ایران فا؛ گذرگاه رویدادهای فرهنگی ایران

از ابتدای شکل‌گیری صفحه کارآفرینی یکی از اهداف آن معرفی جوانان و تیم‌های استارتاپی اصفهان بود؛ بر این اساس با همکاری شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان به مصاحبه با محمدرضا آذین، مدیر سایت «ایران فا» پرداختیم که شرح آن را در ادامه می‌بینید

نسل فردا: از ابتدای شکل‌گیری صفحه کارآفرینی یکی از اهداف آن معرفی جوانان و تیم‌های استارتاپی اصفهان بود؛ بر این اساس با همکاری شورای عالی جوانان اتاق بازرگانی اصفهان به مصاحبه با محمدرضا آذین، مدیر سایت «ایران فا» پرداختیم که شرح آن را در ادامه می‌بینید

لطفاً خودتان را برای‌مان معرفی کنید.

محمدرضا آذین هستم، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی. از حدود سال 86 به کمک یکی از دوستانم با بستر مدیریت محتوای جوملا آشنا شدم و چند سال طراحی سایت کردم. از سال 91 به حوزه موردعلاقه‌ام، فرهنگ‌وهنر پرداختم و سال 92 شروع به کار روی ایده استارتاپی خود کردم.
«اصفهان فا» چگونه شکل گرفت و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟
داستان از آنجا آغاز شد که با توجه به علاقه شخصی خود با این دغدغه مواجه بودم که چطور می‌توان از رویدادهای هنری اطلاع پیدا کنم. طبق تحقیقات بازاری که انجام دادم متوجه شدم همه هنرمندان با این معضل مواجه هستند. با یک گروه وایبر شروع کردم و پس‌ازآن در سال 92 «اصفهان فا» (فرهنگ+اجتماع) شکل گرفت. سایت توسط خودم راه‌اندازی شد و در همان ابتدا توانست بازدید روزانه 500 الی 700نفری به‌دست آورد که با توجه به تخصصی‌بودن محتوا، این آمار رضایت‌بخش بود. با فراگیرشدن تلگرام، کانال و گروه «اصفهان فا» به‌منظور جذب مخاطبین بیشتر ایجاد شد. کم‌کم با توجه به درخواست‌های زیاد هنرمندان، بخش معرفی هنرمندان و سپس مراکز هنری نیز به خدمات سایت اضافه شد. در اواسط 95 نیز درخواست‌هایی از سایر استان‌ها رسید که تصمیم گرفتم سایت «ایران فا» را راه‌اندازی کنم و برای تکمیل طرح و تخصصی‌ترشدن کار، علی شاه‌کوچکیان به‌عنوان متخصص فنی در کنارم قرار گرفت.
در «ایران فا» کاربر پس از درخواست ثبت رویداد با گزینه‌هایی ازجمله پیشنهاد فروش اینترنتی بلیت مواجه می‌شود، درصورت تائید به سایت ایونت سنتر لینک شده و می‌تواند بلیت خود را آنلاین به فروش رساند. از دیگر گزینه‌ها، پخش زنده رویداد است که با سایت رویداد TV برای اجرای آن همکاری می‌کنیم. در حوزه سینما نیز درحال انجام فعالیت‌های مختلفی هستیم.
مدل درآمدی سایت به چه شکل است؟
رویدادهای فرهنگی رایگان را بدون دریافت هزینه و سایر رویدادها را با دریافت هزینه‌ای مشخص به مخاطبین بیست‌هزارنفری خود اطلاع‌رسانی می‌کنیم؛ همچنین برای معرفی هنرمندان و مراکز فرهنگی نیز مبلغی دریافت می‌کنیم.
زمانی که صحبت از رویداد می‌شود اغلب یاد ایوند و ایونت سنتر می‌افتند؛ اما شما ظاهراً این دو سایت را رقیب نمی‌دانید؟
نه. آن‌ها درواقع همکاران ما هستند. در «ایران فا»، با پنج استارتاپ اصفهانی همکار هستیم. در سایت بستری ایجادشده که مخاطب می‌تواند با ایونت سنتر و رویداد TV و سایر کسب‌وکارها نیز آشنا شود؛ البته مدل ایونت سنتر و ایوند فروش بلیت رویداد است و به‌صورت تخصصی روی هیچ حوزه‌ای کار نمی‌کنند. به‌طورکلی تا سال 93 به جرأت رقیبی نداشتیم؛ اما با رواج تلگرام رقبایی پیدا شدند، سایت‌ها و کانال‌هایی هم بودند که مطالب ما را کپی می‌کردند که این نیز به اطلاع‌رسانی بیشتر کمک می‌کرد؛ البته فرد ایده‌پرداز همیشه باید توان رقابت داشته باشد و بتواند با آمدن رقیب، راه‌های جدید برای توسعه کسب‌وکار خود پیدا کند.
به چه روشی جذب مخاطب می‌کنید؟
طی این چند سال با افراد بسیاری آشنا شدیم که به‌واسطه آنان و به‌صورت حضوری خدمات سایت را معرفی می‌کنیم؛ البته از ابزار دیجیتال مارکتینگ نیز استفاده می‌کنیم؛ همچنین درصدد هستیم «بن فا» را راه‌اندازی کنیم که به‌نوعی پول الکترونیکی است و از طریق آن کاربران مجازی، به ازای هر فعالیتی که در سایت انجام دهند تعدادی «بن فا» دریافت و بلیت رایگان شرکت رویدادهای هنری را از سایت تهیه می‌کنند.
در آینده نیز بخش حراجی با نام «قطره‌قطره» به سایت اضافه می‌شود که بستر آنلاینی برای فروش محصولات هنری خواهد بود و درصدی از سود آن به فعالیت‌های خیریه اختصاص خواهد یافت. از دیگر ایده‌های آینده سایت، افزودن بخش معرفی کتاب و امتیازدهی به آن‌ها طبق نظر مخاطبین و منتقدین است.
ازنظر شما یک استارتاپ چه ویژگی‌هایی دارد و چرا شما خودتان را یک استارتاپ می‌دانید؟
در استارتاپ، کارگروهی و هم‌دلی و هم‌فکری مهم است؛ اما به‌نظر من اول کار را باید به‌صورت فردی شروع کرد و زمانی که به بلوغ نسبی رسید، افراد حرفه‌ای به کار اضافه شوند. من تا اواخر سال 95 شخصاً سایت را اداره می‌کردم و با ورود مدیر فنی، فعالیت تیمی ما آغاز شد و اکنون احساس نیاز به توسعه تیم در کار حس می‌شود. از دیگر دلایل نام‌گذاری یک کسب‌وکار به‌عنوان استارتاپ، رشد سریع آن است. ما از ابتدای سال 96 توانسته‌ایم رشد سریع‌تری نسبت به گذشته داشته باشیم.
وضعیت شهر اصفهان برای فعالیت‌های کارآفرینانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متأسفانه در کشور وضعیت چندان خوب نیست؛ البته با حضور استارتاپ‌های بزرگ و پیشرو، مسیر فعالیت‌های این حوزه در حال هموارشدن است. از بزرگ‌ترین حمایت‌هایی که می‌توان از دولت انتظار داشت، کاهش مجوزهای لازم برای راه‌اندازی کسب‌وکار و رفع موانع آن است؛ به‌طور مثال، یکی از مشکلات ما برای گرفتن درگاه الکترونیک این بود که باید سبد خرید می‌داشتیم؛ درصورتی‌که فروشگاه اینترنتی نبودیم یا گذراندن خدمت سربازی برای گرفتن نماد الکترونیک. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نیز تیم‌سازی است و اصفهان متأسفانه از شهرهای ضعیف کشور در فرهنگ کار تیمی است.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار