ناتوانی خانواده در جامعهپذیری فرزندان
بی تکلیفی دستگاههای فرهنگی در کمین نسل جوان است
به تازگی کلیپی از درگیری چند دختر نوجوان و نمایش سلاح سرد قمه توسط یکی از دختران نوجوان در اصفهان منتشر شده و نقل محافل فضای مجازی شده است که در همین رابطه دادستان عمومی و انقلاب اصفهان از صدور دستور شناسایی و تشکیل پرونده شخصیت و مددکاری اجتماعی برای خاطیان در پرونده کلیپ درگیری این دختران در اصفهان خبر داد.
علی اصفهانی در واکنش به انتشار کلیپ قدرتنمایی با سلاح سرد دختر نوجوان اصفهانی، اظهار کرد: ناهنجاریهای اجتماعی در غفلت خانوادهها و نهادهای متولی فرهنگی به صورت جدی نوجوانان را در معرض تهدید قرار داده است. او با اشاره به صدور دستور جهت شناسایی و تشکیل پرونده شخصیت و مددکاری اجتماعی برای افراد خاطی، بر ضرورت بررسی روانشناختی و جامعهشناختی برخی رفتارهای هنجارشکنانه تأکید کرد. به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان، دادستان اصفهان از خانوادهها نیز خواست به این نکته مهم نیز توجه کنند که عواقب ناشی از عدم نظارت و تقلید برخی حرکات یا دسترسی به سلاح سرد میتواند جبرانناپذیر باشد و خشونت و حتی قتل را به کانون خانوادهها بکشاند.
شناسایی و احضار عوامل انتشاردهنده کلیپ و دختر نوجوان اصفهانی
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان اعلام کرد: پس از رصد اطلاعاتی انجام شده عوامل انتشاردهنده کلیپ و دختر نوجوانی که اقدام به درگیری با سلاح سرد کرده بود، شناسایی و با هماهنگی قضایی احضار شدند. سرهنگ جهانگیر کریمی، با اشاره به اینکه اخیرا کلیپی در فضای مجازی منتشر شده که درگیری چند دختر با همدیگر و قداره به دست گرفتن یکی از آنان را نشان میدهد، اظهار کرد: پس از انتشار کلیپ درگیری چند دختر در فضای مجازی و نمایش قداره توسط یکی از آنها به لحاظ حساسیت موضوع و مطالبات مردمی و بازنشر گسترده آن در فضای مجازی، موضوع بهصورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی افزود: پس از رصد اطلاعاتی انجام شده عوامل انتشاردهنده این کلیپ و دختر نوجوانی که اقدام به درگیری کرده بود، شناسایی و با هماهنگی قضایی احضار شدند. معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان اصفهان گفت: بررسیهای اولیه نشاندهنده این است که افراد خاطی در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و دوست شده بودند و تحت تأثیر القائات منفی دوستان ناباب خود دست به اینگونه رفتارها زدهاند. سرهنگ کریمی تأکید کرد: بروز اینگونه رفتارهای هنجارشکنانه در جامعه زنگ خطری
است برای خانوادهها که نظارت بیشتری بر دوستان فرزندان خود و فعالیت فرزندان در فضای مجازی داشته باشند. این مقام انتظامی با اشاره به اینکه هرگونه رفتارهای هنجارشکنانه که باعث کاهش احساس امنیت شهروندان شود توسط پلیس رصد و با عوامل مربوطه به برخورد قاطع و قانونی میشود، خاطرنشان کرد: عواملی که اقدام به فیلمبرداری و انتشار این درگیری در فضای مجازی کرده بودند شناسایی و برابر قانون با آنها برخورد خواهد شد.
افزایش گرایش نوجوانان به سمت گروه همسالان
در رابطه به آسیبشناسی این موضوع رئیس انجمن آسیبشناسی اجتماعی ایران به ایرنا گفت: سالهاست که جامعهشناسان برای بروز حوادث زیرپوست شهر هشدار میدهند و همواره عنوان میکنند که یکسری عوارض و تبعات بی تکلیفی دستگاههای فرهنگی و اجتماعی از جمله نهاد خانواده، آموزشوپرورش و رسانه در کمین نسل نوجوان و جوان ماست. کوروش محمدی در واکنش به کلیپ منتشر شده از درگیری تعدادی دختر نوجوان در یکی از بوستانهای شهری اصفهان افزود: این رفتار هنجارشکنانه در پی ضعف نهادهای جامعهپذیرکننده و در نتیجه افزایش گرایش نوجوانان به سمت گروه همسالان به عنوان نهاد چهارم، رخداده است؛ پیام این رفتار بیانگر آن است که امروزه نقش هویت پذیری و الگوبرداری از گروه همسالان پررنگ و تأثیر و نقش دیگر نهادهای جامعهپذیری همانند خانواده مدرسه و رسانه به دلیل آنکه نتوانستند تکالیف خود را در این حوزه بهدرستی انجام دهند، کمرنگ شده است. استاد جامعهشناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه شاید از این مورد که الآن رسانهای شده یا موارد دیگر در سطح وسیعتری در خیلی از شهرها و کلانشهرهای ما وجود داشته باشد گفت: آنچه در اینجا اهمیت دارد این است که باید بررسی
شود که ریشه این رفتارها برای یک قشر و مقطع سنی جامعه آنهم دختران که الآن در دوران دانشآموزی قرار دارند در کجاست که یک دختر با خودش قمه حمل کند و خیلی راحت یک هنجاری به اسم حجاب را کنار بزند و رفتاری نامناسب از نوع نزاع در فضای عمومی جامعه داشته باشد. او یادآور شد: اینها نشان میدهد که ما در جامعهپذیری فرزندان خود مشکلات زیادی داریم و درواقع نهادهای جامعه پذیرکننده فرزندان از جمله خانواده، آموزشوپرورش و رسانه نتوانستند فرآیند اجتماعی شدن فرزندان را بهدرستی مدیریت کنند. این پژوهشگر اجتماعی افزود: از سویی آن رسانهای که اکنون در اختیار نوجوان ماست گوشی تلفن همراه و فضای مجازی است که الگوهای خود را در آنجا دریافت میکند. او خاطرنشان کرد: درعینحال این اتفاق بیانگر آن است که این نوجوانان در روابط فردی و ارتباطات مؤثر در زندگی خود، خیلی در ارتباط قوی و قدرتمند با والدین و معلمان و مربیان حوزه تعلیم و تربیت نبودند و رسانه هم نتوانسته کاری در این مسیر انجام دهد. رئیس انجمن آسیبشناسی اجتماعی ایران افزود: در واقع دستگاههای تولید فرهنگ عمومی در جامعه تکلیف خاصی برای خودشان قائل نیستند و در این صورت است که یک
نوجوان هم با ایدئولوژی جامعه فاصله میگیرد و هم با نگاهها و رویکردهای تربیتی بیگانه میشود. به گفته او در این راستا دیده میشود که حتی والدین آن نوجوان، قدرت رفاقت و ایجاد یک فضای ایمن را برای او ندارند و به این دلیل او خیلی راحت در گروه همسالان، نیازها و گمشدههای هویتی خود را پیدا میکند و در فضایی دور از فضای آسیبدیده و معیوب ساختارهای خانواده و آموزش مورد استقبال قرار میگیرد. محمدی تصریح کرد: اینجاست که هویت آشفته و مستقلی که نوجوان به دست میآورد به یک انگیزه برای او تبدیل میشود که بخواهد خودش را در گروه همسالانش بالا بکشد. این جامعهشناس افزود: نوجوانانی که در این کلیپ با یکدیگر درگیر شدند به زعم خود خیلی کار اشتباهی نمیکنند و در واقع خودشان را در تکالیف گروه همسالان قرار دادهاند و نشان میدهند که توانایی ماندن در این گروه را دارند. به گفته او طبیعی است وقتی نهادهای اجتماعی ما برنامهای برای ایجاد روابط مؤثر در زمینه مهارتآموزی به نوجوانان و ایجاد ارتباط قوی، منسجم و ایمن بین فرزندان و والدین و یا دانش آموزان و مربیان در مدرسه ندارند و رسانه نیز قدرت هماهنگی، هدایتگری و روشنسازی افکار
نوجوانان را از دست داده است این نوجوان در فضایی خارج از هنجارهای اجتماعی و به دور از هنجارهای مورد تائید جامعه به سمت هنجارهای مورد تائید گروه همسال که سالم و بدون مشکل نیست برود. این پژوهشگر اجتماعی افزود: به ندرت اتفاق میافتد که گروه همسال یکدیگر را پیدا کنند و هنجارهای آنها مثبت و به عنوان نمونه برای ورزش یا ارتقای تحصیلی باشد زیرا وقتی او در جمع همسالانش و در مسیر هویتسازی مورد استقبال قرار میگیرد یک جاده آشفته دو طرفهای دارد که همواره تکالیف و مأموریتهای دیگر را برای فرد ایجاد میکند و او با ایدئولوژی جامعه بیگانه میشود. او تصریح کرد: در واقع هیچ تقصیری متوجه این نوجوانان نیست و هرگونه برخورد انتظامی و قضایی پاک کردن صورتمسئله است. محمدی با اشاره به اهمیت تقویت حوزه کارشناسی تأکید کرد: امروز باید برای این نوجوانان گروههای کارشناسی مرجع و متعدد از حوزههای مختلف جامعهشناسی، روانشناسی، حقوقی و کارشناسان تعلیم و تربیت تشکیل و در این رابطه سطح فرزند پروری و زندگی در خانواده این افراد و نگاهی که معلمان و مربیان در مدرسه به این نوجوانان دارند کنترل و بررسی شود و بر اساس آن اطلاعات باید برای پیشگیری
از این موارد برنامهریزی شود.