غبار خاکستری ۲۰۳۰

این سند در راستای یکی از بندهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است که موضوع استفاده از تجارب جهانی را مطرح می‌کند، سند تحول آموزش‌وپرورش 200 اقدام دارد و پرسش اینجاست که چرا فقط استناد به این بند از سند می‌کنند؟

غبار خاکستری ۲۰۳۰
اصفهان امروز- حسن روانشید| سلسله مقالات تحقیقی در پانزده قسمت که اوایل سال گذشته در یکی از روزنامه‌های پایتخت تحت عنوان «پرورش مقدم بر آموزش» چاپ شد، هشداری بود برای سند تحول ارائه‌شده شورای عالی آموزش‌وپرورش که دارای نکاتی مبهم است! اگر اعضاء کمیسیون سلسله مطالب فوق را مطالعه و به نتایج جدیدی رسیده‌اند که فبها المراد و در غیر این صورت بهتر است این پانزده قسمت را نیز در سایت یا روزنامه ابتکار شش‌ماهه اول سال 95 مطالعه فرمایند. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مدعی شده است «عبارت‌های نگران‌کننده‌ای در سند تحول آمده که در کنوانسیون‌های حقوق بشر، حقوق کودک و رفع تبعیض از زنان، آن‌ها را رد کرده بودیم و اکنون در نظام تعلیم و تربیت شاهد الزام‌آور شدن آن شده‌ایم و این تناقض‌ها با منافع ملی و ارزش‌های ما سازگار نیست. زمانی که در کشور اسناد بالادستی وجود دارد، چه اصراری به تصویب و اجرای این سند است که با باورها، ارزش‌ها، منافع و فضای آموزش‌وپرورش ما متناقض است؟ در سال 2000 اسناد بالادستی وجود نداشت و در بسیاری از کشورها تنها موضوع سواد و خواندن و نوشتن مطرح بود و اکنون شاهد هستیم در این سند باوجود اسناد بالادستی محکم، بر مبنای انسان‌مداری، سکولار و اومانیسم هدف‌گذاری می‌شود! برخی کلمات استفاده‌شده در سند ۲۰۳۰ برابری جنسیتی با حق آموزش برای همه آمده است که باید پرسید آیا برابری جنسیتی با عدالت جنسیتی یکی است؟ در این سند از زنان به‌عنوان یک عامل برای رشد نگاه شده است، اما این موضوع در کجای دین و فرهنگ ما جای دارد؟ متأسفانه واژه‌ها تغییریافته‌اند، اما محتواها همان چیزی است که کشورهای دنیا خواستار آن هستند. کسی با آموزش زنان مخالف نیست اما اینکه می‌گوییم زن را باید آموزش دهیم تا از خانه به سمت کارخانه برود! این‌یک نگاه ابزاری بوده که ما مخالف آن هستیم و همچنین در صفحه ۱۸۱ از تشکیل پلیس تخصصی کودکان زیر نظر سازمان‌های غیردولتی نام‌برده شده است که این بحثی خطرناک است. زاهدی با بیان اینکه در کنوانسیون حقوق کودک، سن کودکی 18 سال آمده است تصریح می‌کند «این بدان معناست که اگر در دختری در سن 17 سالگی ازدواج کند طبق این کنوانسیون والدین این دختر باید محاکمه شوند، آن‌هم توسط پلیس غیردولتی که پیرامون این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث و با آن مخالفت شده است. سند ۲۰۳۰ باید فراموش شود زیرا مغایر با منافع، ارزش‌ها و تعلیم و تربیت کشور ما است، با تغییر کلمه که نمی‌توانیم تفکر اومانیسم و سکولاریسم موجود در این سند را تغییر دهیم، اسناد بالادستی موجود است، آموزش‌وپرورش طبق قانون، حق اجرای سند ۲۰۳۰ را ندارد و ما اعتقادداریم که خلاف قانون انجام‌شده است و این مصوبه دولت باید از مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشته و بعد الزام‌آور شود، برخی مطرح می‌کنند این سند در راستای یکی از بندهای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است که موضوع استفاده از تجارب جهانی را مطرح می‌کند، سند تحول آموزش‌وپرورش 200 اقدام دارد و پرسش اینجاست که چرا فقط استناد به این بند از سند می‌کنند؟ البته ما باید از تجارب جهانی استفاده کنیم اما تجاربی که خودمان گلچین کرده‌ایم. سند 2030 موضوع نفوذ در تعلیم و تربیت را جدی می‌کند، این سند هدفش تقویت و شکل‌دهی کودکان و نوجوانان ما به سمتی است که نظام جهانی و امپریالیسم جهانی خواهان آنست». دنیا می‌داند و آگاه است که مکتب اسلام دارای غنی‌ترین فرهنگ‌های ناب برای اقشار جامعه خود بوده که کافی است دست‌اندرکاران کتاب‌های غربی را کنار گذاشته و سری به مخزن‌الاسرار فرهنگ ناب اسلام بزنند و از مشاوره مستقیم با حوزه‌های علمیه و بخصوص قم غافل نشده تا بتوانند سندی جامع برای تمام بشریت تنظیم نموده و دنیا را از فسق و فجور برهانند. همان‌گونه که در پانزده قسمت سلسله مطالب «پرورش مقدم بر آموزش» به‌صراحت ذکر شده است در آغازین سال‌های انقلاب اسلامی امر پرورش به‌خوبی توانست فرهنگ نفوذی غرب را مهار نماید اما مرور زمان این اهداف را کمی بی‌رنگ کرد و به حاشیه کشاند.
ادامه دارد
ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار