قلعه‌نویی متهم ردیف اول

دامنه‌های شکست سنگین ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تا مدت گریبان تیم اصفهانی را رها نخواهد. ذوبی‌ها در حالی برابر سرخ‌پوشان تهرانی گوی رقابت را واگذار کردند که در هر دونیمه هیچ نشانی از یک تیم برنده را بروز ندادند.

امیر حسین احتشامی - اصفهان امروز : دامنه‌های شکست سنگین ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تا مدت گریبان تیم اصفهانی را رها نخواهد. ذوبی‌ها در حالی برابر سرخ‌پوشان تهرانی گوی رقابت را واگذار کردند که در هر دونیمه هیچ نشانی از یک تیم برنده را بروز ندادند. تیمی که در هر نیمه دو بار دروازه‌اش را روی مهاجمان فرصت‌طلب برانکو بازشده دید و در پایان با سنگین‌ترین شکست فصل خودش تا پایان هفته چهاردهم تهران را به مقصد اصفهان ترک کرد. البته ذوب‌آهن در هفته دهم لیگ هم با سه گل مغلوب پارس جنوبی شد و تصور بر این بود که این بازی یک دیدار استثنایی بوده و دیگر هرگز چنین نتیجه‌ای تکرار نخواهد شد. اما این تفکر خوشبینانه‌تنها چهار هفته بعد باطل و دریافت چهار گل از پرسپولیس به تاریخ باشگاه اصفهانی الصاق شد. اتفاقی که به نظر می‌رسد در تاریخ طول و دراز نبردهای این دو تیم بزرگ بی‌نظیر باشد.

قلعه‌نویی چه آسان تسلیم برانکو شد

شکست دور از انتظار ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس یک متهم اصلی بیشتر ندارد و او کسی نیست جز امیر قلعه‌نویی. سرمربی اسم‌ورسم‌دار اصفهانی که پیش‌بینی می‌شد روز دشواری را برای برانکو شاگردانش رقم بزند به‌راحتی آب خوردن اسیر تاکتیک‌های نه‌چندان پیچیده برانکو شد. سرمربی کُروات پرسپولیسی‌ها برای بازی با ذوب‌آهن از همان روش 1-3-2-4 خودش استفاده کرد. در این شیوه بازی‌هافبک‌های دفاعی و هجومی پرسپولیس یعنی کمال کامیابی نیا و محسن مسلمان نقش اصلی را بازی می‌کردند. ذوبی‌ها هم درست ضربه اصلی از میانه میدان دریافت کردند. جایی که مهدی مهدی پور و حمید بوحمدان باید خط میانی کارآمد میهمان را از کار می‌انداختند. اما برخلاف انتظار نه‌تنها چنین کاری انجام نگرفت بلکه پرس شدید بازیکنان پرسپولیس در یک‌سوم میانه زمین عملاً هافبک‌های ذوب‌آهن را از جریان بازی خارج کرد. در چنین شرایطی محسن مسلمان با آزادی عمل کامل در میانه‌های میدان جولان می‌داد و هم‌تیمی‌هایش را راه می‌انداخت. استفاده از تمام نقاط زمین برای فشار واردکردن بر خط دفاعی متزلزل ذوب‌آهن هم دیگر حربه تاکیتکی برانکو به شمار می‌رفت. ذوبی‌ها که در غیبت وحید محمدزاده آسمان ناامنی پیداکرده بودند هرگز با جانشین این بازیکن یعنی جورجی ولسانی گرجستانی نتوانستند در نبردهای هوایی توفیقی به دست آوردند و محمد نژاد مهدی هم به‌تنهایی کاری از دستش ساخته نبود. دریافت دو گل با ضربه سر گواهی بر این مدعاست. در این میان انتظار این بود که حداقل مربی کارآزموده‌ای چون قلعه‌نویی چاره برای پوشش نقاط ضعف تیمش بیندیشد. اما قلعه‌نویی بیشتر از اینکه اندیشه‌های تاکتیکی‌اش را بر تقویت کمربند میانی تیمش متمرکز کند اشکال کار را در بازی ضعیف مدافعان کناری و مهاجمان ذوب‌آهن دیده بود. تعویض مرتضی تبریزی با رجب‌زاده در ابتدای نیمه دوم تاوانی بود که مهاجم ذوب‌آهن برای از هدر دادن ضربه پنالتی داد. این در حالی بود که استنلی کی روش مهاجم برزیلی تیم اصفهانی کاملاً در چنگال مدافعان قبراق پرسپولیس اسیرشده و اجازه کوچکترین خودنمایی پیدا نمی‌کرد و اگر قرار به تعویض مهاجمان بود کی روش گزینه محتمل‌تری به نظر می‌رسید. به بازی فرستادن ربیع عطایا و محمد ستاری هم هرگز گره‌گشای تیم تحت هدایت قلعه‌نویی نشد تا سرخ‌پوشان تهرانی در پرگل‌ترین بازی فصلشان بی‌حرف و حدیث ذوب‌آهن را شکست دهند.

ذوب‌آهن باید اورژانسی تقویت شود

بازی پرسپولیس با ذوب‌آهن نشان داد اگر سبزپوشان اصفهانی در نیم‌فصل نقاط ضعفشان را با صید چند بازیکن کارآمد جبران نکنند نه‌تنها در لیگ برتر به‌جایی نخواهند رسید بلکه چه‌بسا در لیگ قهرمانان آسیا هم زنگ تفریح رقیبان خواهند شد. ذوب‌آهن بویژه در دو هفته اخیر برابر فولاد و پرسپولیس نمایش‌هایی ضعیف ارائه کرده و با دوشکست تیمی فاقد انسجام و اشتهای لازم برای پیروزی نشان داده است. کسب تنها سه پیروزی در 14 بازی فصل هم نشان از اشکالات جدی بی‌شماری در انگیزه بازیکنان و تاکتیکی‌ها بدون ثمر تیمی دارد. البته قلعه‌نویی چند بازیکن ذوب‌آهن همچون استنلی کی روش، حمید بوحمدان، اسماعیل شریفات و ایمان موسوی هرگز در حد انتظارات ظاهر نشدند تا عملاً خریدهای سرمربی ذوب‌آهن بی‌ثمر باشد. از سوی دیگر قلعه‌نویی مدعی است که به فوتبالی هجومی علاقه‌مند است و هرگز به ارائه یک نمایش دفاعی نمی‌اندیشد. برای تحقق چنین شیوه‌ای باید ابزار لازم نیز در اختیار سرمربی قرار گیرد. در حال حاضر چنین بازیکنانی که بتوانند کاملاً تفکرات تهاجمی قلعه‌نویی را اجرایی کنند، دیده نمی‌شود. البته شاید برخی بازیکنانی در سال‌های گذشته نشانه‌هایی از ویژگی‌هایی گلزنی و یا گل‌سازی را بروز داده باشند اما مقطعی بوده و تداوم لازم را نداشته است. اما همان‌گونه که پیش‌تر هم اشاره شد ذوبی‌ها علاوه بر این‌که از کمبود یک مهاجم گلزن طراز اول رنج می‌برند در میانه میدان هم بازیکن طراحی ندارند تا طراحی حملاتشان را بر عهده بگیرد. قاسم حدادی فر زمانی که روی فرم بود چنین نقشی را به‌خوبی ایفا می‌کرد اما در حال حاضر و با غیبت این بازیکن، میانه میدان ذوب‌آهن در بازی‌ها کاملاً منفعلانه عمل می‌کند و توانایی طراحی حملات را ندارد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار