میزان موفقیت در پروژه های سئو چگونه تعیین میشود؟
چه در حال بازاریابی برای یک کسبوکار B2B باشید و چه B2C، جستجوی ارگانیک به احتمال زیاد منبع اصلی ترافیک وبسایت شما است. از همه مهمتر، ترافیک ارگانیک بر مسیر خریدار تأثیرگذار است بنابراین نباید تاثیر آن بر رشد کسبوکار را دستکم گرفت.درست است که رتبهبندیها یکی از عوامل هستند، اما تنها عامل نیستند. دوران گزارشگیری سئو سایت در اصفهان تنها بر اساس رتبهبندی کلمات کلیدی به سر آمده است.
چه در حال بازاریابی برای یک کسبوکار B2B باشید و چه B2C، جستجوی ارگانیک به احتمال زیاد منبع اصلی ترافیک وبسایت شما است. از همه مهمتر، ترافیک ارگانیک بر مسیر خریدار تأثیرگذار است بنابراین نباید تاثیر آن بر رشد کسبوکار را دستکم گرفت.درست است که رتبهبندیها یکی از عوامل هستند، اما تنها عامل نیستند. دوران گزارشگیری سئو سایت در اصفهان تنها بر اساس رتبهبندی کلمات کلیدی به سر آمده است.
اگر آژانس سئو شما همچنان تنها بر رتبهبندی تمرکز دارد، وقت آن است که سوالات بیشتری بپرسید. میدانیم که دیدن بهبود رتبهبندیها برای شما جذاب است، اما رتبهها به تنهایی به تحقق KPIهای شما کمک نمیکنند. همانطور که «کوین ایندیگ» بیان میکند: «مدیران به مواردی چون درآمد، سهم بازار و رشد اهمیت میدهند». در نهایت، ما در تیم زهرا اصفهانی موفقیت سئو را از طریق درآمدی که از جستجوی ارگانیک ایجاد میشود و سایر KPIهای مهم ارزیابی میکنیم اما در کنار آن، مجموعهای از معیارهای جزئیتر را نیز زیر نظر داریم که نشانههای اولیه پیشرفت هستند.
درک معیارهای کلیدی سئو
در حالی که اولویتهای اصلی ما شامل درآمد، سهم بازار و رشد است، اهمیت دارد که به بهینهسازی و نظارت بر چندین معیار سنتی که برای سنجش موفقیت سئو استفاده میشوند نیز بپردازیم. دستیابی به این معیارها کمک میکند تا اطمینان حاصل کنیم در مسیر درستی برای رسیدن به اهداف کسبوکارتان قرار داریم. بنابراین، ما موفقیت سئو را بر اساس معیارهای زیر نیز میسنجیم:
1. ترافیک ارگانیک
درک تأثیر سئو بر کاربران و جلسات ارگانیک اهمیت دارد. برای برخی مشتریان، هدف ما افزایش تعداد کاربران جدید منجر به تبدیلها است؛ در حالی که برای دیگران، هدف جذب ترافیک ارگانیکی است که باعث بازگشت مجدد بازدیدکنندگان شود. در نهایت، به دنبال «ترافیک ارگانیک با کیفیت» هستیم ترافیکی که به رشد منجر میشود.
2. نظارت بر رتبهبندی کلمات کلیدی
درست است که رتبهبندی کلمات کلیدی اهمیت دارد و تاثیرگذار است: یک مطالعه بر روی ۴ میلیون نتیجه جستجو نشان داده که جایگاه اول ۲۷.۶ درصد از کلیکها را به خود اختصاص میدهد و جایگاههای اول و دوم بیشتر از جایگاههای سوم تا دهم کلیک جذب میکنند. تمامی برندها از بهبود دید در نتایج جستجو بهرهمند میشوند؛ این امر به افزایش کلیکها و تقویت اعتبار و شهرت منجر میشود.
3. ارزیابی بکلینکها
شاید بارها درباره کماهمیت شدن بکلینکها شنیده باشید، اما بکلینکها همچنان مهم هستند. در واقع، با تکامل جستجو به سمت نتایج هوش مصنوعی، ممکن است اهمیت بیشتری نیز یافته باشند. ما موفقیت سئو را تنها بر اساس تعداد بکلینکها نمیسنجیم. به دنبال لینکهای باکیفیت از دامنهها و آدرسهای مرتبط و زمینهدار هستیم. از نظر ما، اگر این لینکها مرتبط با صنعت یا محل نباشند، ارزشمند نیستند. در شرایط ایدهآل، هدف ما مشاهده بکلینکهایی است که ترافیک واقعی را به وبسایت شما ارجاع میدهند این گونه است که موفقیت بکلینکها را ارزیابی میکنیم.
4. تحلیل نرخ پرش، مدت زمان حضور در صفحه و صفحات به ازای هر جلسه
نرخ پرش، مدت زمان حضور در صفحه و تعداد صفحات به ازای هر جلسه همگی معیارهایی متفاوت هستند، اما هر کدام از آنها نشانهای از کیفیت ترافیکی است که از تلاشهای سئو جذب شده است. همچنان هدف، جذب ترافیک مناسب است؛ چرا که ترافیک ارگانیکی که به رشد کمک میکند، به سرعت و طی ۱۰ ثانیه پس از ورود سایت را ترک نمیکند.
درک نحوه همکاری سئو با سایر کانالها
احتمالاً درک عمیقی از مسیر خرید مخاطبان خود دارید اما آیا گزارشدهی شما هر مرحله از این مسیر را منعکس میکند؟ آیا شما هم مانند بسیاری، هنوز به ارجاع آخرین کلیک تکیه دارید؟ استفاده از ارجاع آخرین کلیک بسیار سادهتر است و سنجش موفقیت سئو بر اساس ترافیک ارگانیک تولید شده در آخرین جلسه منجر به تبدیل، تصویری زیبا ارائه میدهد. اما این تصویر کاملی نیست.
در این سناریو، این ترافیک ارگانیک بوده که کاربر را ابتدا به سایت شما جذب کرده و به اشتراک ایمیلی منجر شده است. اما در نهایت یک خبرنامه ایمیلی تبدیل واقعی را انجام داده است. بسیاری از اوقات، هنگامی که به دنبال ارزیابی بازگشت سرمایه یا موفقیت جستجوی ارگانیک، جستجوی پولی و حتی شبکههای اجتماعی هستید، تنها به تبدیل مستقیم نگاه میکنید.
1) عوامل موفقیت دیگر را نادیده نگیرید
سئو تنها به یک روش محدود نمیشود؛ بلکه در زمینههای مختلف برای کسبوکار ارزش افزوده ایجاد میکند. بنابراین، اگرچه اندازهگیری همه چیز در ارزیابی موفقیت سئو دشوار است، اما باید اطمینان یابیم که سایر مزایای سئو را دستکم نمیگیریم. این مزایا شامل موارد زیر است:
- افزایش اعتماد و اعتبار
- ارائه بینش از رفتار و تغییرات کاربران (بینشهای بازار و مصرفکننده)
- نرخهای تبدیل بهتر و تجربه کاربری (UX)
- افزایش دسترسی، آگاهی و شهرت برند (روابط عمومی)
2) افزایش اعتماد و اعتبار
برای درک این نکته که رتبهبندی برجسته و مداوم اعتماد ایجاد میکند، نیازی به مدرک روانشناسی مصرفکننده نیست. از سوی دیگر، عدم حضور در صفحه اول نتایج جستجو میتواند به شهرت شما در ذهن جستجوگر آسیب بزند.
3) ارائه بینش از رفتار کاربران و تغییرات آنها
با مدیریت حرفهای سئو، شما به دادههای ارزشمندی دسترسی خواهید داشت که به شما در تصمیمگیریهای قوی کسبوکار کمک میکند. حجم جستجوهای فصلی میتواند در زمانبندی عرضه محصولات تأثیرگذار باشد. تحقیقات کلمات کلیدی جغرافیایی میتواند به ارزیابی ریسک در گشایش مکانهای جدید کمک کند. همچنین، تحلیل رقابتی سئو میتواند نشان دهد که رقبا چگونه ترافیک ارگانیک ایجاد میکنند و استراتژیهای آنها را فاش کند؛ به این ترتیب، کسبوکار شما میتواند خود را سازگار و رقابت کند.
4) نرخهای تبدیل بهتر و تجربه کاربری (UX)
همکاری با یک آژانس یا متخصص سئو مسئول، به بهبود تجربه کاربری (UX) و نرخهای تبدیل سایت منجر میشود. تجربه کاربری یک فاکتور رتبهبندی است و افزایش نرخهای تبدیل نتیجه طبیعی این بهبودهاست. متخصصین سئو به اندازه هر فرد دیگری به نرخهای تبدیل علاقه دارند – ما میخواهیم بهترین نتایج ممکن را از تلاشهایمان ببینیم.
5) دسترسی، آگاهی و شهرت برند
با بهبود دید در جستجو، متخصصین سئو به افزایش دسترسی و آگاهی شما کمک میکنند که میتواند شهرت برند یا کسبوکارتان را بهبود بخشد. بیشتر از آن، یک آژانس سئو مسئول شما را به بهبود شهرت آنلاین ترغیب میکند تا سئو را بهبود بخشد.
پیشبینی موفقیت سئو
ما به خوبی میدانیم که سئو موفقیت یک شبه نیست. با توجه به فضای رقابتی، صنعتی که در آن فعالیت میکنید، سابقه کسبوکار شما و بهینهسازیهای موجود، سرعت دستیابی به نتایج قابلتوجه متفاوت خواهد بود. بنابراین، مهم است که به سئو به عنوان یک استراتژی بلندمدت نگاه کنیم. به همین دلیل، ما پیشبینی سئو را به مشتریان خود ارائه میدهیم که پایه برنامهریزی و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) ما را تشکیل میدهد همگی با هدف دستیابی به رشد.
درک کامل ابعاد موفقیت سئو
هنگامی که موفقیت سئو را بر اساس درآمد، سهم بازار و رشد ارزیابی میکنیم، به نوعی به نفع کسبوکار عمل کردهایم. ما میدانیم که هنگام تدوین بودجهها، سئو باید ارزش واقعی خود را برای یک کسبوکار اثبات کند. به همین دلیل، ما به اندازه خود شما به درآمد و رشدتان اهمیت میدهیم.
سئو هرگز به پایان نرسیده است. با ظهور نتایج مبتنی بر هوش مصنوعی در جستجو، نیاز به پشتیبانی برای پیمایش در این فضای جدید بیشتر خواهد شد و ارزش تصمیمگیرندگان ماهر روز به روز افزایش مییابد. سایت Search Engine Watch به درستی بیان کرده است: «سئو بدون شک امروز مقرونبهصرفهترین کانال است»