناسبت این حادثه غمبار یکی پس از دیگری منتشر می‌شد.

در میان اخبار لحظه‌به‌لحظه از جستجوی این هواپیما که با پیام تسلیت مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور کشور و اعضای کادر فنی و بازیکنان تیم ملی فوتبال کشور همراه بود، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیام تسلیتی به حسن روحانی مبنی برای این حادثه فرستاد و همچنین سفیر آلمان در تهران در توییتر خود به این حادثه واکنش نشان داد و نوشت «سقوط هواپیما مرا متأثر کرد، آماده کمک هستیم.» اما در این وانفسای بی‌خبری از هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج خبری در ایسنا منتشر شد که اشاره داشت این هواپیما پیش‌ازاین دچار نقص فنی شده و در تاریخ ششم بهمن‌ماه به علت مشکل فنی از نیمه‌راه به فرودگاه مهرآباد بازگشته بود. علی محسنیان، مدیر فرودگاه یاسوج در مورد بازگشت این هواپیما به فرودگاه گفته بود: علت بازگشت این پرواز به فرودگاه مهرآباد نقص فنی خاص و یا مورد نگران‌کننده‌ای نبود. اولویت برای شرکت فرودگاه‌های کشور ایمنی و سلامت مسافران است. اگر هواپیمای این پرواز مشکل فنی داشت و یا موتور با مشکل مواجه بود اجازه پرواز داده نمی‌شد. این هواپیما که مربوط به شرکت هواپیمایی آسمان است، مدل ATR72 بوده و ساخته سال 1993 میلادی است.

همچنین یک کارشناس ایمنی پرواز در گفت‌وگو با شبکه الجزیره به ارزیابی علت احتمالی سقوط هواپیمای ای تی آر آسمان پرداخت. هواپیمای ای تی آر ۷۲ یک هواپیمای دوموتوره توربوپراپ است که برای پروازهای منطقه‌ای کوتاه برد مورداستفاده قرار می‌گیرد. تحت چند دهه تحریم‌های بین‌المللی، ناوگان هواپیمایی مسافری ایران فرسوده شده و در سال‌های اخیر شاهد سوانح هوایی متعددی بوده است. ایران به دنبال امضای برجام در سال ۲۰۱۵، قراردادهایی را با شرکت‌های ایرباس و بوئینگ برای خرید هواپیماهای مسافری امضا کرده است. دیوید لیرمونت، متخصص ایمنی پرواز و خلبان سابق، از لندن به شبکه الجزیره گفت: وضعیت جوی در کوهستانی که این هواپیما سقوط کرده، بسیار بد است. به نظر می‌رسد که این هواپیما در حال کم کردن ارتفاع به‌سوی مقصد بوده است و در موقعیت اشتباهی قرار داشته و به کوه برخورد کرده است. وی در ادامه افزود: از اساس این مسئله ناشی از اشتباه ناوبری است و هواپیمایی که به کوهستان پوشیده از ابر برخورد می‌کند مانند کشتی است که به صخره برخورد می‌کند. به گفته لیرمونت، هواپیمایی که سقوط کرده، مدلی بوده که به‌خوبی امتحانش را پس داده بود اما این شرکت هواپیمایی با سوانح هوایی در ایران بیگانه نبوده است. شرکت هواپیمایی آسمان پروازهای زیادی در مناطقی که پرواز در آنها دشوار است، انجام می‌دهد و به همین دلیل در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرد. پایگاه آمار فلایت «رادار 24» نشان می‌دهد شرکت هواپیمایی آسمان شش فروند ای تی آر ۷۲ دارد که همگی هواپیماهای قدیمی هستند و تنها با سامانه رادار MLAT مکان‌یابی می‌شوند.

ارسال نظر