در ایران به بدلکاران زن اهمیت نمیدهند/ دستمزد بدلکاران نسبت به خطراتی که به جان میخرند، ناچیز است
عاطفه صحرایی میگوید: متاسفانه در ایران بهطور کلی به بدلکار اهمیت داده نشده و به خانمهای فعال در این حوزه اصلا اهمیتی داده نمیشود. خانمهای بدلکار چه به لحاظ تمرینی و چه به لحاظ کاری و رفتن به پروژههای مختلف با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
بدلکاری یکی از حرفههای مهم در سینمای جهان به شمار میآید که سینما و تلویزیون ایران نیز از آن بیبهره نیست ولی شاید به دلیل فقدان ژانر اکشن در ایران هنوز بدلکاران ایرانی آنچنان که باید نتوانستند پتانسیلهای خود را به نمایش بگذارند. عاطفه صحرایی یکی از بدلکاران ایرانی است که به گفته خود کار را با ارشا اقدسی آغاز کرده و در فیلمهایی همچون «مسخرهباز»، «قانون مرفی» و سریال «گلشیفته» به عنوان بدلکار حضور داشته است. او که به تازگی به همراه تعدادی از بدلکاران دیگر گروه بدلکاری «کربن» را راهاندازی کرده، از اهمیت داشتن یک تیم بدلکاری هماهنگ میگوید و معتقد است که بدلکاران ایرانی میتوانند آغازگر اتفاقات تازهای در این حرفه باشند.
وی درباره اهمیت استفاده از بدلکاران زن در پروژهها و چالشهایی که یک بدلکار زن در سینمای ایران با آن مواجه است، به ایلنا گفت: متاسفانه در ایران بهطور کلی به بدلکار اهمیت داده نشده و به خانمهای فعال در این حوزه اصلا اهمیتی داده نمیشود. خانمهای بدلکار چه به لحاظ تمرینی و چه به لحاظ کاری و رفتن به پروژههای مختلف با مشکلات بسیاری مواجه هستند. چون معمولا یک خانم در هر تیم بدلکاری حضور دارد، وقتی تیم بدلکاری میخواهد تمرین کند، همه گروه تمرین میکنند جز این یک نفر.
صحرایی در ادامه بیان کرد: به این ترتیب معمولا تمرینات بدلکار خانم به صورت فردی است چراکه نمیتواند با بقیه تمرین کند. علاوه بر این خیلی مشکلات دیگر بر سر راه بدلکاران خانم است که ازجمله آنها میتوان به دیدگاه جامعه اشاره کرد. اینکه آیا یک بدلکار خانم به صرف خانم بودن میتواند این کارها را انجام دهد یا خیر؟
وی همچنین درباره چگونگی موفقیت بدلکاران زن توضیح داد: در ایران به این صورت است که سرپرست، رهبر یا لیدر تیم در دیده شدن کل تیم تاثیر مستقیم دارد. شاید خیلی از بدلکاران خانمی که در این حرفه دیده شدهاند را در ایران بشناسیم ولی دلیل این اتفاق بیشتر به صرف اهمیتی بوده که رهبر تیم به آنها داده است. همچنین بدلکاری در ایران به صورت تیمی است. یعنی اگر تیم بدلکاری دیده شود و از آن تیم برای انجام پروژهای مختلف دعوت شود، قطعا بدلکار زن هم که در آن حضور دارد دیده میشود. اما در غیر اینصورت چنین اتفاقی را شاهد نیستیم.
این بدلکار در ادامه اظهار داشت: شخصا به همراه تعدادی دیگری از افراد چند سالی در گروه آقای ارشا اقدسی کار میکردیم که تجربه به شدت مفیدی بود و از او چیزهایی بسیاری یاد گرفتهایم. اما در حال حاضر از تیم آقای اقدسی جدا شدیم و تیم خودمان که نام آن «کربن» است را راهاندازی کردیم. تیم ما جوانترین تیم بدلکاری ایران است که میانگین سنی آن 21 سال است. سرپرست تیم ما امیرمحمد رضایی، جوانترین طراح بدلکاری ایران است که تاکنون در 20 اثر که بهترین فیلمهای ایرانی بودند، حضور داشته و رکوردهای مختلفی را به نام خود ثبت کرده است.
وی ضمن بیان اینکه اولین خانم بدلکاری است که طراحی مبارزه را برای فیلمهای سینمایی اکشن انجام میدهد، افزود: اکنون به عنوان طراح مبارزه در فیلم سینمایی مشغول به کار هستم که در سینمای ایران اتفاقی تازه به شمار میآید. چراکه در یک فیلم اکشن از جهت نوع کار میتوان گفت اولین کار اکشن سینمای ایران است.
صحرایی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به تبدیل بسیاری از بدلکاران خارجی به سوپراستارهای کنونی سینمای جهان، این امکان برای بدلکاران فعال در سینمای ایران نیز وجود دارد، اظهار داشت: بله این امکان وجود دارد ولی تعداد این افراد کم است. چون هر بدلکاری علاقمند به بازیگری نیست. اما در همین فیلمی که در حال کار هستیم، بدلکاری که عضو تیم ما بوده، قرار است به عنوان بازیگر هم معرفی شود. در نهایت باید بگویم سینمای ایران این امکان را در اختیار بدلکاران قرار میدهد اما صرف داشتن توانایی و علاقه برای حضور در آن حرفه نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
این بدلکار همچنین درباره وضعیت معیشتی بدلکاران و دستمزد آنان نیز بیان کرد: به هر ترتیب هرکار شرایط خاص خود را دارد. در بدلکاری نیز وقتی در تیم خودتان فعالیت میکنید، شرایط بهتری دارید. اما باید بگویم به نسبت خطراتی که برای ما وجود دارد، دستمزد خوبی دریافت نمیکنیم چراکه در اکثر پروژهها اصلا این خطرات برایشان مهم نیست، به ما میگویند از ارتفاع ۱۰ متری بپرید و هیچ چیز هم زیر پایتان نباشد. یعنی بدون اینکه امکانان سر صحنه را فراهم کنند چنین چیزی میخواهند. در نهایت باید بگویم با وجود تمام این خطرات دستمزدی که در نظر گرفته میشود، خیلی کم است.