جایگزینی لیزر گازی فولادمبارکه با مدل فیبری بومی‌سازی شده/ تاثیر در کاهش آلودگی هوا

پروژه جایگزینی لیزر ۱۰کیلو وات فیبری بومی‌سازی شده با لیزر گازی در شرکت فولاد مبارکه اصفهان توسط مرکز علوم فنون لیزر ایران و با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد.

جایگزینی لیزر گازی فولادمبارکه با مدل فیبری بومی‌سازی شده/ تاثیر در کاهش آلودگی هوا

به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، آیین رونمایی از پروژه جایگزینی لیزر ۱۰کیلو وات فیبری بومی‌سازی شده توسط مرکز علوم فنون لیزر ایران با لیزر گازی در شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

بومی سازی تولید جوش لیزری با هدف «کاهش مدت زمان عیب یابی و توقفات ناشی از لیزر گاز» در مدت زمان چهار سال و با هزینه ۹۳ میلیارد ریال انجام شده است که ۲۰ درصد سرمایه گذاری از تجهیزات داخلی و ۸۰ درصد از تجهیزات خارجی تامین شده است.

تعیین متغیرهای جوش با لیزر فیبری برای ضخامت‌ها و گریدهای مختلف حذف گازهای وارداتی با خلوص بالا جهت تولید لیزر گاز فرایند این پروژه است، قطع وابستگی از تکنولوژی انحصاری خارجی لیزر گازی و کاهش مدت زمان عیب یابی و توقفات ناشی از لیزر گازی و افزایش قابلیت اطمینان و پایداری تولید در تولید محصولات سرد از اهداف این پروژه است.

مدیرعامل فولاد مبارکه در این مراسم از اظهار داشت: به مدد تحریم‌ها صنایع ما با خودباوری گام‌های جدی در جهت خودکفایی برداشته است به نوعی که طی یک دهه گذشته همکاران ما در صنایع‌های مختلف با مهندسی معکوس تلاش مضاعفی در زمینه تولید داشتند.

محمدیاسر طیب نیا افزود: ادامه داد: فولاد مبارکه امروز بعد از یک دهه تحریم تلاش در صنایع بزرگ مثل فولاد به ۹۰ درصد خودکفایی رسیدیم صنعتی که به عنوان اولین صنایع مادر تحریم شد اما حالا داخلی سازی شده است.

بومی سازی تولید جوش لیزری در مدت چهارسال

وی گفت: تولید جوش لیزری با تکنولوژی روز دنیا و با همکاری با زیر مجموعه‌های سازمان انرژی اتمی بعد از چهار سال بومی سازی شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه گفت: قطعاتی که نقش گلوگاهی و اساسی در خط تولید داشتند امروز به مدد این همکاری داخلی‌سازی شده است، با امروز تکنولوژی روز دنیا جوش لیزری در نورد سرد محقق شد.

وی در توضیح این جوش لیزری بیان داشت: در گذشته سازندگان این محصول پاسخ ما را هم نمی‌دادند اما طی یک همکاری مشترک با زیر مجموعه‌های سازمان انرژی اتمی این مهم امروز محقق شد و در خط تولید قرار گرفت.

وی با بیان اینکه نگاه ما امروز به تکنولوژی‌های روز دنیا است گفت: ما با این نگاه جلو آمدیم و به سوی آینده می رویم، امروز علاوه بر اقداماتی که انجام شده است نگاه ما به حوزه نوآوری است، نگاهی که حتی تکنولوژی‌های روز دنیا هم ممکن است به آن دست پیدا نکرده باشند.

گام های جدی به کمک شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: در فولاد مبارکه و صنایع مرتبط در تلاش هستیم تا به کمک شرکت‌های دانش بنیان گام های جدی در آینده برداریم و در زمینه تکنولوژی‌های روز دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

در ادامه رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: انرژی هسته‌ای یکی از ظرفیت‌های اساسی برای پیشرفت علم و فناوری است و همچنین در همه زمینه ها راهگشاست و تاثیراتش در ابعاد گوناگون ظرفیت های ملی زندگی مردم قابل مشاهده است.

محمد اسلامی افزود: طرح رونمایی شده امروز توسط شرکت فولاد مبارکه یک راه حل نو و فناوری جایگزین برای تکمیل ظرفیت جوش لیزری است و ما با توجه به ظرفیت بالایی که دارد از آن پشتیبانی می کنیم.

اسلامی بیان داشت: محوری که الویت بسیار بالایی دارد و سازمان انرژی اتمی برای کل صنایع به صورت رایگان انجام داده است، موضوع ابزار دقیق هسته ای است، تمامی خطوط تولید و خطوط حساس کاربرد دارد.

وی اضافه کرد: با روحیه جهادی بالا که تولید کنندگان ما دارند طراحی، ساخت، تعمیر و نگهداری لیزر فیبری که از سوی خارج از کشور از ما دریغ شده بود انجام دادیم و کشور را در این زمینه بی نیاز کردیم و هم اکنون این طرح قابلیت صادرات هم دارد.

آورده لیزر فیبری برای صنایع تولیدی

رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص آورده لیزر فیبری برای صنایع تولیدی تاکید کرد: این طرح قابل قیمت گذاری و مقایسه نیست اما تقریبا یک دهم قیمت خارج از کشور است.

وی با بیان اینکه انرژی هسته ای یک سازمان حاکمیت با مرز دانش است، بیان کرد: وظیفه ما قدرت سازی و قوت سازی است به همین خاطر اگر صورت مسئله دست نیافتی در کشور باشد انرژی هسته آنجاست، انرژی هسته ای دریای بیکران فرصت ها در دست ملت است.

اسلامی گفت: دشمنان با اتهام پراکنی و با القای نادرست سعی دارند اهداف دستیابی ایران به انرژی هسته ای را وارونه جلوه دهند، آنها همواره سعی داشتند جلو پیشرفت ایران را بگیرند اما حالا ایران به نقطه ای رسیده که هر مسئله ای را با راه حل مطمئن ارائه و پشتیبانی می کند.

منبع: khabaronline-1848192

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار