همدلی اقلیت‌ها و مسلمانان از دیرباز برقرار بوده است

صبح سومین روز سال نوی میلادی، استاندار اصفهان و همراهانش نخستین مهمانان کلیسای وانک اصفهان بودند تا به مناسبت تبریک نوروز ارمنیان با پیشوای مذهبی ارمنی‌های اصفهان و جنوب ایران دیدار داشته باشد.

مینا عباسپور - اصفهان امروز : صبح سومین روز سال نوی میلادی، استاندار اصفهان و همراهانش نخستین مهمانان کلیسای وانک اصفهان بودند تا به مناسبت تبریک نوروز ارمنیان با پیشوای مذهبی ارمنی‌های اصفهان و جنوب ایران دیدار داشته باشد. محسن مهرعليزاده، استاندار اصفهان ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح(ع) و ایام سال نوی میلادی خطاب به سیپان کاشجیان، پیشوای مذهبی ارمنی‌های اصفهان و جنوب ایران گفت: از دیرباز نه‌تنها در اصفهان که در کل ایران همزیستی مسالمت‌آمیزی بین مسلمانان و ارمنیان وجود داشته و آنها مورداحترام مردم ایران هستند. ارمنی‌ها همواره انسان‌هایی صالح و صادق بوده‌اند و این همراهی و برادری در همه زمان‌ها ادامه داشته است. مهرعلیزاده افزود: اقلیت‌ها همواره مورداحترام بوده‌اند، ولی در سطح دنیا افرادی هستند که می‌خواهند بین ادیان مختلف اختلاف ایجاد کنند که به اهداف خود برسند، این روزها عده‌ای به دنبال گسترش فرهنگ خشونت، ترور و بر هم زدن آرامش مردم هستند. آنچه می‌تواند ما را از گزند این اتفاقات دور نگه دارد فکر توحیدی، ایمان به خدا و رشد فرهنگی است که با اتحاد ادیان امکان‌پذیر است. در ادامه استاندار اصفهان افزود: تاریخ به ما نشان داده است که چه توطئه‌ها و خشونت‌هایی علیه ارمنیان صورت گرفته، ولی این ملت بزرگ که به صلح مشهورند با مقاومت توانستند بر این توطئه‌ها فائق آیند. بعد از بعثت پیامبر عده‌ای با مسیحیان و مسلمانان دشمنی کردند که همچنان این دشمنی ادامه دارد، اما با اعتقاد مشترک به خدا و آیین مسیحیت و اسلام، این وحدت پایدار مانده است و بابت آن خدا را شکر می‌گوییم. مهرعلیزاده افزود: همان افرادی که حضرت مسیح(ع) را با آن لطافت روح و مهربانی و صمیمیتی که داشت و همواره مردم را به صلح و صفا دعوت می‌کرد، مصلوب کردند اکنون نیز وجود دارند. دسته‌ای از آنها منافع خود را با استکبار جهانی به یک سمت آرایش داده و در مقاطع مختلف علیه جمهوری اسلامی توطئه کردند. وی خاطرنشان کرد: این عده بلافاصله بعد از انقلاب، ترور را آغاز کردند و بزرگان مذهبی و انقلابی را ترور کردند و ده‌ها هزار جوان و سران سیاسی کشور را کشتند. همچنین در حادثه هفتم تیرماه، ساختمان نخست‌وزیری را منفجر کردند و ۷۲ تن از سران سیاسی را به شهادت رساندند، پس‌ازآن نیز هشت سال جنگ تحمیلی را به راه انداختند. مهرعلیزاده با اشاره به جنگ تحمیلی و شهید شدن ۲۴۰ هزار نفر و چندین شهید ارمنی از سراسر کشور گفت: دشمنان و مستکبران در ادامه تحریم‌ها را بر ما اعمال کردند و فضای سیاسی وسیعی را علیه جمهوری اسلامی به وجود آوردند، اما ما باقدرت کاری می‌کنیم که این مزاحمت‌ها هیچ مشکلی برای کشور به بار نياورد. این مزاحمت‌ها و تحریک چندین نفر و تهدیدها مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند و این افراد نیز جواب خود را از مردم می‌گیرند. دشمن همیشه کار خود را انجام می‌دهد و ادامه این اغتشاش‌ها فقط دست دشمن را باز نگه می‌دارد؛ در همه دنیا برنامه‌های ترور، جنگ و خشونت مشخص است که ریشه در کجا دارد و امروز همه دخالت صهیونیسم را در بیشتر مناطق می‌بینند. مهرعلیزاده تصریح کرد: اگر نزدیک چهل سال پیش نظام جمهوری اسلامی به دنیا اعلام می‌کرد که بخش زیادی از توطئه‌ها از استکبار است، امروز بخش اعظمی از دنیا می‌داند توطئه زیر سر استکبار است.
بابت مجوزهای مراسم سال نو متشکرم
اما در ادامه اسقف اعظم ارمنی‌‌‌ها ضمن خوشامدگویی به استاندار اصفهان گفت: پیش‌ازاین هم دیدارهایی داشته‌ایم، اما این نخستین دیدار رسمی ما در سال جدید میلادی است و خوشحالم که ابتدای سال نو میلادی این اتفاق رقم خورده است. وی افزود: در برگزاری مراسم سال نوی ما هم استانداری و هم شهرداری اصفهان و منطقه همکاری‌های بسیار خوبی با ما داشته‌اند که در اینجا فرصت را غنیمت می‌شمارم از طرف جامعه‌ ارمنی‌های استان از مدیریت استان و شهر به خاطر ایجاد امکانات لازم برای برگزاری مراسم سال نو و میلاد حضرت مسیح (ع) تشکر می‌کنم.
مسئولان صبر و بردباری داشته باشند
سیپان کاشجیان در ادامه بیان داشت: به‌تازگی خبرهای بدی شنیده‌ام، ایران را مانند مجموعه بزرگ و یک طبیعت می‌بینیم که می‌توان با گل و سبزه آراسته‌اش کرد، اما افرادی هستند که می‌خواهند در این طبیعت آتش درست کنند و این مسائل تماماً از بیرون از کشور هدایت می‌شود. پیشوای مذهبی ارمنیان اصفهان و جنوب ایران گفت: در شرایطی که نظاره‌گر این اوضاع هستم در ابتدا برای بیشتر شدن لطف و محبت نسبت به یکدیگر دعا می‌کنم و بعد برای صبر و بردباری سران مملکت و مسئولان؛ همانطور که اشاره شد من باور دارم این مسائل پیش‌آمده، در بیرون از کشور ریشه دارد و دعا می‌کنم این اختلاف‌نظرها پایان یابد، بازهم برای حضور و تبریک‌های شما تشکر می‌کنم.
**
آمار نگران‌کننده از وضعیت جسمی مردم استان
61 درصد اصفهانی‌ها چاق و 89 درصد کم‌تحرک هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه شیوع اضافه‌وزن و چاقی در ایران 3/59 درصد است، گفت: شیوع چاقی در اصفهان به 3/61 درصد و شیوع کم‌تحرکی به 89 درصد رسیده است. به گزارش فارس، کمال حیدری در نشست خبری با موضوع «کنترل و پیشگیری از چاقی با تغذیه سالم» اظهار کرد: شعار امسال برای بسیج ملی تغذیه صحیح، «چاقی تهدید امروز و فردا، مراقب باشید» است. وی افزود: بیماری‌های غیر واگیر مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در کشور به‌حساب می‌آید، به‌طوری‌که 76 درصد کل بار بیماری‌ها در ایران به بیماری‌های غیرواگیر اختصاص دارد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان این‌که از مهمترین عوامل بیماری‌های غیر واگیر، تغذیه نامناسب، مصرف کم میوه و سبزی و همچنین کم‌تحرکی است، گفت: در حال حاضر بیماری‌های قلبی و عروقی علت اصلی مرگ‌ومیر در افراد بالای 30 سال است. وی با بیان این‌که طبق آخرین بررسی انجام‌شده در افراد بالای 25 سال در ایران، شیوع دیابت 5/9 درصد است، خاطرنشان کرد: این آمار در اصفهان به 6/11 درصد می‌رسد؛ همچنین کلسترول خون بالا در کشور 8/41 درصد شیوع داشته که این رقم در اصفهان 46 درصد است. حیدری با بیان اینکه شیوع اضافه‌وزن و چاقی در ایران 3/59 درصد است، عنوان داشت: شیوع چاقی در اصفهان به 3/61 درصد رسیده است؛ مصرف یک قوطی نوشابه در روز منجر به افزایش هفت کیلوگرمی وزن انسان در طول سال می‌شود. وی ادامه داد: شیوع کم‌تحرکی در افراد بالای 18 سال در ایران 3/90 درصد و در اصفهان 89 درصد است؛ بر اساس استانداردها، مصرف قند و شکر افراد روزانه 40 گرم است درحالی‌که این رقم در ایران به 66 گرم در روز می‌رسد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مناسبت‌ها و تفریحات ما با غذا گره‌خورده است، تأکید کرد: شعار امسال برافزایش مصرف میوه و سبزیجات و افزایش تحرکات بدنی تأکید دارد که راهبردهای اصلی این برنامه آموزش همگانی ثمربخش، آموزش گروه‌های خاص مؤثر بر فرهنگ و سواد تغذیه‌ای جامعه با همکاری‌های درون‌بخشی و بین بخشی است. وی با بیان این‌که انجام مطالعات میدانی و شناسایی عوامل و مشکلات اثرگذار بر سلامت تغذیه‌ای در منطقه درباره بیماری‌های غیر واگیر یکی از کارهای انجام‌شده است، بیان داشت: اجرایی کردن برنامه‌های مداخله‌ای به‌منظور بررسی شیوع، کنترل و کاهش عوامل و فاکتورهای شناسایی‌شده در منطقه درباره بیماری‌های غیرواگیر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان تغذیه و پزشکان با موضوع تغذیه در بیماری‌های غیر واگیر، بخش دیگری از فعالیت‌هایی است که به ثمر رسیده است. حیدری با بیان اینکه برگزاری جلسات آموزشی گروهی برای تمامی سنین و گروه‌های آسیب‌پذیر نیز ازجمله دیگر اقدامات جاری است، اضافه کرد: شناسایی و پیگیری درمان فشارخون بالا، دیابت و اختلالات چربی خون و چاقی و اضافه‌وزن، رژیم‌درمانی بیماران در معرض بیماری‌های غیر واگیر، استفاده از فضای مجازی، توزیع مواد کمک‌آموزشی در جامعه، برگزاری برنامه‌های ویژه در مدارس و استفاده از ظرفیت موجود در نهاد و ادارات نیز دیگر اقدامات خواهد بود.
**
ستون: خبر کوتاه
-‌ قطع گاز یک روز زودتر به مشترکان اصفهانی اعلام می‌شود
ایرنا: شرکت گاز استان اصفهان اعلام کرد: ازاین‌پس قطعی گاز در استان یک روز زودتر، در سه نوبت به‌صورت پیام تلفنی به مشترکان اعلام می‌شود. روابط عمومی شرکت گاز استان اصفهان هدف از اجرای این طرح مشترک با همکاری شرکت مخابرات را افزایش رضایتمندی مشترکان گاز طبیعی برشمرد و افزود: قطع گاز با هدف توسعه و تعمیر شبکه‌های گازرسانی در شهرها، روستاها و مناطق صنعتی در روزهای پیش رو رخ خواهد داد، بنابراین اجرای این طرح در کنار اطلاع‌رسانی به‌وسیله رادیو ضروری بود. بر اساس این طرح یک‌ساله، درصورتی‌که در منطقه‌ای از شهر قطعی گاز ایجاد شود حداقل یک روز قبل، اطلاعیه آن از طریق تلفن ثابت مشترکین واقع در آن منطقه در قالب پیام صوتی حداکثر در سه نوبت اعلان می‌شود تا مشترکان بتوانند پیش‌بینی لازم در این پیوند را انجام دهند. همچنین شرکت مخابرات متعهد شده است تا پیام‌های صوتی را از ساعات 9 صبح الی 13 و 16 الی 21 از شنبه تا چهارشنبه ارسال کند و در صورت موفق نبودن در ارسال پیام، ارسال‌های ناموفق در سه نوبت بر اساس برنامه زمان‌بندی ذکرشده ارسال شود. بیش از 24 هزار و 900 کیلومتر شبکه گاز و یک‌میلیون و دو هزار و 200 انشعاب گاز در سطح استان اصفهان وجود دارد. سالانه هشت درصد از گاز مصرفی کشور معادل حدود 20 میلیارد مترمکعب، در استان اصفهان مصرف می‌شود. از 107 شهر استان، 103 شهر از نعمت گاز طبیعی برخوردارند.
-‌ آغاز فاز سوم سنگفرش چهارباغ عباسی؛ به‌زودی
ایمنا: مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان گفت: فاز سوم سنگفرش چهارباغ عباسی حدفاصل خیابان آمادگاه تا میدان انقلاب به‌زودی در ماه جاری آغاز می‌شود. حسین جعفری اظهار کرد: پیاده‌ راه‌سازی چهارباغ عباسی در قالب طرح احیاء دولتخانه صفوی در دستور کار شهرداری قرار دارد، دولتخانه صفوی حدفاصل میدان امام (ره) تا محور چهارباغ بوده که بر اساس برنامه‌ریزی ابتدا میدان امام(ره) و خیابان‌های اطراف آن همچون خیابان‌های سپه و حافظ به پیاده راه تبدیل شد. وی افزود: سنگفرش محور چهارباغ عباسی به طول هزار و 100 متر در شش فاز تعریف شد تا خللی در هسته مرکزی شهر ایجاد نشود، که فاز نخست آن در ضلع شرقی چهارباغ از ۱۶ فروردین‌ماه امسال کلید خورد. مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ادامه داد: تاکنون فاز نخست و دوم این طرح در ضلع شرقی محور چهارباغ عباسی حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا خیابان شیخ بهایی و از خیابان شیخ بهایی تا آمادگاه تکمیل‌شده است و بزودی در ماه جاری نیز سنگفرش فاز سوم آن حدفاصل خیابان آمادگاه تا میدان انقلاب آغاز می‌شود.
**
ستون: خبر ویژه
-‌ تبدیل محله‌های اصفهان به فرصت‌های اقتصادی شهر
ایمنا: کارشناس ارشد معماری و طراحی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ۱۹۸ محله در سطح مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان وجود دارد، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا پنج سال آینده محله‌های شهر به فرصت اقتصادی تبدیل می‌شود. مسعود ثرایی با تأکید بر تبدیل محله‌ها به فرصت اقتصادی، گفت: در مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان، ۱۹۸ محله وجود دارد که به‌طور میانگین در هر منطقه بین هشت تا ۱۷ محله وجود دارد، در این راستا دسته‌بندی محله‌های شهر ازنظر برخورداری از خدمات شهری انجام و مشخص شد، محله‌های برخوردار از خدمات‌شهری در مناطق مرکزی و محله‌های کمتر برخوردار در مناطق حاشیه‌ای شمال، شرق و غرب شهر اصفهان قرار گرفته‌اند. وی با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای ارتقای سطح کیفیت زندگی شهروندان در محله‌های کمتر برخوردار برنامه‌ریزی دقیقی انجام داده است، افزود: شهرداری اصفهان با محوریت معاونت شهرسازی و معماری از سال ۹۱ تاکنون ۵۹ محله را از نظر اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، ترافیکی و کالبدی بررسی کرده و در این راستا مراکز محله‌ها، ورودی محله‌ها در جهت رونق بخشی به تعاملات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شهروندان، شخصیت‌ها و ویژگی‌های بارز هر محله و مسائل و معضلات کالبدی و ترافیکی محله‌ها بویژه گلوگاه‌ها با مشارکت و همفکری معتمدان و ساکنان محله‌ها شناسایی شد. کارشناس ارشد مدیریت معماری و طراحی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۰ محله دیگر برای اجرای طرح تبدیل محله‌ها به فرصت اقتصادی باقی‌مانده و اگر حداقل سالانه در ۳۰ محله طرح اجرا شود، تا پنج سال آینده تمام محله‌های شهر اصفهان به فرصت اقتصادی شهر تبدیل خواهد شد. وی تأکید کرد: تبدیل محله‌ها به فرصت اقتصادی ثمرات زیادی از نظر اقتصادی، اجتماعی و کاهش آلودگی هوا به همراه دارد که امیدواریم با اجرایی شدن کامل طرح، شهرداری بتواند رسالت خود را در ارتقاء سطح کیفی زندگی شهروندان انجام دهد.
-‌ دمای هوا در استان اصفهان کاهش می‌یابد
ایرنا: رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان اصفهان گفت: تحلیل نقشه‌های هواشناسی بیانگر کاهش فعالیت سامانه ناپایدار از اواخر وقت امروز و کاهش دمای هوا در 24 ساعت آینده است. حسن خدابخش افزود: وضعیت فعلی هوا توأم با افزایش ابرگاهی وزش باد شدید و طوفان‌های لحظه‌ای و محلی در مناطق جنوب، شرق و غرب پیش‌بینی‌شده است. وی با بیان اینکه صبح دیروز از فریدونشهر و بوئین و میاندشت بارش برف گزارش شد افزود: بارش برف در نواحی غرب و جنوب و احتمال بارش خفیف در برخی مناطق مرکزی و شرقی وجود دارد. وی با بیان اینکه وزش باد شدید در نواحی جنوبی، شرقی و غربی استان پیش‌بینی می‌شود گفت: دمای هوا در 24 ساعت آینده در بیشتر مناطق استان دو تا سه درجه سانتی‌گراد کاهش خواهد داشت. خدابخش برای هوای امروز کلان‌شهر اصفهان را آسمانی صاف تا کمی ابری و غبار صبحگاهی گاهی وزش باد پیش‌بینی کرد.
ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار