انصافی: نمیدانم چرا تئاتریها سراغ داستانهای خارجی میروند
بازیگر سریال "میوه ممنوعه" گفت: مقصر اصلی وضعیت حال حاضر تئاتر ایران دولت، وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی است. پیشتر بودجه مشخصی برای تولید آثار نمایشی در نظر گرفته می شد اما هم اکنون دولت از همه چیز شانه خالی کرده است.
بازیگر سریال "میوه ممنوعه" گفت: مقصر اصلی وضعیت حال حاضر تئاتر ایران دولت، وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی است. پیشتر بودجه مشخصی برای تولید آثار نمایشی در نظر گرفته می شد اما هم اکنون دولت از همه چیز شانه خالی کرده است.
جواد انصافی بازیگر، نمایشنامه نویس و کارگردان تلویزیون و تئاتر در گفتوگو با میزان، درخصوص فعالیت های حال حاضر خود در عرصه هنر گفت: این روزها نمایش "نوروزخوانی" را ساعت هشت شب درپردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه داریم. این تئاتر از ابتدای نوروز روی صحنه رفته و تا پایان فروردین ماه به کار خود ادامه خواهد داد.
وی فرهنگ ایرانی اسلامی را منبع بی پایان سوژه های ناب نمایشی دانست و افزود: آیین های ایرانی و اسلامی پشتوانه غنی فرهنگی دارند که متاسفانه هنوز از سوی نمایشگران واکاوی درستی نشده است و همین عاملی شده کارگردانان جوان بیشتر به سمت آثار خارجی و غربی بروند. در سالهای اخیر کار فرهنگی مناسبی در خصوص فرهنگ بومی ما نشده است.
کارگردان نمایش "کل عنایت" با تاکید بر وجوح نمایشی فرهنگ ایران افزود: به عنوان مثال من پنج سال در مورد فرهنگ عامیانه و نوروز تحقیق کرده ام و شای جالب است بدانید چرا مردم قبل از عید پیش از شستن فرش ها خاک آن را می گیرند. این به دلیل آن است که خاک و گرد و غبار روی فرش باعث مخلوط شدن رنگ ها در هنگام شسته شدن می شود. همین بخش بسیار کوچکی از فرهنگ پرباری است که هیچ کارش بی دلیل نبوده است.
وی در همین راستا ادامه داد: به طور مثال سبزه کاشتن و گذاشتن در هفت سین صرفاً برای تکمیل هفت سین نبوده است. بلکه مادران ما انواع مختلف دانه ها را می کاشتند تا ببینند در ابتدای سال کدام دانه بهتر رشد می کند تا در آن سال آن بذر را در کشاورزی استفاده کنند.
بازیگر سریال "میوه ممنوعه" رواج آثار نمایشی خارجی را نامناسب دانست و اضافه کرد: دلیل اصلی رجوع کارگردانان به آثار خارجی نوعی تنبلی است. زیرا آثار خارجی حاضر و آماده اند ولی برای کار روی آثار ایرانی نیاز به تحقیق و پژوهش است و متاسفانه این کارگردانان حوصله لازم برای این تحقیقات را ندارند. متاسفانه کسی این روزها پنج سال از وقتش را برای این نمی گذارد که کدام سین را باید در ابتدا در سفره هفت سین گذاشت.
وی گیشه زدگی را مشکلی عمده در تئاتر عنوان کرد و افزود: این روزها تئاتر ایران به سمت بیزینس رفته و برای جذب تماشاگر تهیه کنندگان از هر گونه چهره ای روی صحنه استفاده می کنند. البته در این میان کارهای خوب هم تولید می شود اما کلیت تئاتر به سمت گیشه محور شدن رفته است. البته این را هم فراموش نکنیم وقتی حمایتی صورت نپذیرد راهی به جز این راه برای زنده ماندن تئاتر نمانده است.
انصافی نبود حمایت دولتی را نامید کننده خواند و خاطرنشان کرد: مقصر اصلی وضعیت حال حاضر تئاتر ایران وزارت ارشاد و مرکز هنرهای نمایشی است. پیشتر بودجه مشخصی برای تولید آثار نمایشی در نظر گرفته می شد اما هم اکنون وزارت ارشاد از همه چیز شانه خالی کرده و به اصطلاح کار را به بخش خصوصی واگذار کرده است.