تئاتر اصفهان مخاطب را قادر به تفکر نمیکند
کارگردان تئاتر افرا گفت: بهرام بیضایی شکسپیر ایران است ، اگر جایی نام بهرام بیضایی برده شود غنا و جلا تکنیکی به اثر داده میشود و این موضوع برای تئاتر اصفهان حائز اهمیت است.
کارگردان تئاتر افرا گفت: بهرام بیضایی شکسپیر ایران است ، اگر جایی نام بهرام بیضایی برده شود غنا و جلا تکنیکی به اثر داده میشود و این موضوع برای تئاتر اصفهان حائز اهمیت است.
به گزارش ایسنا، احسان جانمی در نشست خبری نمایش افرا اظهار کرد: بهرام بیضایی بدون شک یکی از بزرگترین نمایشنامه نویس های تاریخ معاصر ایران است و بسیاری از افراد معتقدند ایشان بزرگترین نمایشنامه نویس تاریخ ایران به حساب میآید. و در نمایشنامه نویسی یک قله مرتفع محسوب می شود.
وی افزود: افرا در سال 1382 نوشته و در سال 1386 در تالار وحدت توسط آقای بیضایی نمایش داده شده؛ این نمایشی است که به دغدغه های اجتماعی و جامعه شناسی و غیر میپردازد. با توجه به اینکه زمان نگارش این متن متعلق به دوره پهلوی اول است، اما به دلیل تغییر نکردن بسیاری از مناسبات و روابط بین افراد که در اجتماع ایران وجود دارد امروزی بودن آن به وضوح حس می شود.
کارگردان تئاتر افرا ادامه داد: حرف اصلی در افرا این است که چگونه یک مظلوم قربانی ظالم میشود و چطور در این اتفاق انسانهای دیگر با سکوت برای حفظ منافع خود نقش دارند.افرا را یک محله به نفع یک آدم قدرتمند قربانی میکند و این بنظر من مسئله قشنگ ، قابل تامل، به روز و حتی جهانی ای است. نکته مهم این است که بسیاری از مفاهیم مهم فرهنگ شهروندی مثل نوع رفتار یا اینکه چگونه خشونت میتواند موجب پوسیدگی جامعه شود در این نمایش موج می زند.احترام گذاشتن به یکدیگر، احترام گذاشتن به حق همسایه و حقوق شهروندی و فرهنگ زندگی کردن در یک محله و یک شهر از اهداف فرهنگ شهروندی است.
جانمی با بیان اینکه افرا به دلیل وجود محتوای آن، به شدت یک کار انسانی است، اضافه کرد: این اثر از نظر شکل دارای یک نوآوری خاصی است که علت آن وجود تکنیک "منِ راوی" بوده و به محتوای آن که یکی از نمایشنامه های پر کار ایرانی است سخت نگاه کردم. برای من تعدد بازیگران چالش بزرگی بود چرا که این اثر صدویکمین اثر من بود و بعد از نمایش "مدآ" هدف این بود که کار خیلی سختی برای اجرا به روی صحنه ببرم که با بازیگران خوب شهرم این مهم رو انجام دادم .
وی تاکید کرد: یکی از اصلیترین دغدغه های کارگردان باید مخاطب باشد. من در این جا راجع به نیاز مخاطب که فرهنگ و آموزش است صحبت نمیکنم ولی بنظرم مخاطب امروز در درجه اول نیاز به حال خوب دارد. حال مردم را باید خوب کرد ، ورزش و یا تغذیه یک نیاز جسمی هستند و نیاز روحی آدم ها دیدن آثاری است که میتواند با ضمیر ناخودآگاه آن ها ارتباط برقرار کند و این ادعا را بزرگترین نمایشنامه نویس تاریخ معاصر ایران دارد.
کارگردان تئاتر افرا اظهار کرد: بیضایی بیش از هرکسی با ضمیر ناخودآگاه ایرانیها آشنایی دارد و به همین خاطر در اثر خود ارتباط عمیقی با روح و ضمیرناخودآگاه تماشاچی برقرار میکند و او را وادار به تفکر میکند. این روح آدم ها است که نیاز به خوب شدن دارد و این نمایش به خوبی میتواند حال روحی مخاطب را خوب کند.
جانمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه چرا 12 سال این نمایش در اصفهان به روی صحنه نرفته است، گفت: علت اصلی اینکه بعد از 12 سال این نمایش در اصفهان به روی صحنه رفت سختی تهیه و تولید آن بود چراکه با وجود متنی ساده و صحیح ،کاری بسیار سخت است. بیضایی هنوز زنده است و تا هست باید آثار فوق العاده زیباش را کار کنیم تا مردم ببینند و لذت ببرند.وی با بیان اینکه بهرام بیضایی شکسپیر ایران است ادامه داد: اگر جایی نام بهرام بیضایی برده شود غنا و جلا تکنیکی به اثر میدهد و این موضوع برای تئاتر اصفهان حائز اهمیت است. چراکه بیضایی صاحب 40 اثر نمایشی و بیش از 50 تحقیق هنری است.
این کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه اگر کارگردانی سواد تکنیکال نداشته باشد نمیتواند برخورد مناسبی با اثر داشته باشد، گفت: در این نمایش ما برای موسیقی لباس و طراحی صحنه از افراد کارآزموده استفاده کرده ایم تا بتوانیم کار خوبی ارائه دهیم.وی در پاسخ به این سوال که آیا مردم نیازمند تئاتر هستند یا خیر؟ گفت: امروز جامعه نیازمند دیدن تئاتر است و مسئولان باید این موضوع را متوجه باشند و تئاتری ها نیز به این موضوع ایمان پیدا کنند.
جانمی خاطرنشان کرد: تئاتر اصفهان دیگر مخاطب را قادر به تفکر نمیکند چراکه امروز تئاترهای کمدی سبک و جنگ مانند به روی صحنه میروند و این موجب میشود تا مردم به کمدی سبک عادت کنند.