استفاده از نیرو و توان بازنشستگان فرهنگی در آموزش و پرورش استان اصفهان
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: آموزش و پرورش باید برای رسیدن به رشد و بالندگی از ظرفیتهای موجود از جمله توان بازنشستگان استفاده کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: آموزش و پرورش باید برای رسیدن به رشد و بالندگی از ظرفیتهای موجود از جمله توان بازنشستگان استفاده کند.
به گزارش تسنیم، محمدحسن قائدیها ظهر امروز در آیین تکریم از بازنسشتگان آموزش و پرورش اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان گنجینهای پربها از شخصیتهای فرهنگی و علمی را در خود جای داده که سبب افتخار آموزش و پرورش و جامعه تعلیم و تربیت است.
وی خطاب به بازنشستگان حاضر در مراسم بیان کرد: قرار گرفتن در جمع شما بازنشستگان آرامش روحی را برای ما به دنبال دارد و اگر پرده ظاهری کنار رود این گنجینههای ارزشمند جامعه نمایان خواهند شد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به دیدار خود از موزهها و مدارس روسیه افزود: فروردین 2 سال گذشته طی بازدیدی که همراه با وزیر وقت از تعدادی مدارس و موزههای روسیه داشتم متوجه شدم که اگر دولتی بخواهد از بازنشستگان استفاده کند قادر است بهترین امور را رقم بزند.
وی اظهار داشت: در روسیه اداره کردن بسیاری از آثار تاریخی به دست کانونهای بازنشستگان آنهاست و از تجربیات عمیق آنها استفاده میشود.
قائدیها با بیان اینکه در کشور ما دولتها تعلیم و تربیت را در اولویتهای پایین خود قرار دادند، تصریح کرد: آموزش و پرورش و مسائل فرهنگی کشور در اولویت کار دولتها نیست و ظاهرا دولتها به دنبال انجام امور زود بازده هستند مثلا راه آهنی افتتاح کنند و قطاری به مقصد برسد و اخبار آن را نشان دهد.
وی با قدردانی از اقدامات دولت تدبیر و امید طی سال گذشته اظهار داشت: هر چند طی این مدت اقدامات خوبی انجام شده اما نمیدانم چرا تعلیم و تربیت در اولویتهای بعدی قرار گرفته است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه امروزه بسیاری از آسیبهای اجتماعی به وفور در جامعه رشد میکند و شاهد آن هستیم، تصریح کرد: اگر دچار گسست نسلها شدیم و والدین با فرزندان ارتباط قدیمی را ندارند و ارتباطهای عاطفی کاهش یافته و ما هر روز در جامعه دچار چالشهای جدید میشویم به این علت است که نخواستیم از ظرفیت و نیروی موجود در جامعه استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه امروزه اتکا به منابع فیزیکی و طبیعی کافی نیست و دنیا روی اندیشه و فکر انسانها تمرکز کرده است، گفت: جایگاه ما در این راه کجاست؟ اگر ما تصمیم به حرکت داریم باید جایگاه آموزش و پرورش را مشخص کنیم.
قائدیها با بیان اینکه راه توسعه جامعه از منابع انسانی میگذرد و برای اینکه جامعه به رشد و بالندگی برسد باید این شعار محقق شود، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید در این مسیر حرکت نویی داشته باشد و از ظرفیتهای موجود از جمله توان بازنشستگان استفاده کند.
وی بیان کرد: من در مقایسه بین خودم با مدیر کلهای آموزش و پرورش زمان قبل احساس ضعف دارم و گاهی احساس میکنم به غلط در جایگاه برخی آنها قرار گرفتم.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: مصداق این را میتوان به بسیاری دبیرستانها مانند دبیرستان ادب و عملکرد آنها طی سالیان قبل گسترش داد.
قائدیها با تاکید بر اینکه باید به علم، تعلیم و تربیت، فرهنگ و اخلاق در جامعه توجه بیشتری نشان داد، اظهار داشت: باید معلم جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدا کند.
وی گفت: چقدر از ارزشهای دیروز در مدارس امروز جاری است و چقدر معلمان دیروز که مرجع کامل دانش آموز بودند در فضای حقیقی و مجازی و کتاب تست و مرجع دانش آموز بودند، امروز هم وجود دارند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان بیان کرد: در گذشته حرکت معلمها و رفتار و سکنات آنها کتاب مرجع دانش آموز بود و او نیاز نداشت به چیزی دیگری مراجعه کند و آنچه مطالبه داشت در دستان معلم مییافت.
وی با اشاره به مسیر رسیدن معلمان به جایگاه گذشتگان خود تصریح کرد: یکی از راهها این است که بستر استفاده از تجربیات، توانمندیها، ارزشها، داشتهها، اخلاقیات و بزرگ منشی معلم قبل را برای معلم جدید آماده کنیم.
قائدیها بیان کرد: 2 سال قبل نامهای به مدارس ارسال شد که هر مدرسه سعی کند یک همکار بازنشسته را به عنوان مشاور برای دریافت تجربیات آنها کنار خود قرار دهد تا درس ادب و علم و اخلاق انتقال یابد اما اجرای طرح پشتیبانی نشد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از چالشهای امروز ما این است که معلمان به عنوان افرادی که بیش از 30 سال از عمر خود را در راه تعیلم و تربیت انسانها گذاشتهاند جایگاه خود را نیافتهاند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه در جامعه مردم قدرشناس معلمان هستند، افزود: باید قدر این افراد را بیشتر دانست و به آنها بها داد تا جامعه مسیر درست خود را طی کند.