طرح جامع حمل و نقل استان اصفهان نیمه دوم امسال اجرا میشود
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: با تصویب طرح جامع حمل و نقل استان اصفهان در شورای عالی معماری و شهرسازی و شورای حمل و نقل و ترافیک کشور این طرح در نیمه دوم سال در استان اصفهان اجرا میشود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان، حجتالله غلامی با اشاره به مراحل پایانی تهیه طرح جامع حمل و نقل استان با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و مرکز تحقیقاتی راه مسکن و شهرسازی اظهار داشت: با توجه به اهمیت یکپارچگی حمل و نقل در استان، ضرورت دارد در تمامی طرحهای جامع شهری به اتصال سیستم حمل و نقل عمومی درونشهری و برونشهری توجه کافی شود که این توجه نقش مؤثری در افزایش ایمنی در جوار شهرها، جلوگیری از ترافیک شهرها در شهرهای اقماری و پیشگیری از توسعه حاشیهنشینی در شهرهای مادر خواهد داشت.
وی گفت: امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال طرح جامع حمل و نقل استان با رویکرد یکپارچگی و هماهنگی طرحهای توسعه عمران شهری به اتمام برسد و بتوانیم با تصویب این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی کشور و شورای حمل و نقل و ترافیک کشور این طرح را در نیمه دوم سال در استان اجرای کنیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: حتی در طرحهای موضعی بازآفرینی شهری نیز این امر باید لحاظ گردد که نقش مؤثری در باز زنده سازی شهری، استفاده از پتانسیلهای اقتصادی شهر و پیشبینی فضاهای ایستگاهی متناسب با توسعه شهری برای حمل و نقل بینشهری و برونشهری دارد که گاهی مؤثر در توسعه شهری و مجموعه شهری بر مبنای حمل و نقل عمومی است.
وی خاطرنشان کرد: در کلانشهر اصفهان تقاضای کافی برای حمل و نقل ریلی وجود دارد و با استمرار سیستم ریلی درونشهری میتوان گفت که کلانشهر اصفهان از نظر مصرف انرژی، نقش آلایندهها، ایمنی و نظم سفر موقعیت ممتازی را خواهد داشت.
غلامی بیان کرد: باید تغییر نگرشی نسبت به شهر اصفهان در مقابل حومه صورت پذیرد و مجموعه شهری یکپارچه مدنظر قرار گیرد. ازاینرو در سالهای اخیر به اتصال شهرهای جدید فولادشهر، مجلسی و بهارستان و شهرهای اقماری نظیر خمینیشهر، شاهینشهر، نجفآباد به شهر اصفهان از طریق قطار شهری نگاه ویژهای شده است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات امروزه عدم یکپارچگی و هماهنگی بین حملونقل درونشهری و برونشهری است، گفت: این دو بخش متولی متفاوتی دارند و در برنامهریزیهای یک بخش، بخش دیگر نادیده گرفته میشود و این امر کاملاً طبیعی است. زیرا متولیان موظف نیستند در پروژههای حمل و نقل شهری به پروژههای برونشهری و توسعه عمران شهری توجه کنند و بالعکس و هر کدام جداگانه برنامهریزی میکنند که در کشورهای پیشرفته سعی میکنند که طرحهای حمل و نقل با طرحهای توسعه عمران شهری همخوانی و یکسوئی داشته باشد.