هیجان نصف و نیمه در راند پایانی

پس از 30 هفته نبرد سخت و نفس‌گیر 16 تیم لیگ برتری، فردا با برگزاری هشت دیدار هفته پایانی این ماراتن 9 ماهه به پایان می‌رسد.

امیرحسین احتشامی- اصفهان امروز: پس از 30 هفته نبرد سخت و نفس‌گیر 16 تیم لیگ برتری، فردا با برگزاری هشت دیدار هفته پایانی این ماراتن 9 ماهه به پایان می‌رسد. در بازی‌های فردا تنها نتیجه سه بازی در جدول بسیار تأثیرگذار خواهد بود و پنج بازی دیگر تقریباً تشریفاتی به شمار می‌رود. سه تیم ذوب‌آهن، استقلال و سایپا برای نایب‌قهرمانی و کسب سهمیه مستقیم آسیا می‌جنگند و طبیعی است در هفته پایانی هم با تمام قوا برای رسیدن به این مهم تلاش کنند. در این میان شانس ذوب‌آهن برای تکمیل شاهکار نیم‌فصل دوم خودش بیش از دو تیم دیگر است چراکه آن‌ها باید در تهران با نفتی روبرو شوند که به لیگ دسته یک سقوط کرده و هیچ شانسی برای ماندن ندارد. ذوبی‌ها در صورت پیروزی مقابل حریف زرد پوش تهرانی به دلیل این‌که یک امتیاز بیشتر از استقلال و سایپا دارند عنوان نایب‌قهرمانی و کسب سهمیه مستقیم آسیا را به خودشان اختصاص خواهند داد؛ اما بدون شک دو رقیب دیگر یعنی آبی و نارنجی پوشان تهرانی هم‌چشم امید به ساق‌های بازیکنان نفت دوخته‌اند بلکه ترمز شاگردان امیر قلعه‌نویی را بکشند و آنها با شکست حریفان عنوان نایب‌قهرمانی را از چنگ سبزپوشان اصفهانی خارج کنند. البته استقلالی‌ها باید در نقش‌جهان سپاهان را از پیش رو بردارند و سایپا هم‌نبردی بسیار دشوار با پیکان را باید برگزار کند.
نایب‌قهرمانی در مشت ذوب‌آهن است
تیم فوتبال ذوب‌آهن فردا شاید یکی از آسان‌ترین بازی‌های فصل را پیش رو داشته باشد. جدال به تیمی که به لیگ دست یک سقوط کرده و کاملاً خالی از انگیزه است. این بازی اگرچه برای میزبان کاملاً تشریفاتی محسوب می‌شود اما حکم و مرگ و زندگی را برای نماینده شهر اصفهان دارد. آنها که سابقه سه نایب‌قهرمانی لیگ را در کارنامه دارند می‌توانند برای چهارمین بار این عنوان ارزشمند را تصاحب کنند به‌شرط آنکه نفت را شکست دهند. از آخرین قهرمانی ذوب‌آهن در لیگ برتر حدود هشت سال می‌گذرد و در لیگ نهم ذوبی‌ها همراه با منصور ابراهیم‌زاده به این مقام دست پیدا کردند. حالا برای این باشگاه اصفهانی که هرگز نتوانسته جام قهرمانی لیگ را به کارنامه افتخاراتش اضافه کند این فرصت فراهم است تا حداقل به گونه نمادین رتبه دوم جدول را به دست آورد و سهمیه مستقیم آسیا را بگیرد. البته اگر ذوبی‌ها در نیم‌فصل نخست با همین صلابت تیم فصل دوم به میدان می‌رفتند بدون تردید رقابت شانه‌به‌شانه‌ای را با پرسپولیس برای قهرمانی برگزار می‌کردند اما امتیازی‌های حساس ازدست‌رفته در نیم‌فصل نخست هر سه تیمی که حالا شانس نایب‌قهرمانی دارند را از کورس رقابت با شاگردان برانکو عقب انداخت.
استقلال در جهنم نقش‌جهان
بدون شک فردا استقلالی‌ها در ورزشگاه نقش‌جهان جهنم واقعی را تجربه خواهند کرد. بازی با سپاهانی ناامید هرچند ظاهر ماجراست اما طلایی پوشان اصفهانی در این نبرد سنتی با تمام وجود به میدان خواهند آمد تا از خودشان اعاده حیثیت کنند. تیمی که در این فصل بدترین نتایج تاریخ حضور در لیگ برتر را به دست آورد و شانس آورد که یکی از نامزدهای سقوط به لیگ دست یک نشد. سپاهانی‌ها که نقل و انتقالات فصل را با سروصدای فراوان، زودتر از همه تیم‌ها آغاز کرده بودند و تدارک وسیعی برای لیگ هفدهم دیده بودند خیلی زود همه رشته‌هایشان پنبه شد چراکه رتبه آن‌ها در نیم‌فصل بهتر از دوازدهمی جدول نبود. در نیم‌فصل دوم هم همین سیر نزولی ادامه پیدا کرد تا جایی که مسئولان باشگاه چاره را در قطع همکاری با منصور ابراهیم‌زاده دیدند. ابراهیم‌زاده چند روز پیش از رویارویی با پرسپولیس بروی نیمکت پرافتخارترین تیم لیک نشست اما این مربی اصفهانی هم عملاً تاکنون که تنها یک هفته به پایان رقابت‌ها باقی‌مانده است نتوانسته کاری از پیش ببرد. بر این اساس شاید بازی فردا تنها شانس ابراهیم‌زاده برای اثبات توانایی‌هایش به هواداران سپاهان باشد. هوادارانی که چند فصلی است آب خوش از گلوی آنها پایین نرفته و نتایج ناامیدکننده تیم محبوبشان، آنها را به‌شدت آزرده‌خاطر کرده است؛ اما پیروزی مقابل استقلال این روزها به رؤیایی برای همه تیم‌های لیگ برتری تبدیلی شده است. تیمی که پس از آمدن وینفرد شفر به کابوسی برای دیگر تیم‌های لیگ برتری تبدیل‌شده است و تنها قلعه‌نویی این فرصت را پیدا کرد که استقلال را با این مربی آلمانی شکست دهد. آبی‌ها تهرانی که در نیم‌فصل رتبه‌ای بهتر از هفتمی جدول را کسب نکرده بودند در نیم‌فصل دوم کولاک کردند و پس از ذوب‌آهن عنوان بهترین تیم نیم‌فصل دوم را به خودشان اختصاص دادند. همین نتایج خیر کننده هم به آبی‌ها تهرانی این فرصت را داد تا در هفته پایانی برای کسب عنوان نایب‌قهرمانی شانس داشته باشند و نبرد با سپاهان هم جنگ با پرافتخارترین تیم لیگ برتر برای همین عنوان و کسب سهمیه مستقیم آسیا به شمار می‌رود. بدون شک شفر همه داشته‌هایش را در بازی فردا به کار خواهد گرفت تا نُت پایانی لیگ را با استقلال به بهترین شکل اجرا کند بلکه به توقف ذوب‌آهن مقابل نفت، آنها با خاطره‌ای شیرین لیگ هفدهم را تمام کنند.
ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار