«عجایب شهر» حمید صفت، بعد از آزادی از زندان
این، قطعا یک موزیک ویدئوی عجیب است. از «عجایب شهر» حمید صفت حرف میزنیم. نخستین ویدئو کلیپ او بعد از آزادی از زندان، این روزها بدجور در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.
این، قطعا یک موزیک ویدئوی عجیب است. از «عجایب شهر» حمید صفت حرف میزنیم. نخستین ویدئو کلیپ او بعد از آزادی از زندان، این روزها بدجور در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.
فقط در یک سایت موسیقی، این ویدئو، نزدیک به ۴ میلیون بار دیده شده و این در حالی است که هنوز یک ماه از زمان انتشار آن نمیگذرد.
۲. نسخه صوتی این آهنگ هم بیش از ۶ و نیم میلیون بار دیده شده و این یعنی آنکه فقط در این سایت، ویدئو هر روز ۱۹۰ هزار بار و موسیقی حدود ۳۴۰ هزار بار پخش شده باشد. با این حال این تنها شگفتی ویدئوی «عجایب شهر» نیست و در باره آن چیزهای دیگری هم میتوان گفت.
٣. شگفتی دیگر ویدئو، در مورد تهیه کننده آن است. تهیه کنندهای به نام آونگ موزیک با مدیریت آرمین هاشمی که اگرچه کمپانی شناخته شدهای در حوزه موسیقی است، ولی به هر حال، یک کمپانی لس آنجلسی است و حتی وب سایتش در ایران هم فیلتر شده است.
البته ظاهرا تهیه کننده موسیقی شرکت دیگری به نام «زد و بند» است که چندان در میان اهالی موسیقی شناخته شده نیست و آن طور که از اینستاگرامش برمی آید صرفا کارهای صفت را تولید کرده است.
۴. اما چرا تهیه کنندگی آونگ موزیک در این ویدئو کلیپ شگفت انگیز است؟
به دو دلیل: نخست اینکه این ویدئو کلیپ با تهیه کنندگی آونگ و کارگردانی محسن متفکریان در همین تهران فیلمبرداری شده و تقریبا نیمی از نماهای آن هم عمومی است و بعید است که بتوان بدون مجوز پلیس، چنین کاری را صورت دارد. نکته دوم هم این است که برخی از نماهای این موزیک ویدئو، مخصوصا در مورد پوشش خانمها در چند سکانس به نوعی است که مجوز دادن پلیس به آن، کاری عجیب تلقی میشود.
۵. نکته عجیب دیگر در مورد عجایب شهر، اسپانسرهای آن است. اسپانسر موزیک ویدئو، یک بازی رایانهای مجاز به نام زولا است، ولی در نسخه صوتی نام یک سایت با پسوند Bet به چشم میخورد که اگرچه در وهله نخست، یک سایت شرط بندی به نظر میرسد، اما ظاهرا از مرز باریک بین پیش بینی و شرط بندی استفاده کرده و حالا هم توانسته اسپانسر این موسیقی شود.
۶. با این حال به نظر میرسد که تمام این عجایب با محتوای این آهنگ، قابل توجیه است. محتوایی که در آن صفت، با توجه به حضور خود در زندان و البته عدم حضور نزدیک به یک ساله خود در عرصه جامعه به آن میپردازد و در آن به نوع تعامل اجتماعی دختران، فقر و اختلاف طبقاتی در جامعه و حتی نحوه استفاده گروههای مختلف اجتماعی از تلفن همراه خرده میگیرد.
از این روست که شاید بتوانیم تعجب خودمان از این کلیپ را با تعجب ناشی از کلیپ ناو تتلو مقایسه و البته مانند آن کلیپ بدانیم که محتوای در چارچوب بخشهایی از حاکمیت، میتواند باعث شود که بسیاری از خط قرمزها نادیده گرفته شود.
البته باید گفت که صفت در پایان این کلیپ هم از بخشش صحبت میکند که باز هم این موضوع در چارچوب مفاهیمی است که حاکمیت برای فرهنگ سازی در مورد آن، به خصوص در مورد محکومان به قصاص، تلاش میکند.
۷. حمید صفت، یک خواننده رپ ۲۵ ساله و البته زیرزمینی است که در مرداد سال ۱۳۹۶، متهم به قتل ناپدری خود شد، اما در خرداد ۱۳۹۷ به قید وثیقه از زندان بیرون آمد.
به نظر میرسد که او توانسته با «عجایب شهر» چه در سطح مخاطب و چه در سطح حاکمیتی برند خود را دوباره بسازد و حالا باید دید که گام بعدی او چه خواهد بود و آیا واقعا اون خواهد توانست اولین خواننده رپی باشد که مجوز میگیرد؟