شهر نشست، بی‌آبی لو رفت!

زمین دوباره دهان باز کرد و همه به‌دنبال مقصر این حادثه می‌گردند. عصر روز یکشنبه، خیابان حکیم نظامی شاهد اتفاق تکراری بود که البته این بار هم موجی از آب‌های کمیاب را روانه خیابان کرد. جاری‌شدن حجم زیادی از آب، در زمانی‌که اصفهان با کمبود شدید این ماده حیاتی روبه‌رو است.حادثه‌ای که از جانب دو مسئول، یکی در اداره آب و فاضلاب استان اصفهان و دومی در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری طبیعی اعلام شد.

نسل فردا: زمین دوباره دهان باز کرد و همه به‌دنبال مقصر این حادثه می‌گردند. عصر روز یکشنبه، خیابان حکیم نظامی شاهد اتفاق تکراری بود که البته این بار هم موجی از آب‌های کمیاب را روانه خیابان کرد. جاری‌شدن حجم زیادی از آب، در زمانی‌که اصفهان با کمبود شدید این ماده حیاتی روبه‌رو است.حادثه‌ای که از جانب دو مسئول، یکی در اداره آب و فاضلاب استان اصفهان و دومی در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری طبیعی اعلام شد. بماند که برخی این اتفاق را به ترکیدگی لوله‌های فاضلاب و فرسودگی آن‌ها نسبت دادند، اما به‌گفته مدیر روابط‌عمومی اداره آب و فاضلاب استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا، مشکل ترکیدگی لوله آب مربوط به شهرداری اصفهان بود: «حادثه ترکیدگی لوله که در خیابان حکیم‌نظامی و صفه اتفاق افتاده به اداره آب و فاضلاب مرتبط نیست و در حیطه وظایف شهرداری منطقه و سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان است.»
سید اکبر بنی‌طبا ادامه داد: «این حادثه به آب شرب مربوط نیست و صرفا به‌خاطر این است که لوله‌های آب‌رسانی در آن منطقه قطور است و چون با فشار زیاد، پمپاژ و آب‌رسانی به آن منطقه صورت می‌گیرد در مدت زمان کوتاه آبرسانی هم ممکن است سیلاب رخ ‌دهد و با این وضعیتی که لوله‌ها دارند، این موضوع امری طبیعی است.»
اما این امر طبیعی در فضای مجازی زیاد هم طبیعی جلوه‌گر نشد؛ چرا که تصاویر به‌دست‌آمده از این حادثه در فضای مجازی و کانال‌های خبری، بازتاب فراوانی داشت و نشان از آب‌گرفتکی و خسارت به مجموعه ورزشی پردیس در این منطقه بود.
این حادثه ابعاد دیگری هم داشت، جاری‌شدن آب نه‌تنها به عصر یکشنبه ختم نشد، بلکه تکرار آن در صبح روز دوشنبه هم جاری‌شدن حجم زیادی از آب در بخشی از خیابان حکیم‌نظامی را به‌دنبال داشت .
در این رابطه، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، ترکیدگی لوله را مقصر اصلی این حادثه دانست؛ مساله‌ای که به‌نظر او هم بک امر طبیعی بود: « برای تامین آب پارک صفه، لوله انتقال آب از چاه‌های حاشیه رودخانه صورت می‌گیرد و این انتقال از خیابان حکیم‌نظامی به سمت خیابان شهدای صفه و نهایتا به مخازنی که بعد انتقال به پارک صفه دارد، انجام می‌شود و با وجود اینکه تمام استانداردها برای اجرای این پروژه انجام شده است، اما به لحاظ روان‌آب‌های زیرسطحی زیرزمین، گاها پیش‌می‌آید و زیر بستر این لوله‌ها خالی می‌شود و نشست پیدا می‌کند و این موضوع به این دلیل است که این خیابان یک خیابان اصلی است و مرتب تردد خودروهای سبک و سنگین در آن صورت می‌گیرد و باعث نشست‌ها و ترکیدگی لوله‌ها می‌شود.»
لوله‌هایی که حجم زیادی از آب را باید تحمل کنند و به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، وقتی در بخشی از آن ترکیدگی ایجاد می‌شود، حتی با بستن آب، باز هم با برگشت آب در لوله قطور ۴۰۰ روبه‌رو خواهیم بود و قطعا آبگیری در خیابان صورت می‌گیرد و کاری هم برای آن نمی‌توان انجام داد و این آب‌گرفتگی طبیعی است.
احمد سلیمانی پور در مورد اتفاق اخیر می گوید:« با وجود این وضعیتی که اتفاق افتاد و حتی ترمیم لوله، اما متاسفانه پیش از ظهر دیروز هم قسمت بالای لوله، باز هم دچار شکستگی شد که همکاران ما هم اکنون در حال ترمیم آن هستند و عملیات آب‌رسانی به فضای سبز آن منطقه تا زمان ترمیم کامل لوله به روشی دیگر انجام خواهد شد.»
اما این داستان، گویا تازه نیست، قصه کهنه‌ای است که برای کسانی که در این خیابان کاسبی می کنند به امری تکراری تبدیل شده است و هر بار گریبانشان را می گیرد. شاهد، ماجرایی که از حادثه‌ای می‌گوید که سال گذشته هم اتفاق افتاده است.
مرتضی احمدی، مدیر مجموعه ورزشی پردیس، در گفت‌وگو با فارس، ضمن تأیید این موضوع، گفت: «این ترکیدگی لوله که ساعت 4:50 روز یکشنبه در خیابان صفه رخ داد، به آب و فاضلاب شهری ارتباطی ندارد و این لوله مربوط به خط انتقال مخزن آب شهرداری جهت آبیاری فضای سبز است که دیروز دچار حادثه شد:« سال گذشته دقیقاً همین لوله و در همین مکان دچار نشت و ترکیدگی شد و خساراتی نیز به مجموعه ما وارد کرد که در پی آن، نامه‌ای به شهرداری نوشته و از آن‌ها خواستیم تا با حفر کانال، این مشکل را برای همیشه خاتمه بخشند، ولی باز هم این موضوع با بی‌اعتنایی مسؤولان شهرداری روبه‌رو شد.»

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار