بیداری خوش هنگام ذوب آهن

تیم فوتبال ذوب‌آهن از چهار بازی نیم‌فصل دوم 10 امتیاز کسب کرده است.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز : تیم فوتبال ذوب‌آهن از چهار بازی نیم‌فصل دوم 10 امتیاز کسب کرده است. این آمار قابل‌تحسین، سبزپوشان اصفهانی را به‌عنوان بهترین تیم نیم‌فصل دوم معرفی می‌کند. ذوبی‌ها در هفته نخست نیم‌فصل دوم مقابل سیاه‌جامگان به نتیجه‌ای بهتر از تساوی نرسیدند اما موتور تیم قلعه‌نویی از بازی بعدی آغاز شد تا جایی که آنها گسترش فولاد، پیکان و سپاهان را از پیش رو برداشتند و عنوان بهترین تیم، نیم‌فصل دوم را در پایان هفته نوزدهم به خودشان اختصاص دهند. البته اگر بخواهیم دقیق‌تر سیر تحولی ذوبی‌ها را زیر ذره‌بین ببریم باید به بازی هفته چهاردهم شاگردان امیر قلعه‌نویی مقابل پرسپولیس اشاره‌کنیم. در آن بازی ذوبی‌ها شکست تحقیرآمیز 4 بر صفر را پذیرفتند و بعد از بازی با سرخ‌پوشان تهرانی در حالی که انتظار می‌رفت تیم اصفهانی غرق در بحران شود هفته بعد با شکست نفت تهران، بازیابی سریعی انجام دادند. پس‌ازاین بازی و فرارسیدن تعطیلات نیم‌فصل برنامه ترمیمی قلعه‌نویی آغاز شد. این سرمربی پرافتخار که در نیم‌فصل نخست از لحاظ آماری بدترین فصل فوتبالی خود را پشت سر گذاشت، با جذب بازیکنان موردنظرش و البته بهبودی مهره‌های کلیدی‌اش به شرایط ایده آل و دلخواه خود نزدیکتر شد. قلعه‌نویی با جذب بختیار رحمانی از پیکان و اکبر ایمانی از پدیده نشان داد که به دنبال ترمیم خط میانی تیمش است. با بازگشت قاسم حدادی فر و مهدی رجب‌زاده نیز دست قلعه‌نویی برای ارنج هافبک‌های موردعلاقه‌اش بازتر از قبل شد. ذوبی‌ها در سه هفته اخیر با سه برد متوالی مقابل گسترش فولاد، پیکان و سپاهان جهش فوق‌العاده‌ای در جدول داشته‌اند و بی‌شک حضور بازیکنان تازه‌وارد و تکمیل پازل تاکتیکی قلعه‌نویی مهمترین عامل تحول آنها به شمار می‌رود. بختیار رحمانی و اکبر ایمانی زوج خط میانی سبزها، به‌نوعی ورژن جوان شده زوج حدادی فر با رجب‌زاده به‌حساب می‌آیند که در این هفته‌ها تأثیر انکارناپذیری در تغییر ضرباهنگ تیمی‌شان داشته‌اند. مرتضی تبریزی و میلاد فخرالدینی نیز زوج گلزن ذوبی‌ها در دو بازی اخیر بوده‌اند که در فاز تهاجمی تیمشان مؤثرترین مهره‌های قلعه‌نویی به شمار می‌روند. ردپای این زوج در سه برد متوالی ذوب‌آهن کاملاً مشهود است و به نظر می‌رسد حلقه مفقوده قلعه‌نویی در نیم‌فصل نخست در ارنج تیمش پیداشده و ازاین‌پس باید شاهد روزهای بهتر این تیم اصفهانی باشیم.
ذوب آهن دومین تیم برتر گلزن
ذوبی‌ها تا پایان هفته نوزدهم 26 بار موفق به گشودن دروازه حریفان شده‌اند. بر این اساس سبزپوشان اصفهانی پس از تیم پرسپولیس که 31 گل زده در کارنامه‌اش دیده می‌شود، عنوان دومین تیم گل زن لیگ را به خودشان اختصاص می‌دهند. این آمار همچنین نشان می‌دهد شاگردان امیر قلعه‌نویی در هر بازی به‌طور متوسط 3/1 گل به ثمر رسانده‌اند که آمار قابل‌توجهی به‌حساب می‌آید. البته نباید فراموش کرد که برد شش گله ذوبی‌ها در هفته ششم که یکی از پرگل‌ترین بازی‌های لیگ را رقم زد و آمار گل‌های زده تیم اصفهانی را به‌شدت افزایش داد.
وقتی خط دفاعی ذوب‌آهن مستحکم می‌شود
تیم فوتبال ذوب‌آهن لیگ فصل جاری را با دو دروازه‌بان و مدافعان میانی که چند سالی برای این تیم به میدان می‌روند، آغاز کرد. رشید مظاهری، وحید محمدزاده و محمد نژادمهدی در چند فصل اخیر پایه ثابت تیم اصفهانی به محسوب می‌شوند. امیر قلعه‌نویی هم با آگاهی از هماهنگی این مثلث سه‌نفره تغییری در آن به وجود نیاورد. در نیم‌فصل نخست لیگ همین خط دفاعی 19 بار مقابل حریفان تسلیم شد تا میانگین 2/1 گل در هر دیدار به ثبت برسد. این آمار غیرقابل‌قبول عاملی شد تا در نیم‌فصل نخست رتبه‌ای بهتر از نهمی به سبزپوشان اصفهانی تعلق نگیرد. شکست‌های پرگل برابر تیم‌هایی مانند پارس جنوبی جم در هفته دهم و پرسپولیس در هفته چهاردهم امیر قلعه‌نویی را بر آن داشت تا برای استحکام خط دفاعی تیمش به دنبال راه چاره‌ای باشد. او تغییری در ترکیب اصلی خط دفاعی تیمش ایجاد نکرد اما ظاهراً پس از شکست سنگین مقابل پرسپولیس سرمربی تیم اصفهانی تمرینات ویژه‌ای را برای مدافعانش در نظر گرفت و تا حدودی هم تاکتیک تیمش را از حمله همه‌جانبه به دفاع محتاطانه و حمله هوشمندانه تغییر داد. با این تغییر ذوبی‌ها در پنج بازی بعدی تنها دوبار دروازه‌شان باز شد و همین موضوع یکی از مهمترین دلایل صعود شگفت‌انگیز آنها در جدول رده‌بندی را رقم زد.ثبت آمار میانگین 4/. گل در هر بازی و مقایسه این آمار با میانگین 3/1 گل در هر دیدار تفاوت بسیار پرمعنایی دارد. اینکه ذوبی‌ها خوب دفاع می‌کنند و به‌موقع گل می‌زنند، درست مانند بازی جمعه پیش برابر رقیب همشهری است که با یک تاکتیک زیرکانه رقیب اصفهانی خود یعنی سپاهان را از پیش رو برداشتند.
ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار