درآمد سالانه هنر ۱۳ درصد کاهش یافت

نمایش ۶۰۰ اثر هنری در اصفهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در طول تاریخ هنرمندان و اندیشمندان بزرگی در اصفهان داشتیم یا به این شهر آمدند و ماندند گفت: این سرزمین رابطه خوبی بین هنر و هنرمند ایجاد می‌کرد به همین دلیل می‌توان گفت ما یک عقبه تاریخی درخشان در اصفهان داریم.

نمایش ۶۰۰ اثر هنری در اصفهان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه در طول تاریخ هنرمندان و اندیشمندان بزرگی در اصفهان داشتیم یا به این شهر آمدند و ماندند گفت: این سرزمین رابطه خوبی بین هنر و هنرمند ایجاد می‌کرد به همین دلیل می‌توان گفت ما یک عقبه تاریخی درخشان در اصفهان داریم.

IMG_20240907_231221_879-1024x682

سید مهدی سیدین‌نیا در نشست خبری نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان افزود: تعبیری که می‌شود این است که خاک اصفهان به‌گونه‌ای است که هم جذب‌کننده است و انسان را به خود می‌گیرد و هم تأثیرگذار است؛ گویا حضور در این سرزمین به‌خودی‌خود مسئولیت‌آور می‌شود، به‌ویژه در حوزه هنر و  بر این عقیده هستیم که هنر یک استعداد ذاتی است و خدا به هرکسی نمی‌دهد؛ ازاین‌رو اگر خداوند متعال به شخصیت، شخصی و قومی استعداد ذاتی داده باشد واقعاً در این سرزمین استعداد ذاتی که امر بالقوه باشد بالفعل می‌شود و اگر بالفعل باشد می‌تواند نقش، تولید و تأثیرگذار باشد؛ به این خاطر خدا را شکر می‌کنیم که در سرزمینی همچون اصفهان و ایران زندگی می‌کنیم و امیدواریم که بتوانیم حق مطلب را ادا کنیم.

نمایش ۶۰۰ اثر از ۳۷۰ هنرمند 

سیدین‌نیا افزود: نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان، هم نمایشگاه و هم زمینه‌ای برای فروش آثار است، اصفهان در رشته‌های مختلف سابقه خاص، وصف‌پذیر و ظرفیت مهمی در حوزه هنرهای تجسمی دارد؛ چراکه عزیزان بزرگ ما هم سابقه‌ای در اصفهان و هم در هنر داشتند و این سرزمین و این خاک ویژگی‌هایی دارد که بر روی هر شخصی که به اصفهان بیاید این تأثیر را می‌گذارد.مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به آمار آثار حاضر در نمایشگاه افزود: از میان ۲۰۰۰ اثر، ۶۰۰ اثر از ۳۷۰ هنرمندی که در این زمینه فعالیت داشتند، به نمایش گذاشته می‌شود.

او با اشاره به اینکه ما در مقابل بشریت مسئولیت داریم، خاطرنشان کرد: هنرمندان ما در طول تاریخ اثبات کردند که به‌درستی مسئولیت خود را انجام داده‌اند و فراز و نشیب‌هایی در زمینه‌ها و عرصه‌های مختلف وجود داشته است و این مسئولیت ما را بیشتر می‌کند.

سیدین‌نیا گفت: فعالیت نهادهای عمومی و غیردولتی، بخش خصوصی و دولتی کنار هم اتفاق مبارکی است و امیدواریم گامی برداشته شود تا این نمایشگاه به‌صورت سالانه نهادینه شده و همه بدانند این نمایشگاه هرساله برگزار می‌شود.

گالری‌گردی در اصفهان مرسوم نیست 

حسین تحویلیان، عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان نقاش گفت: یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه معرفی نهاد گالری به مردم برای خرید آثار هنری است.

IMG_20240907_231231_356

تحویلیان در پاسخ به اصفهان امروز دررابطه‌با چالش‌های گالری‌داران و مجموعه‌دارها در اصفهان در سال‌های اخیر و مشکلات اقتصادی آنها گفت: متأسفانه امروز مردم برای تهیه همه لوازم و مایحتاجشان به مراکز مربوط به آن مراجعه می‌کنند؛ اما نمی‌دانند برای خرید یک اثر هنری به کجا مراجعه کنند. گالری‌گردی در اصفهان هنوز مرسوم نشده است و بسیاری از شهروندان با گالری‌ها بیگانه‌اند و همین امر هم باعث شده بسیاری از گالری‌دارها با این چالش‌ها مواجه شوند.

عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان نقاش با اشاره به اینکه در این نمایشگاه هنرمندان شش تا نود‌ساله حضور دارند، خاطرنشان کرد:  مردم باید بدانند برای خرید آثار هنری به کجاها بروند؛ چراکه در آن با خود هنرمند ارتباط می‌گیرند؛ ازاین‌رو اصحاب رسانه هم می‌تواند از مردم دعوت کنند که به این نمایشگاه بیایند؛ چراکه دیدن و بازدید آن باعث شکل‌گیری تفکر جدید می‌شود و یک اتفاق فرهنگی را تولید می‌کند.

او در پاسخ به سؤال دیگر اصفهان امروز دررابطه‌با برگزاری نمایشگاه مجازی در این رویداد گفت: در این دوره سایتی که پیش‌بینی‌شده بود تا آثار شرکت‌کننده در این نمایشگاه را  بتواند به نمایش بگذارد آماده نشد و تنها آثار بر روی سایت برخی گالری‌هایی که آثار در آنها به نمایش گذاشته می‌شود به‌صورت آنلاین قابل‌مشاهده خواهد بود.

تحویلیان ادامه داد: نمایشگاه‌های مختلفی در اصفهان برگزار شده اما هیچ‌کدام از آن‌ها تحت عنوان فروش نبود و ازآنجایی‌که نیاز اصلی هنرمند اصفهان و ایران این است که آثارش پس از عرضه‌شدن به مقصد خود که منازل، ادارات و چنین مکان‌هایی است برسد و تولید نمی‌کند که در انبار خود نگهدار دارد؛ ازاین‌رو نخستین نمایشگاهی است که برای اولین‌بار فروش و تعداد زیادی از گالری‌های اصفهان هم‌زمان دارند یک اتفاق را تولید می‌کنند.

حسین تحویلیان با اشاره به اینکه 443 نفر آثارشان در این نمایشگاه پذیرفته شده است گفت: پس از ارائه فراخوان و برگزاری جلسات هماهنگی انتظار چنین استقبالی را نداشتیم اما با نزدیک شدن به زمان انتهایی فراخوان تعداد زیادی از هنرمندان شرکت کردند و هنرمندان معاصر، جوانان و دانشجویان رشته‌های مختلف هنری و نقاشی در این فضا شرکت و کار ارائه کردند.

او با اشاره به اینکه ارجحیت در این رویداد را بر حضور هنرمندان گذاشتیم نه تعداد آثاری که ارسال شده است در نتیجه سعی کردیم از هر هنرمند یک الی دو اثر در این نمایشگاه عرضه شود.عضو هیئت مؤسس انجمن هنرمندان نقاش گفت: در این نمایشگاه از همه شهرستان‌های استان دعوت کردیم و می‌خواستیم این نمایشگاه در کل استان برگزار شود؛ اما تنها شهری که امکانات نمایشگاهی بهتری داشت کاشان بود؛ ازاین‌رو به‌جز اصفهان کاشان نیز هم‌زمان با فضای اصفهان نمایشگاه برگزار می‌کند.

تحویلیان خاطرنشان کرد: با بیان اینکه آثار اصل با قیمت‌های مختلف در این نمایشگاه وجود دارد، ادامه داد: در مجموع این یک اتفاق نادر و بسیار مثبتی است که به‌عنوان یک هنرمند خوشحالی خود را ابراز می‌کنم.

کاهش 13 درصدی درآمد سالانه هنر اصفهان

سیدآرش امامی، دبیر کمیسیون اقتصاد هنر اتاق بازرگانی، صنایع و معادن اصفهان گفت: طبق بررسی‌ها درآمد شهر اصفهان از هنر، سالانه ۱۰ تا ۱۳ درصد کاهش داشته و این برای شهری با سابقه دیرین هنری، نگران‌کننده‌ است.

IMG_20240907_231242_870

امامی با بیان اینکه سهم اقتصاد هنر اصفهان در فاصله سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ کم شده و درآمد فرهنگ و هنر برای اصفهان بطورکلی ۴۲ درصد کاهش داشته است خاطرنشان کرد: شاخص گذاری ما این است که درآمد اقتصاد هنر این دیار افزایش یابد و در این زمینه هم از ۳۰ اتاق بازرگانی ایران دعوت کرده‌ایم تا نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان را به هنرمندان و صاحبان کسب و کار در سطح کشور معرفی کنند.

دبیر کمیسیون اقتصاد هنر اتاق بازرگانی اصفهان افزود: از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی  نیز درخواست کردیم تا با چند شرکت برگزارکننده تورهای داخلی و خارجی برای بازدید گردشگران از این نمایشگاه و ایجاد ارتباط و تعامل مستقیم اقتصادی با گالری‌ها هماهنگی های لازم را انجام دهد.

استفاده از ظرفیت خواهرخوانده‌ها در برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان اصفهان 

میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز در ادامه این نشست گفت: این نمایشگاه یک اتفاق نیکو و خرسندی است که برای نخستین‌بار رقم می‌خورد و اهمیت موضوع این است که یک نهاد دولتی، نیمه‌دولتی و خصوصی کنار هم قرار گرفته و در جهت تقویت بخش خصوصی دارد کار می‌کند و این فتح باب خوبی است که دستگاه‌های دولتی همچون ارشاد و نیمه‌دولتی همچون شهرداری کنار هم قرار گرفته و با حضور هنرمندان و عرصه اصلی که فضا و مجالی برای فعالیت است برای ارائه هنر اصفهان کنار هم قرار گرفتند.معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: امیدواریم که نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان همچون جشنواره پوپک و کودک و نوجوان در تقویم اصفهان ثبت شود و آن را به‌عنوان جاذبه گردشگری در نظر بگیریم.

IMG_20240907_231123_914

بکتاشیان در پاسخ به اصفهان امروز دررابطه‌با استفاده از ظرفیت شهرهای خواهرخوانده در برگزاری نمایشگاه آثار هنرمندان اصفهان گفت: با تقویت این نمایشگاه می‌توان امیدوار بود که از ظرفیت آن در رویدادهای هفته‌های فرهنگی که کار مشترکی با شهرهای خواهرخوانده اصفهان در دیگر کشورها است استفاده و با مساعدت شهرداری مجالی برای عرضه بیشتر هنر و هنرمندان اصفهانی فراهم شود و چرخه اقتصاد هنر را بهبود بخشد. او در پایان با اشاره به اینکه می‌توانیم با کمک یکدیگر این رویداد را به رویداد تقویمی تبدیل کنیم و یک دبیرخانه دائمی برای آن ایجاد کنیم گفت: نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان این ظرفیت را دارد که به‌عنوان یک رویداد هنری و سالیانه در اصفهان برگزار و شناخته شود و هر سال شاهد حضور و عرضه آثار هنرمندان اصفهانی در آن باشیم.

در پایان این نشست از پوستر نخستین نمایشگاه بزرگ هنر اصفهان رونمایی شد.

IMG_20240907_231055_287

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار