چگونه آرتروز را با غذا شکست دهیم؟

تغذیه صحیح که همــه متخصصــان از آن صحبت می‌‌کنند بار خیلی از بیماری‌ها را کم می‌کند و موجب سلامت و طول عمر می‌‌شود. تمام تلاش محققان بهداشت و سلامت این است که مردم سالم پیر شوند و کمتر رنج بیماری ببینند.

اصفهان زیبا: تغذیه صحیح که همــه متخصصــان از آن صحبت می‌‌کنند بار خیلی از بیماری‌ها را کم می‌کند و موجب سلامت و طول عمر می‌‌شود. تمام تلاش محققان بهداشت و سلامت این است که مردم سالم پیر شوند و کمتر رنج بیماری ببینند.

ویدا رحیمی، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شماره 2 در ادامه درباره نقش تغذیه در آرتروز صحبت می‌کند: آرتروز یک بیماری مفصلی است که در آن غضروف مفصلی آسیب دیده و تخریب می‌شود در نتیجه استخوان نزدیک مفصل تغییراتی پیدا کرده و برجستگی‌های کوچک استخوانی به نام استئوفیت در اطراف آن به‌وجود می‌آید. بعضی ها این بیماری را به ساییدگی مفصل و برخی آن را به نام استئوآرتریت می‌شناسند. این بیماری اغلب در دهه دوم و سوم زندگی شروع می‌شود و در سن ۷۰ سالگی همه افراد کمابیش آن را تجربه خواهند کرد. آرتروز یک بیماری پیش رونده و مزمن است که بهبودی قطعی ندارد. در بسیاری از موارد، اولین مرحله اصلی در درمان آرتروز، رساندن وزن به حد ایده ئال است. وزن اضافی باعث ایجاد فشار روی مفاصل و در نتیجه تشدید عوارض آرتروز می‌شود.

مجازها
استفاده‌ از يک‌ رژيم‌ ‌متعادل‌ و تقریبا گیاهی‌(حاوی فيبر)، که غنی از ميوه‌ها و سبزيجات تازه، ماهی، دانه‌ها و غلات سبوس‌دار و سويا می‌تواند به‌ مقدار قابل‌ توجهی‌ از التهاب‌ مفاصل‌ بكاهد.‌ این مواد‌غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر ویتامین‌هـــای‌E، C، بتا کاروتـــن، ویتامیــــن‌D، ریزمغذی‌هایی مثل سلنیوم، روی و منیزیم و سایر مواد‌معدنی موجود در ساختار استخوان‌هاست که برای سلامت مفاصل مفید است. اسيدهای‌ چرب‌ امگا‌3 که در مواد‌غذایی نظیر ماهی، گردو و سویا موجود است التهابات‌ را كاهش‌ و خشكی‌ و درد را تخفيف‌ می‌دهد.این ترکیبات برای ترمیم غضروف‌های از دست‌رفته بسیار مفید است. مصرف‌ منظم‌ سبزيجات‌ و ميوه‌ها، به‌ویژه ميوه‌های‌ غنی‌ از ويتامينC(کیوی، هلو، سیب و پرتقال، گيلاس، آلبالو، انگور و انواع توت‌ها) همچنین سبزیجاتی نظیر جعفری، شاهی،کرفس‌، کلم‌پیچ و هویج اهميت‌ فراوانی‌ دارد، زيرا ‌ ويتامين‌ cموجود در این ترکیبات موجب‌ ترميم‌ غضروف‌های‌ آسيب‌ديده‌ می‌شود و از پيشرفت‌ بيشتر بيماری‌ می‌كاهد. ويتامين‌ Eنيز از شدت‌ درد می كاهد و التهابات‌ را كاهش‌ می‌دهد، بنابراين‌ مصرف‌ جوانه‌ گندم، كلم‌ بروكلی‌ و انواع‌ مغزها‌(گردو بادام و...)برای‌ افرادی‌ كه‌ آرتروز دارند، بسيار مناسب‌ است. غلات کامل ‌شامل جودوسر، محصولات تهیه شده از گندم سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، ارزن و جو نیز به تجربه ثابت شده در بهبود علایم آرتروز موثرند.از جمله غذاهای مفید دیگر منابع حاوی گلوکزآمین و کندورایتین است‌ که منابع آن پاچه، پای مرغ و قلم و... است. ادویه‌جاتی مانند زردچوبه، زنجبیل‌ و زعفران خاصیت ضد‌التهابی دارندکه به طور سنتی برای درمان آرتروز و سایر دردهای استخوانی استفاده می‌شود.

ممنوعیت‌ها
درمقابل این مواد‌غذایی مفید برخی از مواد‌غذایی نیز سلامت استخوان را تهدید کرده و سبب تشدید علایم یا درد می‌شود.برای مثال مصرف چربی‌های اشباع(پیه گاو، گوشت قرمز، فراورده‌های گوشتی مثل سوسیس و کالباس و جگر)‌، روغن‌های هیدروژنه یا جامد، غذاهای پرچرب و سرخ شده به دلیل ایجاد اسیدیته بالای محیط داخلی مفاصل، باعث درد بیشتری در مفاصل و درنتیجه التهابات آنها می‌شوند. حذف مهارکننده‌های جذب کلسیم نظیر گوشت قرمز، لبنیات پرچرب، تخم‌مرغ، الکل، قهوه، اکثر شیرینی‌جات و غذاهای شور و نیز غذاهای دارای اگزالات بالا مثل اسفناج، زغال‌اخته، آلوها و ریواس می‌تواند در کاهش علایم و درد آرتروز موثر باشد.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار