سهم اتوبوس‌های شهری از آلودگی اصفهان چند درصد است؟

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: مشکل امروز در خصوص آلودگی هوا این است که موضعی با این موضوع برخورد کرده‌ایم و اگر تصمیمی نيز می‌گیریم موضعی است در حالی که آلایندگی هوا نیازمند تفکرات بلند مدت است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: مشکل امروز در خصوص آلودگی هوا این است که موضعی با این موضوع برخورد کرده‌ایم و اگر تصمیمی نيز می‌گیریم موضعی است در حالی که آلایندگی هوا نیازمند تفکرات بلند مدت است.

علیرضا صلواتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: تعطیلی‌هایی که برای کاهش آلودگی هوا به وجود می‌آید تاثیری در ترافیک شهری ندارد و فقط موجب می‌شود که کودکان و نوجوانان به عنوان اقشار آسیب پذیر جامعه کمتر از منزل خارج شوند و گرنه در كاهش میزان ترافیک تاثیر آنچنانی ندارد.

وی افزود: راه کارهایی باید دنبال شود که میزان سفرهای درون شهری را با وسیله شخصی کاهش دهد، چراکه امروز میزان استفاده از حمل و نقل کاهش یافته و بیش از 50 درصد سفرهای شهری شهروندان اصفهان با خودرو شخصی صورت می‌گیرد ما در زمینه فرهنگ سازی دچار مشکل هستیم و باید با یک راهکار اصولی این موضوع را به سرانجام برسانیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان ادامه داد: مشکل امروز ما در خصوص آلودگی هوا این است که موضعی با این موضوع برخورد کرده‌ایم و اگر تصمیمی هم می‌گیریم موضعی است در حالی که آلایندگی هوا نیازمند تفکرات بلند مدت است و این یک نگاه همه جانبه را می‌طلبد یعنی همه دستگاه‌ها باید در گود آلودگی هوا ایفای نقش کنند چون طی این سال‌ها همه متوجه شده‌اند که یک دستگاه نمی‌تواند کارساز باشد.

صلواتی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های صنعتی و اصفهان به همراه مراکز پژوهشی در حال برآورد سهم منابع آلاینده هستند، تصریح کرد: امروز شاید به خاطر در چشم بودن اتوبوس‌های شهری مردم سهم آنها را در آلودگی بالا بدانند، اما سوال این است که واقعا 1000 دستگاه اتوبوس شهری چند درصد از سهم آلودگی را دارند؟ این در حالی است که هیچ اتوبوس آلاینده‌ای از پایانه‌های حمل و نقلی ما در ابتدای صبح خارج نمی‌شود و آنهایی هم دود می‌کنند در طی فعالیت روزانه دچار مشکل می‌شوند.

وی اظهار کرد: مدیریت شهری اصفهان برای کنترل آلودگی برنامه داشته و اعلام کرده است که خودروهای هیبریدی برای ورود به محدوده زوج و فرد مشکلی ندارند ولی مدیریت شهری نمی‌تواند برای قیمت بالای این خودروها کاری کند. اینجاست که معتقدیم باید همه در میدان کاهش آلایندگی فعال باشند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان تاکید کرد: در بحث اتوبوس برقی وارد شده‌ایم، اما هیچگونه تسهیلاتی در این خصوص به ما داده نشده است و حتی گمرک هم به ما کمک نکرده‌ است. اینکه در بحث اتوبوس‌های برقی در کجا قرار داریم باید واضح بگویم که در نقطه صفر هستیم امروز تفاهم نامه خريد 100 دستگاه اتوبوس برقی را با چینی‌ها امضا کرده‌ایم ولی اینکه مراحل بعدی چگونه باشد باید منتظر بمانیم.

صلواتی تاکید کرد: پیش بینی شده است که محدوده تاریخی اصفهان را به اتوبوس‌های برقی تجهیز کنیم و خطوط اصلی در مسیر مرکزی شهر اصفهان کاملا برقی شوند، اما برای رسیدن به این هدف نیازمند سیاست گذاری‌های کلان کشوری برای واردات گمرکی و تسهیلات دولتی هستیم که امیدواریم به دستمان برسد.

وی در خصوص موتورهای برقی گفت: متاسفانه بر اساس توافق نامه میان شهرداری اصفهان، معاونت ریاست جمهوری و کارخانه تولیدکننده موتوربرقی این کارخانه هنوز به تعهدات خود عمل نکرده است. هرچند ما در این زمینه گام‌های مهمی برداشته‌ایم و این موتورها را به تسهیلات به شهروندان از اوایل دی ماه ارائه خواهیم کرد، اما در این زمینه هم باید اداره برق با ما همکاری داشته باشد و برق رایگان برای این موتورها فراهم کند تا فرهنگ سازی آن تکمیل شود.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار