آمریکا باید به تعهدات برجام عمل کند

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، برجام را بهترین نمونه برای برخورد با فعالیت های هسته ای ناآشنا دانست و گفت: آمریکا باید به تعهدات برجامی خود عمل کند.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، برجام را بهترین نمونه برای برخورد با فعالیت های هسته ای ناآشنا دانست و گفت: آمریکا باید به تعهدات برجامی خود عمل کند.

به گزارش ایمنا، این نماینده اتحادیه اروپا در نشست عصر سه شنبه - ۲۸ آذر - شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع بررسی گزارش دوره ای قطعنامه ۲۲۳۱ درباره برجام برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد. وی افزود: باید اذعان کنیم که ما در وضعیت بحرانی قرار داریم و این وضعیت از زمان عدم تایید برجام توسط رئیس جمهوری آمریکا ایجاد شد. ما به این تصمیم آقای ترامپ در حوزه سیاست داخلی آنها احترام می گذاریم، اما در بعد سیاست خارجی لازم است که آمریکا به تعهدات خود عمل کند.

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد ادامه داد: در ماه دسامبر جاری، تمامی طرف ها در جلسه ای گفتند که مایلند با حسن نیت به اجرای برجام ادامه دهند. برجام نمونه ای از بهترین نوع برخورد با فعالیت های هسته ای نا آشناست و از آن می توان در مناطق دیگر دنیا استفاده کرد.

وی تصریح کرد: ۹ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی نشان داده اند که ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده است. برنامه هسته ای ایران تحت نظارت دقیق بین المللی است و تا امروز این نظارت با دقت انجام شده است.

این نماینده مدعو در شورای امنیت اظهار کرد: وضعیت منطقه خاورمیانه در چند ماه گذشته به شدت پرتنش شده است و اتحادیه اروپا بارها از همه خواسته است که تنش ها را کاهش دهند. اتحادیه اروپا بارها از ایران خواسته است که از اقدامات نظامی تنش زا همچون تست موشک های بالستیک خودداری کند. وی با این حال تاکید کرد البته بحث موشکی ایران خارج از موضوع برجام است و برهم زدن برجام به خاطر موضوعی که به آن مربوط نیست، نتایج مطلوبی نخواهد داشت.

**ایتالیا:حمایت از برجام
همچنین «سباستیانو کاردی» سفیر ایتالیا در سازمان ملل که به عنوان تسهیل کننده سازمان ملل متحد در اجرای ۲۲۳۱ فعالیت داشت، در گزارش خود گفت ایران به دنبال ساخت راکتور آب سنگین اراک بر مبنای طرح اولیه خود نبوده و به برجام پایبند بوده است. وی تصریح کرد ایران هیچ غنی سازی و یا فعالیت توسعه ای در این راکتور انجام نداده است.

سفیر ایتالیا در سازمان ملل متحد یادآور شد ثبت ۲۴ طرح پیشنهادی در مورد برجام از طرف کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد که اجرای برجام حمایت بین المللی دارد. کاردی تاکید کرد: من با اطمینان می گویم که جامعه بین المللی از تمامی کشورهای عضو و سازمان های بین المللی می خواهد که از اجرای برجام حمایت کنند.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار