پیشنهاد واگذاری بنز به مدیران مدارس
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش گفت : چند سال گذشته یکی از مؤسسات کنکور برای اینکه آموزشوپرورش با آن مؤسسه قرارداد ببندد، پیشنهاد داده بود که ٢٥ دستگاه بنز به مدیران مدارس بدهد
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش، روش جدید برای مقابله با لورفتن سؤالات امتحانات نهایی را تشریح کرد.
به گزارش ایلنا، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش، در نشستی که در وزارت آموزشوپرورش برگزار شد، در بخشی از صحبتهای خود در این رابطه اینطور گفت: «چند سال گذشته یکی از مؤسسات کنکور برای اینکه آموزشوپرورش با آن مؤسسه قرارداد ببندد، پیشنهاد داده بود که ٢٥ دستگاه بنز به مدیران مدارس بدهد». مدتی است بحث و گفتوگو در سطح مسئولان بلندپایه آموزشوپرورش و وزارت علوم و دانشگاه آزاد درباره حذف یا تغییر کنکور شروع شده است. چند روز پیش حتی وزیر علوم هم از اینکه حذف کنکور در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است خبر داد. درهمینحال روز گذشته معاون آموزش متوسطه وزیر آموزشوپرورش درباره حذف کنکور و سازوکار آن اظهار كرد: ما با حذف کنکور موافق هستیم، چراکه سوابق تحصیلی دانشآموزان برای ورود به دانشگاه نسبت به یک آزمون سنتی سه، چهارساعته مهمتر و تعیینکنندهتر است. بر اساس آخرین قانونی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، این قانون از حذف کنکور به پذیرش دانشجو تغییر نام داده است. وی با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش بنا بر مصوبات شورای پذیرش وظایف خود را به نحو احسن انجام داده و برخلاف آن چیزی است که گفته میشود
آموزشوپرورش همکاری لازم را ندارد، گفت: در متن قانون آمده است که سال اول برگزاری قانون پذیرش دانشجو سهم سوابق تحصیلی ٢٥ درصد باشد و بهتدریج در سالهای بعد افزایش یابد و باید به جایی برسد که ٨٥ درصد ظرفیتها از طریق سوابق تحصیلی انتخاب شوند. در سالهای گذشته ٢٥ درصد سوابق تحصیلی به امتحانات نهایی اختصاص یافته و درحالحاضر ٣٠ درصد سوابق تأثيرگذار است. معاون آموزش متوسطه اضافه کرد: در کنکور سال ٩٥ بنا بر مصوبه مجلس، تأثير قطعی سوابق به تأثير مثبت سوابق تغییر یافت و در کنکور سال ٩٦ هم به همین صورت بود و در کنکور سال ٩٧ نیز شورای پذیرش به این دلیل که وقتی برای جبران دروس وجود ندارد، تأثير مثبت سوابق را در نظر خواهد گرفت، البته آموزشوپرورش با این موضوع موافق نبود و تأکید داشت که باید تأثير قطعی سوابق لحاظ شود، چراکه در این صورت رتبه برخیها را افزایش یا کاهش میدهد. زرافشان با اشاره به موضوع امنیت و استانداردبودن سؤالات امتحانات نهایی اظهار كرد: در ارتباط با استانداردبودن سؤالات، هرساله دشواریسنجی انجام میشود و استانها در زمینه سطح پاسخگویی دانشآموزان گزارشهای خود را ارسال میکنند و در نهایت ارزیابیها
در این خصوص انجام میشود. وی با اشاره به اینکه سال گذشته شاهد بودیم سؤالات امتحانات نهایی یک ربع تا ٢٠ دقیقه لو رفتند، بهطوریکه برخی با گرفتن عکس، آن را در فضای مجازی منتشر کردند، اظهار كرد: در همین زمینه تدابیری اتخاذ شده تا زمانبندی بازگشایی سؤالات در هر حوزه امتحانی دقیقا مشخص باشد تا فرصتی برای انتقال سؤالات به بیرون وجود نداشته باشد. زرافشان با بیان این مطلب که اگر قرار باشد کنکور حذف شود، اولین گام تغییر قانون از طریق مجلس شورای اسلامی است، گفت: اطلاع دارم که در همین رابطه کارگروهی در مجلس تشکیل شده و قرار است در یک ارزیابی در قانون فعلی و امکانسنجی، امکانپذیربودن یا نبودن حذف کنکور را بررسی کنند، چراکه برخی، بهخصوص سازمان سنجش آموزش کشور معتقدند کنکور قابل حذف نیست. یکی از مطالبات ما این است که بخشی از تعرفه برگزاری کنکور باید به آموزشوپرورش تعلق گیرد، چراکه این ما هستیم که سابقه تحصیلی را ایجاد میکنیم. کنکور یک پدیده اجتماعی و یک مسئله قدیمی در ایران است و نباید انتظار داشت که بتوان بهسادگی آن را حذف کرد. وی درباره مافیای کنکور و فعالیت مؤسساتی که با موضوع کنکور اقدام به سودجویی از افراد
میکنند، گفت: سبک برگزاری آزمون ورودی دانشگاهها خودش این تجارت را ایجاد کرده است. قبولی در دانشگاه یک تکنیک و فن است و این مدل را یادگرفتن هزینه دارد. مؤسسات کنکور موجب انحراف در تعلیم و تربیت شدهاند و مادامی که روش کنکور را تغییر ندهیم این بازار وجود دارد. معاون وزیر آموزشوپرورش بیان کرد: چند سال گذشته یکی از همین مؤسسات برای اینکه آموزشوپرورش با آن مؤسسه قرارداد ببندد، پیشنهاد داده بود که ٢٥ دستگاه بنز به مدیران مدارس بدهد. گردش مالی در این مؤسسات کنکور بسیار زیاد است و حتی برخی از مؤسسات معروف تبلیغشان فقط هفت میلیارد تومان هزینه دارد. ما باید با حلکردن موضوع کنکور، مافیای اقتصادی که به آموزشوپرورش آسیب زده را کنترل کنیم یا جلوی فعالیت آنها را بگیریم، در غیر این صورت همین رویه ادامه پیدا خواهد کرد. این موضوع نیازمند تدابیر همهجانبه و مشترک دستگاههای مرتبط است.