اصلاحات طرح تفصیلی شاهین شهر حباب رکود ساخت و ساز را می شکند
شاهین شهر را میتوان اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران نامید و تلاش اعضای دوره های مختلف شورا برای آبادانی بهتر شهر کاملا مشهود است، دوره پنجم شورای اسلامی با نگاه حمایتی از سرمایه گذار و تصمیمات کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش خود را در اجرای ایده های خدماتی تفریحی برای شهروندان انجام می دهد.
شاهین شهر شهری مدرن با معماری منسجم در ۱۹ کیلومتری شمال شهر اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل میکند، واقع شده است، شهری با شهروندانی از اقلیت های مذهبی که زندگی مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر دارند. شاهین شهر را میتوان اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران نامید و تلاش اعضای دوره های مختلف شورا برای آبادانی بهتر شهر کاملا مشهود است، دوره پنجم شورای اسلامی با نگاه حمایتی از سرمایه گذار و تصمیمات کارشناسی فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش خود را در اجرای ایده های خدماتی تفریحی برای شهروندان انجام می دهد. در گفت و گویی کوتاه با رئیس شورای اسلامی شهر مهرداد مختاری نشستیم.
در ماه دهم از سال قرار داریم تا کنون چند درصد از بودجه مصوب شهرداری در سال 96 محقق شده است؟
متاسفانه شهرداری های کل کشور اوضاع خوبی از حیث درآمد ندارند و درآمدهای پیش بینی شده آنها محقق نشده و شهرداری شاهین شهر نیز با بیش از گذشت ۹ ماه حدود ۵۱ درصد از بودجه سال ۹۶ خود را وصول کرده است.
یکی از دلایل کاهش درآمدهای شهرداری رکود در بازار ساخت و ساز است، شهرداری شاهین شهر چطور با این مسئله روبرو شده است؟
بخش عمده ای از درآمد شهرداری ها به عبارتی 70 تا 80 درصد درآمدها مربوط به ساخت و ساز و صدورپروانه می شود، اما در شاهین شهر این درآمد در ردیف های دوم قرار دارد و با این تفاسیر به نوعی سایه رکود ساخت و ساز کشوری بر ما نیز تاثیر گذاشت و ابلاغ طرح جامع در سال ۹۴ و طرح تفضیلی در سال ۹۵ مزید بر علت شد و ساخت و ساز در شاهین شهر را با بحران جدی مواجه ساخته که در پی آن باعث کاهش شدید درآمدی شهرداری شده است.
- اصلاحات طرح تفصیلی حباب رکود ساخت و ساز را می شکند
همانگونه که گفته شد طرح تفصیلی و جامع شهری نیاز به اصلاحات اساسی دارد زیرا علاوه بر رکود ساخت و ساز، این طرح ها سایه سنگینی بر شاهین شهر انداخته، از جمله موارد قابل اصلاح، ارتفاع ساخت و ساز بود که در طرح جامع کاهش ارتفاع را داشتیم، چیزی که مسلم است این بود که همه مردم قصد انبوه سازی نداشتند اما متاسفانه طرح تفصیلی و ضوابطش حتی برای مردم عادی دردسرساز شده است، زیرا بسیاری از ضوابطش تغییر پیدا کرده که با شرایط مردم همخوانی ندارد. در این راستا اولین قدم دوره پنجم با پیگیری های نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی بود ملاقات با وزیر مربوطه بود که اجازه ورود به این بخش را گرفتیم و با دستور وزیر محترم راه و شهرسازی قرار شد موارد مد نظر شهرداری و شورای اسلامی بررسی گردد و در این راستا پس از تشکیل جلسات متعدد ضوابط طرح تفصیلی مورد بررسی مجدد قرار گرفت و تقریبا تمامی نظرات شهرداری و شورا در خصوص اصلاحات اعمال شد و جا دارد از تمامی مسئولین زیربط نیز تشکر کنیم.
در خصوص درآمدهای پایدار، یکی از روش ها جذب سرمایه گذار است که در این رابطه شاهین شهر طی چند سال گذشته و در دوره قبلی قدم های خوبی برداشته، در این دوره از شورا چه اقداماتی صورت گرفته؟
همانطور که گفتید دوره چهارم قدم های خوبی برداشته اما صرفا در بخش هایپرها، سیتی سنترها و ساخت و سازها در بخش تجاری بوده، دوره پنجم نگاه، چشم انداز و دید متفاوتی دارد و به سمت سرمایه گذاری در بخش های رفاهی،تفریحی و خدماتی معطوف می باشد، ما جلسات مختلفی برای اجرای شهرک سلامت برگزار کرده ایم، در بخش هتل سازی نیز موفق به جذب سرمایه گذار شده ایم، همچنین اقدامات و جلساتی برای تبدیل پسماند به برق داشته ایم. در کمپینگ ضلع شرق با مجموعه رفاهی تفریحی آبی، اقامتگاه بین شهری و نمایشگاه اتومبیل و در ضلع غرب احداث کمپینگ و نمایشگاه سنگ طرح هایی است که انشاا... با جذب سرمایه گذار آن را اجرایی خواهیم نمود.
متاسفانه این بخش نیز دارای مشکلات خاص خودش است و ما باید امنیت اقتصادی برای سرمایه گذار را فراهم کنیم زیرا تنها راه نجات شهر و شهرداری برای رسیدن به درآمدهای پایدار است که یکی از منابع پایدار جذب سرمایه گذار می باشد.
- نگاه شورای پنجم نگاه حمایتی از سرمایه گذار است
ما دستان سرمایه گذاران را می فشاریم و از حضور آنها در این شهر استقبال می کنیم، جا دارد سرمایه گذاران به ما نیز اطمینان کنند زیرا شاهین شهر پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری دارد.
در هر دوره شورا پروژه هایی آغاز می شود و بدهکاری های مالی نیز به دوره بعد منتقل می شود، اتفاق نامیمونی که در این دوره با آن روبرو شدیم این است که دیون پروژه ها آمده، اما پروژه نیمه تمام نداریم و پروژها پیش از تمام شدن افتتاح شده اند به عنوان مثال پروژه فرهنگسرای خانواده در خیابان عطار از این دست پروژهاست. حتی یک پروژه قابل ملاحظه که شورا و شهرداری بتوانند روی آن مانور دهند نداریم، تمامی پروژه ها کوچک و خرد هستند، نظر اعضای دوره قبل بر این بود که دوره جدید با فکر خودشان پروژه تعریف کنند، درحالیکه این حرفی منطقی برای شهرسازی و مدیریت شهری نیست.
- زیرساخت هایی برای دوره پنجم وجود ندارد
در بودجه سال جاری حتی یک پروژه شاخص و بزرگ که تعریف شده باشد و زیرساخت هایش را آماده کرده باشند وجود ندارد در واقع ما باید از صفر شروع کنیم. طرح ها و پروژهای در بودجه سال ۹۶ آمده است که حتی تملک هم نشده اند اما در بودجه تعریف شده اند و این اقدامی غیرکارشناسی است مانند احداث پارک کوهستانی در ضلع غرب .
از جمله پروژهای که در این دوره از شورای اسلامی برنامه ریزی شده است میتوان به اصلاح ورودی شهر از ضلع شرق (پل شهدای گرگاب)اشاره کرد، ورودی ضلع شرقی شاهین شهر به عنوان اصلی ترین ورودی زیبنده و شایسته این شهر نیست و در حال حاضر سه طرح به اداره کل راه و شهرسازی پیشنهاد داده ایم که امیدواریم بزودی با یکی از سه پیشنهاد ارائه شده موافقت گردد. یکی دیگر از طرح های اجرایی در میدان امام حسین(ع) واقع در شرق شاهین شهر می باشد، طرح زیرگذر از بلوار شهید محمد منتظری به بلوار ایت الله طالقانی و بلعکس است و پیش بینی می شود ابتدای سال آتی عملیات اجرایی آن آغاز گردد. به طور کلی ارائه خدمات عمرانی از قبیل رفاهی، ورزشی، فضای سبز و... را بر اساس نیازسنجی و اعتبار سنجی برای کلیه محلات بصورت گسترده در سطح شهر مد نظر است.
در مصاحبه های قبلی عنوان کرده بودین که شهرداری شاهین شهر در خصوص استخدامی طبق چارت سازمانی عمل نکرده و با نیروهای مازاد روبرو است چه تصمیمی در این رابطه دارید؟ِ
روی این موضوع خیلی حرف دارم، همانطور که پیش از این هم عنوان شده شهرداری با بحران مالی سنگینی روبرو است، در شرایط بسیار نامساعدی هستیم و با این حال بیشتر درآمدی که کسب می شود به سمت بودجه جاری می رود و از هزینه های عمرانی کاسته می شود، و من چون سابقه معاون عمرانی شهرداری را دارم اصلا از این وضعت راضی نیستم زیرا از بخش های عمرانی هر روز بیشتر فاصله می گیریم و این مورد برای هیچ شورا و شهرداری خوش آیند نیست و امیدواریم بتوانیم مشکلات را کنترل کنیم و به بخش های عمرانی سر و سامانی اساسی بدهیم.
- شهرداری شاهین شهر فراتر از چارت سازمانی رفته است
هر ارگان و سازمانی چارت سازمانی دارد و بر اساس نیازش نیرو جذب می کند، و جذب نیرو به هیچ وجه فراهم نیست. متاسفانه شهرداری ها فراتر از چارت رفته و این یک بار تحمیلی سنگینی برای شهرداری است، شهرداری یک سازمان خدمات رسان و صرفا متعلق به مردم است و هر ریالی که غیر از خودش هزینه شود، ضررش به مردم می رسد، ما موظفیم به عنوان نمایندگان مردم از هزینه های جاری کم کنیم و به هزینه های عمرانی و خدماتی مردم اضافه کنیم. حرکتی که در این رابطه شروع شد متاسفانه به صورت نادرستی به مردم انتقال و نشان داده شده که شاهد عکس العمل های نامناسبی بودیم و لازم است در اینجا برای شهروندان فرهیخته شهرم عنوان کنم که افزایش یک ریال بودجه جاری یعنی کاهش یک ریال بودجه عمرانی و نتیجه ان کاهش خدمات شهریست.چرا باید این رقم بالا برای بخش جاری هزینه شود.