افزایش دانشآموزان با نیازهای ویژه، هشداری برای استان اصفهان است
بنا به گفته رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان آمار دانشآموزان با نیازهای ویژه به ویژه دانشآموزان اوتیسمی درحال افزایش است که این روند روبه رشد میتواند زنگ هشداری برای این استان باشد.
بنا به گفته رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان آمار دانشآموزان با نیازهای ویژه به ویژه دانشآموزان اوتیسمی درحال افزایش است که این روند روبه رشد میتواند زنگ هشداری برای این استان باشد.
دانشآموزان با نیازهای ویژه به کودکانی گفته میشود که توانایی فهم و درک درسها و مهارتهای اجتماعی در آنها نسبت به سایر دانشآموزان کمتر و ضعیفتر است.
این دانشآموزان در گروههای نابینایان، ناشنوایان، بیماران اوتیسم، معلولان جسمی و حرکتی، کمتوان ذهنی، چندمعلولیتی و اختلالات یادگیری دستهبندی میشوند و به دلیل معلولیتها و ناتوانیهایی که دارند در مدارس ویژه یا کلاسهای تلفیقی تحصیل میکنند.
در راستای تعیین سطح یادگیری و توانایی دانشآموزان برای ورود به مدارس، کودکان در آستانه ورود به پیش دبستانی و پایه اول ابتدایی مورد پایش و غربالگری قرار میگیرند.
اما متخصصان علم پزشکی توصیه میکنند تا مادران باردار در هفتههای هشتم، یازدهم و شانزدهم بارداری آزمایشهای غربالگری ویژه کروموزوم ۲۱ و سندرم داون را انجام دهند و نیز افراد برای داشتن فرزندانی سالم از ازدواج در سنین بالا، ازدواجهای فامیلی و مصرف مشروبات الکلی و مخدرها منع میشوند.
همچنین پزشکی قانونی کشور برای نوزادان دارای نقص اثبات شده از لحاظ پزشکی که مورد تایید پزشکی قانونی قرار بگیرد مجوز سقط صادر میکند چنانچه در سال ۹۷ از ۷۴۹ نفر مراجعه کننده متقاضی دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان ۶۲۱ نفر موفق به اخذ مجوز سقط درمانی شدند.
این نوع سقط ها به تایید مراجع دینی رسیدهاست و در این زمینه فتواهای متعددی وجود دارد.
در سال تحصیلی جدید نیز ۹۰ هزار نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود به دبستان در ۵۶ پایگاه برای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی مورد بررسی قرارگرفتند.
براساس پژوهشهای انجام شده، تعداد دانشآموزان ابتدایی پایه اول با نیاز ویژه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در استان اصفهان ۶،۸۵ درصد بوده که نسبت به سال پیش از آن ۱.۵۳ درصد افزایش نشان میدهد.
در استان اصفهان نزدیک به ۸۵۰ هزار نفر دانشآموز درحال تحصیل هستند که هشت هزار و ۷۷۷ نفر از آنها دانشآموزان با نیازهای ویژه هستند.
از تعداد کل دانشآموزان با نیازهای ویژه بیش از پنج هزار دانشآموز در مدارس خاص و سه هزار و ۷۰۰ دانشآموز نیز در مدارس تلفیقی تحصیل میکنند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان در این باره گفت و گو با ایرنا گفت: اسناد فرادستی از جمله قانون اساسی و سند تحول بنیادین بر لزوم توجه به دانشآموزان با نیاز ویژه تاکید دارند و مهمترین موارد مدنظر برای این امر، سنجش دانشآموزان در بدو ورود به آموزش و پرورش و غربالگری آنها و نیز تدوین برنامههای موردنیاز دانشآموزان استثنایی است.
محسن الماسی با بیان اینکه در چهارسال اخیر تنها پنج واحد آموزشی به مدارس استثنایی استان افزوده شدهاست، افزود : اکنون ۱۰۹ مدرسه خاص در استان اصفهان فعالیت دارد.
وی با اشاره به اینکه آمار کلاسهای دانشآموزان با نیاز ویژه روبه افزایش است، بیان کرد: در سالهای اخیر کلاسهای زمینی افزایش داشته و نیز به تاسیس کلاس درس در مناطق محروم و روستایی اقدام شدهاست.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با بیان اینکه این اداره کل در تلاش برای پوشش حداکثری و شناسایی دانشآموزان با نیازهای ویژه است تصریح کرد: تراکم آموزشی کلاسهای این دانشآموزان در استان ۳ تا ۱۱ نفر در هر کلاس است و ناگزیر به پایین نگهداشتن آمار دانشآموزان این کلاسها هستیم زیرا همین تعداد دانشآموز معادل اداره کلاسی با ۳۰۰ دانشآموز معمولی انرژیبر است.
وی اظهارداشت: تا چندسال پیش دانشآموزان نابینا و ناشنوا زیاد بودند اما اکنون این دانشآموزان رشد منفی داشته و در مقابل دانشآموزان اوتیسمی درحال افزایش هستند.
الماسی درخصوص منابع انسانی موردنیاز در این بخش نیز اضافه کرد: تا سال ۹۶ یکهزار و ۱۱۳ معلم و دبیر ویژه دانشآموزان استثنایی در استان فعال بودند اما اکنون این آمار به ۹۰۱ دبیر و معلم کاهش یافته است که برای تامین کسری این منابع انسانی ناچار به جذب نیروهای منطقهای به صورت خرید خدمت هستیم.
دانشآموزان با نیازهای ویژه استان اصفهان با مشکلات زیادی مانند تامین هزینه سرویس رفتوآمد، داشتن فضاهای آموزشی و ورزشی استاندار و مناسب شرایط خود و نیز هزینههای درمانی و توانبخشی بالا مواجه هستند.
در این مدارس علاوه بر آموزش برخی دروس، به منظور آمادگی این دانشآموزان برای ورود به جامعه، مهارتهای فنی وحرفهای و توانبخشی از جمله کاردرمانی و گفتاردرمانی نیز ارائه میشود که همه موارد یادشده هزینههایی برای خانوادههای آنها به دنبال دارد.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان هزینه درمانی مورد نیاز دانشآموزان استثنایی در استان را ۲۰ میلیارد ریال تخمین زد و ادامه داد: با وجود اعتبار ۴۸۶ میلیون تومانی در سالجاری اما ارائه خدمات درمانی و خدمترسانی به این دانشآموزان افزایش داشتهاست.
وی گفت: با کمک و همیاری خیران در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تعداد یکهزار و ۵۸۸ دانشآموز با نیازهای ویژه از خدمات درمانی رائه شده توسط این اداره بهرهمند شدند که این تعداد در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ به یکهزار و ۹۷۱ نفر افزایش یافت.
الماسی در ادامه کمبود فضای آموزشی و ورزشی، کمبود نیروی انسانی، مشکلات رفتوآمد و مسائل درمانی و خدمات توانبخشی را از جمله چالشهای حوزه آموزش و پرورش دانشآموزان استثنایی برشمرد و تاکیدکرد: هیچ فضای استانداردی در حوزه آموزشی و ورزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در استان وجود ندارد درحالی که بسیاری از استانهای کشور هشت یا ۹ فضای استاندارد دارند.
وی یادآورشد: خانواده دانشآموزان استثنایی برای پرداخت هزینه رفتوآمد فرزندان خود با مشکل مواجه هستند درحالی که در سایر شهرها این هزینهها با شهرداریهاست و البته اکنون مقرر شده ۳۰ درصد هزینه رفتوآمد این دانشآموزان را شهرداری و شورای شهر اصفهان پرداخت کنند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به اینکه برخی از این دانشآموزان نیازمند یک سرویس اختصاصی و ویژه هستند افزود: میزان پرداخت هزینه رفتوآمد دانشآموزان استثنایی از ۱۳ درصد و چهار هزار و ۸۳۲ نفر در سال ۹۶-۹۵ به ۳۰ درصد برای پنج هزار و ۷۷ نفر در سال ۹۸-۹۹ افزایش یافتهاست.
وی در همین راستا خواستار تامین بخشی از هزینههای درمانی، حمایتی و توانبخشی این دانشآموزان توسط اعتبارات استانی، ساخت آموزشگاهها و سالنهای ورزشی استاندارد به همراه خوابگاه توسط تولیت موقوفه صارمیه شد و عنوان کرد: از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد، شورای شهر و فرمانداریها برای حمایت از دانشآموزان استثنایی استفاده شود.
الماسی قبولی ۱۰۱ نفر از ۱۹۸ متقاضی کنکور در دانشگاهها، توسعه مراکز اختلالات یادگیری با اولویت مناطق محروم، اهتمام در به کارگیری نیروهای متخصص در واحد سنجش، برگزاری کارگاههای توانمندسازی والدین، توسعه مراکز آموزشی و تخصیص نیروی انسانی در راستای تحقق عدالت اجتماعی و کسب رتبههای برتر در جشنوارههای تدریس و تولید محتوا و مسابقات مهارتی را از جمله دستاوردهای اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان دانست.
اما مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این باره گفت: بیشترین مشکل خانواده دانشآموزان استثنایی در زمینه تامین رفتوآمد فرزندانشان است و در خراسان و تهران تمامی این هزینهها توسط شهرداری تامین میشود.
محمد اعتدادی افزود: شایسته است پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، ۲ باب سالن ورزشی با تجهیزات مورد نیاز برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در شمال و جنوب اصفهان احداث شود.
وی همچنین به تحصیل برخی از دانشآموزان استثنایی در مدارس تلفیقی اشاره و تصریح کرد: آموزش تلفیقی این دانشآموزان در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
استاندار اصفهان نیز پیش از این در جلسه شورای آموزش و پرورش با ابراز تاسف از افزایش آمار دانشآموزان با نیاز ویژه، بر لزوم تشکیل کمیتهای ویژه متشکل از بهداشت، بهزیستی و گروه ژنتیک دانشگاه اصفهان در این زمینه تاکید کرده و گفته بود: باید بررسیهای بیشتری در راستای کاهش تولد نوزادان دارای معلولیتهای ذهنی و جسمی و اقداماتی بنیادی و اساسی در استان انجام شود.
به گفته عباس رضایی مقرر شده تا شهرداری اصفهان اعتباری حدود ۶ میلیارد ریال ویژه رفتوآمد دانشآموزان با نیاز ویژه (استثنایی) به آموزش و پرورش این استان پرداخت کند.
وی همچنین بر لزوم تولید برنامههای ویژهای در این زمینه از سوی شبکه تلویزیون اصفهان تاکید کرد و افزود: صداوسیما باید آگاهیهای لازم را در این زمینه به مردم و زوجهای جوان بدهد و ظرفیت مردمی نیز باید در زمینه آموزش و پرورش این دانشآموزان مورد بهرهبرداری قرار گیرد.
این دانشآموزان در گروههای نابینایان، ناشنوایان، بیماران اوتیسم، معلولان جسمی و حرکتی، کمتوان ذهنی، چندمعلولیتی و اختلالات یادگیری دستهبندی میشوند و به دلیل معلولیتها و ناتوانیهایی که دارند در مدارس ویژه یا کلاسهای تلفیقی تحصیل میکنند.
در راستای تعیین سطح یادگیری و توانایی دانشآموزان برای ورود به مدارس، کودکان در آستانه ورود به پیش دبستانی و پایه اول ابتدایی مورد پایش و غربالگری قرار میگیرند.
اما متخصصان علم پزشکی توصیه میکنند تا مادران باردار در هفتههای هشتم، یازدهم و شانزدهم بارداری آزمایشهای غربالگری ویژه کروموزوم ۲۱ و سندرم داون را انجام دهند و نیز افراد برای داشتن فرزندانی سالم از ازدواج در سنین بالا، ازدواجهای فامیلی و مصرف مشروبات الکلی و مخدرها منع میشوند.
همچنین پزشکی قانونی کشور برای نوزادان دارای نقص اثبات شده از لحاظ پزشکی که مورد تایید پزشکی قانونی قرار بگیرد مجوز سقط صادر میکند چنانچه در سال ۹۷ از ۷۴۹ نفر مراجعه کننده متقاضی دریافت مجوز سقط درمانی به مراکز پزشکی قانونی استان اصفهان ۶۲۱ نفر موفق به اخذ مجوز سقط درمانی شدند.
این نوع سقط ها به تایید مراجع دینی رسیدهاست و در این زمینه فتواهای متعددی وجود دارد.
در سال تحصیلی جدید نیز ۹۰ هزار نوآموزان پیش دبستانی و بدو ورود به دبستان در ۵۶ پایگاه برای سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی مورد بررسی قرارگرفتند.
براساس پژوهشهای انجام شده، تعداد دانشآموزان ابتدایی پایه اول با نیاز ویژه در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ در استان اصفهان ۶،۸۵ درصد بوده که نسبت به سال پیش از آن ۱.۵۳ درصد افزایش نشان میدهد.
در استان اصفهان نزدیک به ۸۵۰ هزار نفر دانشآموز درحال تحصیل هستند که هشت هزار و ۷۷۷ نفر از آنها دانشآموزان با نیازهای ویژه هستند.
از تعداد کل دانشآموزان با نیازهای ویژه بیش از پنج هزار دانشآموز در مدارس خاص و سه هزار و ۷۰۰ دانشآموز نیز در مدارس تلفیقی تحصیل میکنند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان در این باره گفت و گو با ایرنا گفت: اسناد فرادستی از جمله قانون اساسی و سند تحول بنیادین بر لزوم توجه به دانشآموزان با نیاز ویژه تاکید دارند و مهمترین موارد مدنظر برای این امر، سنجش دانشآموزان در بدو ورود به آموزش و پرورش و غربالگری آنها و نیز تدوین برنامههای موردنیاز دانشآموزان استثنایی است.
محسن الماسی با بیان اینکه در چهارسال اخیر تنها پنج واحد آموزشی به مدارس استثنایی استان افزوده شدهاست، افزود : اکنون ۱۰۹ مدرسه خاص در استان اصفهان فعالیت دارد.
وی با اشاره به اینکه آمار کلاسهای دانشآموزان با نیاز ویژه روبه افزایش است، بیان کرد: در سالهای اخیر کلاسهای زمینی افزایش داشته و نیز به تاسیس کلاس درس در مناطق محروم و روستایی اقدام شدهاست.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان با بیان اینکه این اداره کل در تلاش برای پوشش حداکثری و شناسایی دانشآموزان با نیازهای ویژه است تصریح کرد: تراکم آموزشی کلاسهای این دانشآموزان در استان ۳ تا ۱۱ نفر در هر کلاس است و ناگزیر به پایین نگهداشتن آمار دانشآموزان این کلاسها هستیم زیرا همین تعداد دانشآموز معادل اداره کلاسی با ۳۰۰ دانشآموز معمولی انرژیبر است.
وی اظهارداشت: تا چندسال پیش دانشآموزان نابینا و ناشنوا زیاد بودند اما اکنون این دانشآموزان رشد منفی داشته و در مقابل دانشآموزان اوتیسمی درحال افزایش هستند.
الماسی درخصوص منابع انسانی موردنیاز در این بخش نیز اضافه کرد: تا سال ۹۶ یکهزار و ۱۱۳ معلم و دبیر ویژه دانشآموزان استثنایی در استان فعال بودند اما اکنون این آمار به ۹۰۱ دبیر و معلم کاهش یافته است که برای تامین کسری این منابع انسانی ناچار به جذب نیروهای منطقهای به صورت خرید خدمت هستیم.
دانشآموزان با نیازهای ویژه استان اصفهان با مشکلات زیادی مانند تامین هزینه سرویس رفتوآمد، داشتن فضاهای آموزشی و ورزشی استاندار و مناسب شرایط خود و نیز هزینههای درمانی و توانبخشی بالا مواجه هستند.
در این مدارس علاوه بر آموزش برخی دروس، به منظور آمادگی این دانشآموزان برای ورود به جامعه، مهارتهای فنی وحرفهای و توانبخشی از جمله کاردرمانی و گفتاردرمانی نیز ارائه میشود که همه موارد یادشده هزینههایی برای خانوادههای آنها به دنبال دارد.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان هزینه درمانی مورد نیاز دانشآموزان استثنایی در استان را ۲۰ میلیارد ریال تخمین زد و ادامه داد: با وجود اعتبار ۴۸۶ میلیون تومانی در سالجاری اما ارائه خدمات درمانی و خدمترسانی به این دانشآموزان افزایش داشتهاست.
وی گفت: با کمک و همیاری خیران در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تعداد یکهزار و ۵۸۸ دانشآموز با نیازهای ویژه از خدمات درمانی رائه شده توسط این اداره بهرهمند شدند که این تعداد در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ به یکهزار و ۹۷۱ نفر افزایش یافت.
الماسی در ادامه کمبود فضای آموزشی و ورزشی، کمبود نیروی انسانی، مشکلات رفتوآمد و مسائل درمانی و خدمات توانبخشی را از جمله چالشهای حوزه آموزش و پرورش دانشآموزان استثنایی برشمرد و تاکیدکرد: هیچ فضای استانداردی در حوزه آموزشی و ورزشی برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در استان وجود ندارد درحالی که بسیاری از استانهای کشور هشت یا ۹ فضای استاندارد دارند.
وی یادآورشد: خانواده دانشآموزان استثنایی برای پرداخت هزینه رفتوآمد فرزندان خود با مشکل مواجه هستند درحالی که در سایر شهرها این هزینهها با شهرداریهاست و البته اکنون مقرر شده ۳۰ درصد هزینه رفتوآمد این دانشآموزان را شهرداری و شورای شهر اصفهان پرداخت کنند.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان با اشاره به اینکه برخی از این دانشآموزان نیازمند یک سرویس اختصاصی و ویژه هستند افزود: میزان پرداخت هزینه رفتوآمد دانشآموزان استثنایی از ۱۳ درصد و چهار هزار و ۸۳۲ نفر در سال ۹۶-۹۵ به ۳۰ درصد برای پنج هزار و ۷۷ نفر در سال ۹۸-۹۹ افزایش یافتهاست.
وی در همین راستا خواستار تامین بخشی از هزینههای درمانی، حمایتی و توانبخشی این دانشآموزان توسط اعتبارات استانی، ساخت آموزشگاهها و سالنهای ورزشی استاندارد به همراه خوابگاه توسط تولیت موقوفه صارمیه شد و عنوان کرد: از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد، شورای شهر و فرمانداریها برای حمایت از دانشآموزان استثنایی استفاده شود.
الماسی قبولی ۱۰۱ نفر از ۱۹۸ متقاضی کنکور در دانشگاهها، توسعه مراکز اختلالات یادگیری با اولویت مناطق محروم، اهتمام در به کارگیری نیروهای متخصص در واحد سنجش، برگزاری کارگاههای توانمندسازی والدین، توسعه مراکز آموزشی و تخصیص نیروی انسانی در راستای تحقق عدالت اجتماعی و کسب رتبههای برتر در جشنوارههای تدریس و تولید محتوا و مسابقات مهارتی را از جمله دستاوردهای اداره آموزش و پرورش استثنایی استان اصفهان دانست.
اما مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز در این باره گفت: بیشترین مشکل خانواده دانشآموزان استثنایی در زمینه تامین رفتوآمد فرزندانشان است و در خراسان و تهران تمامی این هزینهها توسط شهرداری تامین میشود.
محمد اعتدادی افزود: شایسته است پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی، ۲ باب سالن ورزشی با تجهیزات مورد نیاز برای دانشآموزان با نیازهای ویژه در شمال و جنوب اصفهان احداث شود.
وی همچنین به تحصیل برخی از دانشآموزان استثنایی در مدارس تلفیقی اشاره و تصریح کرد: آموزش تلفیقی این دانشآموزان در دستور کار آموزش و پرورش قرار دارد.
استاندار اصفهان نیز پیش از این در جلسه شورای آموزش و پرورش با ابراز تاسف از افزایش آمار دانشآموزان با نیاز ویژه، بر لزوم تشکیل کمیتهای ویژه متشکل از بهداشت، بهزیستی و گروه ژنتیک دانشگاه اصفهان در این زمینه تاکید کرده و گفته بود: باید بررسیهای بیشتری در راستای کاهش تولد نوزادان دارای معلولیتهای ذهنی و جسمی و اقداماتی بنیادی و اساسی در استان انجام شود.
به گفته عباس رضایی مقرر شده تا شهرداری اصفهان اعتباری حدود ۶ میلیارد ریال ویژه رفتوآمد دانشآموزان با نیاز ویژه (استثنایی) به آموزش و پرورش این استان پرداخت کند.
وی همچنین بر لزوم تولید برنامههای ویژهای در این زمینه از سوی شبکه تلویزیون اصفهان تاکید کرد و افزود: صداوسیما باید آگاهیهای لازم را در این زمینه به مردم و زوجهای جوان بدهد و ظرفیت مردمی نیز باید در زمینه آموزش و پرورش این دانشآموزان مورد بهرهبرداری قرار گیرد.