مربیان اصفهانی از چرخه لیگ برتری خارج شدند

تیم‌های لیگ برتری در شرایطی نفرات اول خود را شناختند که برای لیگ هفدهم نیز خبری از حضور مربیان اصفهانی بر روی نیمکت این تیم‌ها خبری نیست؛ این در حالی است که نیمکت تیم‌های همشهری نصف جهان نیز به دو مربی غیر بومی اختصاص یافته تا مربیان این دیار برای برعهده گرفتن سکان تیم‌های شهر خود نیز شانسی نداشته باشند.

تیم‌های لیگ برتری در شرایطی نفرات اول خود را شناختند که برای لیگ هفدهم نیز خبری از حضور مربیان اصفهانی بر روی نیمکت این تیم‌ها خبری نیست؛ این در حالی است که نیمکت تیم‌های همشهری نصف جهان نیز به دو مربی غیر بومی اختصاص یافته تا مربیان این دیار برای برعهده گرفتن سکان تیم‌های شهر خود نیز شانسی نداشته باشند.با انتخاب علی کریمی به عنوان سرمربی تیم نفت تهران، تکلیف آخرین تیم لیگ برتری نیز مشخص شد. برای لیگ هفدهم، تیم‌های استقلال، پرسپولیس، پیکان، سیاه جامگان و پدیده به سرمربیان فصل گذشته خود اعتماد کردند، اما در سایر تیم‌های لیگ برتری، تحولات گسترده ای بر روی نیمکت تیم‌ها به وقوع پیوست.با این حال گردش مربیان در لیگ برتر ایران، همچنان در یک چرخه نسبتا تکراری و ثابت قرار گرفته است، همچنان که بیشتر مربیان لیگ هفدهم، در لیگ شانزدهم نیز حضور دارند و تنها برخی از آنها تیمشان را تغییر داده‌اند.پس از قهرمانی تیم پرسپولیس در لیگ شانزدهم، یک بار دیگر حضور مربیان خارجی در فوتبال ایران، مورد توجه قرار گرفت تا علاوه بر برانکو که مدافع عنوان قهرمانی را همراهی می‌کند، کرانچار و لوکا بوناچیچ نیز دو خارجی دیگر حاضر بر روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری باشند.مروری بر اسامی این سه مربی نشان می‌دهد که مدیران فوتبالی ایران، حتی برای انتخاب مربی خارجی نیز حاضر به ریسک نیستند و ترجیح می‌دهند همچنان از مربیان امتحان پس داده استفاده کنند.

روند نزولی حضور مربیان اصفهانی در لیگ برتر
در نیمه دوم برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال، حضور مربیان اصفهانی بر روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری به بالاترین حد خود رسید؛ این رویه زمانی که دو تیم اصفهانی از مربیان بومی استفاده می‌کردند، شدت بیشتری می‌گرفت.روند حضور مربیان اصفهانی در چرخه مربیان لیگ برتری از چند سال قبل رو به کاهش گذاشت تا جایی که طی دو فصل گذشته هیچ مربی از نصف جهان نتوانسته به عنوان نفر اول روی نیمکت هیچ تیمی بنشیند که اعتماد نکردن مدیران و تصمیم گیرندگان دو باشگاه سپاهان و ذوب آهن در وقوع این امر بی تاثیر نبوده است.

اصفهانی هایی که نفر اول نیستند
در ادامه این گزارش نگاهی به وضعیت شاخص‌ترین مربیان اصفهانی می‌اندازیم که زمانی در لیگ برتر شاغل بوده اند، اما فعلا در صف مربیان بیکار قرار دارند.
* منصور ابراهیم زاده: آخرین بازمانده مربیان اصفهانی در لیگ برتر، شانسی برای ورود به لیگ هفدهم پیدا نکرد. ابراهیم زاده که پس از دوران اوجش در ذوب آهن و نفت تهران، از مربیان پر پیشنهاد محسوب می‌شد، چند فصلی است که از جرگه لیگ برتری‌ها خارج شده است. وی فصل گذشته هدایت تیم مس کرمان را در لیگ دسته یک بر عهده داشت و پس از آنکه نتوانست با این تیم توفیقی کسب کند، جایش را به احمد نخعی داد. ابراهیم زاده یکی از مربیانی است که از بخت بالایی برای ورود به لیگ به عنوان مربی جانشین دارد، اما باید دید او برای آینده دوران کاری خود چه تصمیمی خواهد گرفت.

* رسول کربکندی: دروازه بان سابق تیم ملی نیز از جمله مربیان اصفهانی بود که به جز هدایت تیم‌های نصف جهان، فرصت نشستن بر روی نیمکت چند تیم لیگ برتری دیگر را هم پیدا کرد، اما او هم چند سالی از دور جریانات لیگ را دنبال می‌کند.

* محمود یاوری: پر سابقه ترین مربی ایرانی هم بعد از نتیجه ای که با تیم فجرسپاسی کسب کرد، چند فصلی است که از گود خارج شده و با توجه به شرایط سن و سالی، احتمال بازگشت جناب سرهنگ تقریبا کم است. یاوری در مقطعی به عنوان متخصص حفظ تیم‌های در حال سقوط، در میانه‌های لیگ مشتریان زیادی داشت، دو سال قبل به عنوان عضو کمیته فنی باشگاه سپاهان انتخاب شد، اما تفاوت دیدگاهی وی با باشگاه اصفهانی بر سر وظایف کمیته فنی، موجب شد این مسئولیت دوام زیادی پیدا نکند.

* حسین چرخابی: پس از آنکه حسین آقا نتوانست به عنوان سرمربی تیم سپاهان نوین در لیگ برتر حضور پیدا کند، مدیران باشگاه سپاهان در مقطعی وی را برای سرمربیگری تیم بزرگسالان سپاهان انتخاب کردند تا پاداش لیگ برتری کردن تیم دوم سپاهانی‌ها را به این ترتیب پرداخت کنند، اما عمر مربیگری چرخابی در سپاهان ادامه نداشت و پس از آن نیز این مربی نتوانسته در لیگ برتر تیمی برای خود دست و پا کند.

* بهرام عاطف: این پیشکسوت فوتبالی که بیشتر به عنوان سرمربی ذوب آهن شناخته می‌شود، در ابتدای لیگ برتر در مقطعی هدایت استقلال اهواز را برعهده گرفت، اما از همان زمان تاکنون دوری وی از لیگ برتر آغاز شده و برخلاف سایر مربیان بالا که در قالب کارشناس فوتبالی با رسانه‌ها همکاری دارند، خبری از بهرام خان عاطف نیست و رسانه ای‌ها پس از مدت‌ها او را در مراسم بهره برداری از زمین فوتبالی که ذوبی‌ها به نامش کرده بودند،
دیدند.

سایر مربیان از دور خارج شده
جدا از مربیان اصفهانی که از چرخه لیگ برتری خارج شده‌اند، در لیگ هفدهم مربیان زیادی بدون تیم مانده‌اند که از بین این نفرات می‌توان به فرهاد کاظمی، فیروز کریمی و حسین فرکی اشاره کرد که عملکرد ضعیف در تیم‌های تحت هدایت در فصل گذشته را می‌توان دلیل اصلی پیشنهاد نداشتن این مربیان دانست؛ البته فیروز کریمی گزینه اول بیشتر باشگاه‌ها برای تغییر مربی است و احیانا در لیگ فصل جدید نیز با تیم دیگری وارد میدان خواهد شد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار