اصفهان در مسیر حمل‌ونقل پاک

شورای ششم در راستای کاهش آلودگی هوا و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل عمومی در کلان‌شهر اصفهان اقدامات مناسبی انجام داده است و در تلاش است با مشارکت شهروندان و عملیاتی کردن پروژه‌های عمرانی در بخش حمل‌ونقل عمومی این امکان را فراهم کند تا استفاده بیشتر از مترو و حمل‌ونقل عمومی شهروندان برای سفرهای درون شهری محقق شود و کاهش آلودگی هوای اصفهان و پاکی محیط زیست انجام شود.

اصفهان در مسیر حمل‌ونقل پاک

در راستای کاهش آلودگی هوا و حرکت به سمت شهر پاک که از اهداف کلان شهرداری اصفهان است، توسعه خط مترو و حرکت ناوگان حمل‌ونقل عمومی به سمت برقی شدن مورد توجه قرار گرفته است و این برنامه می‌تواند در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشد؛ بر این اساس یک نمونه اتوبوس برقی به صورت آزمایشی وارد کلان‌شهر اصفهان شد.

تفاهم‌نامه‌ای نیز با هدف تکمیل خط دو مترو اصفهان و گسترش زیرساخت‌های مورد نیاز جهت استفاده از انرژی پاک در حمل‌ونقل عمومی در کلانشهر اصفهان بین شرکت مهندسی ساخت برق و کنترل " مپنا " و شهرداری اصفهان منعقده شده است، برای بررسی جزئیات بیشتر این مسئله با محمد نورصالحی ، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

در چه حوزه‌ای با شرکت " مپنا " تفاهم‌نامه امضا شده است؟

قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت " مپنا " روز سه‌شنبه _هفدهم اسفندماه_ منعقد شده است، همچنین عملیات ساختمانی خط دو مترو اصفهان از سال ۹۶ شروع شده بود و مراحل اجرایی این پروژه به حدود ۴۰ درصد رسیده است، این عملیات شامل حفاری تونل از دو سمت به وسیله دو پیمانکار و اجرای عملیات سفت‌کاری ۱۶ ایستگاه بوده است که بعضی از این ایستگاه‌ها به اتمام رسیده و سفت‌کاری تعدادی نیز در حال انجام است. بخش عمده این پروژه شامل عملیات برقی، مکانیک، مخابرات، سیگنالینگ و ناوگان و تجهیزات دپو است که حدود ۷۰ درصد خط مترو را تشکیل می‌دهد. تاکنون برای خط دو مترو کاری انجام نشده بود و از گذشته یک فراخوان داده شده بود تا شرکت‌هایی که توان تأمین مالی همکاری، حتی با یک شریک خارجی را می‌توانند داشته باشند، بتوانند همکاری کنند. توانمندی اجرای این گونه عملیات در داخل کشور در مراحل مختلف از نظر امکانات فنی و مالی تحت بررسی قرار گرفت و در نهایت امکانات آن بررسی و سپس امضای تفاهم‌نامه با شرکت " مپنا " نهایی شده است.

شرکت " مپنا " برای ادامه روند پروژه خط دو مترو اصفهان چه وظایفی برعهده دارد؟

این تفاهم‌نامه روز سه‌شنبه _هفدهم اسفندماه_ سال جاری بین شرکت" مپنا " و شهرداری اصفهان منعقد شده است و بر اساس این قرارداد در طول ۴۸ ماه تمام طراحی، تهیه لوازم، مسائل، متریال ، تجهیزات برقی، مکانیکی، مخابراتی، ناوگان و تجهیزات دپوی خط دو مترو اصفهان به وسیله این شرکت با منابع ارزی خارجی" مپنا " تأمین خواهد شد، یعنی شرکت " مپنا " طراح، تأمین کننده مالی و مجری این برنامه است.

چه زمانی امکان راه‌اندازی خط دو مترو اصفهان فراهم می‌شود؟

در حال حاضر این قرارداد بین شرکت " مپنا " و شهرداری اصفهان امضا شده و وابسته به تصویب شورای اقتصاد کشور است. تأیید بانک مرکزی، معاونت سرمایه‌گذاری و وزارت اقتصاد انجام شده و باید در برنامه‌های آینده تأیید شورای اقتصاد نیز انجام شود، امید است در طول چهار سال آینده عملیات ساختمانی این پروژه به طور کامل به اتمام برسد و عملیات تأمین ناوگان، الکتریکال و مکانیکال آن نیز انجام شود، با انجام این دو اقدام به ویژه در بخش عمده برنامه‌ها شامل قراردادی که با شرکت مپنا منعقد شده است، این پروژه روند اجرایی به خود می‌گیرد و امکان راه‌اندازی خط دو مترو اصفهان فراهم می‌شود.

تردد اتوبوس‌های برقی در خطوط اصفهان چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

علاوه بر انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت " مپنا " در بخش اتوبوس‌های برقی ساخت داخل کشور همکاری بین شرکت " مپنا " و شرکت‌های "عقاب افشان " و "اسکانیا" فراهم شده است، در حال حاضر بسیاری از اتوبوس‌ها در شهر اصفهان از نوع دیزلی است که در سال ۱۳۹۶ از شرکت "عقاب افشان " یا "اسکانیا" خریداری شده است، اکنون این دو مجموعه با همکاری همدیگر خط تولید اتوبوس برقی را در اصفهان راه‌اندازی کردند و یک نمونه از این اتوبوس‌ها چند روز به صورت آزمایشی در شهر اصفهان تردد داشت و در خطوط اصفهان حرکت کرد و تفاهم‌نامه دومی نیز امضا شده است تا با همکاری مشارکتی شرکت " مپنا " و شهرداری اصفهان برای برقی شدن اتوبوس‌های برخی از خطوط اصفهان اقداماتی انجام شود و دیگر شاهد فعالیت اتوبوس‌های دیزلی در آن خطوط نباشیم.

نصب ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی چه زمانی محقق خواهد شد؟

برای جانمایی ایستگاه شارژ اتوبوس برقی و خودروهای برقی نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است و تا شهریورماه سال ۱۴۰۱ هفت محل شارژ خودروهای برقی از جمله خودروهای سواری و اتوبوس در اصفهان جانمایی می‌شود و شهرداری با تعیین محل مناسب، امکان نصب شارژر برقی را به شرکت " مپنا " ارائه می‌دهد؛ به این ترتیب اصفهان مجهز به شارژر ایستگاه خودروهای برقی از جمله خودروسواری و اتوبوس خواهد شد و خودروهای برقی به صورت تاکسی یا سواری‌های شخصی و اتوبوس‌ها می‌توانند در این ایستگاه‌ها شارژ شود، امید است سال ۱۴۰۱ سالی باشد که برقی‌سازی خودروها در اصفهان و حرکت خودروهای برقی شخصی، تاکسی و اتوبوس شروع شود، این اقدام در کشورهای پیشرفته از قبل انجام گرفته است و بدون تردید در ایران با انجام این عملکرد، اصفهان جز اولین شهرهای مجهز به ایستگاه شارژ خودروهای برقی خواهد شد.

اقدامات انجام شده در راستای تکمیل خط دو مترو و برقی‌سازی اتوبوس‌ها تا چه اندازه در توسعه حمل‌ونقل پاک اصفهان مؤثر است؟

در راستای برقی‌سازی و ایستگاه‌های شارژ قبلاً دستگاه‌های محدودی در تهران و مشهد نصب شده است و اصفهان نیز به این امکان مجهز خواهد شد، قطعاً تمام این اقدامات در جهت حمل‌ونقل پاک و عمومی و کاهش آلایندگی ناشی از حمل‌ونقل عمومی خواهد بود، سیاست‌های کلان شورای اسلامی شهر و شهرداری اصفهان این است که به مرور زمان و با سرمایه‌گذاری مستقیم شهرداری و سرمایه‌گذارانی مانند شرکت " مپنا " بتواند در این بخش فعال و پیشتاز باشد. امید است که سال ۱۴۰۱ با قراردادی که با شرکت مپنا " امضا شد و پیگیری مقدمات آن آغاز شده است؛ بعضی از مجوزها از بانک مرکزی و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی دریافت و مجوز شورای اقتصاد کشور نیز در این بخش گرفته می‌شود و به این ترتیب عملیات اجرایی تأسیسات برقی و خط دو مترو شروع شود.

تکمیل خط دو متروی اصفهان چقدر زمان نیاز دارد؟

برای تحقق این منظور مذاکره‌ای با بعضی از سرمایه‌گذاران انجام شده است و تکمیل عملیات ساختمانی خط دو مترو نیز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهد بود و مجموعه این اقدامات به کوتاه‌تر شدن زمان بهره‌برداری خط دو مترو کمک می‌کند، امید است در چهار سال آینده این اتفاق بیفتد و منابع داخلی شهرداری صرف سایر موارد توسعه حمل‌ونقل عمومی شود و سرعت بهره‌برداری خطوط یک و دو مترو افزایش یابد تا شهروندان زودتر بتوانند از این خطوط استفاده کنند و در ادامه شاهد کاهش ترافیک خیابان‌های اصفهان باشیم، این اتفاق علاوه بر کاهش ترافیک، کاهش تردد با وسیله نقلیه شخصی و کاهش آلودگی هوای اصفهان را به همراه دارد، امید است این اتفاق هدیه‌ای برای شهروندان باشد و شهر اصفهان بتواند به عنوان شهر پیشتاز در استفاده از حمل‌ونقل عمومی با مشارکت بیشتر و مسئولیت‌پذیری شهروندان گام‌های مؤثری در این مسیر بردارد.

ارسال نظر